GRAVITACE Fy – prima Yveta Ančincová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GRAVITAČNÍ POLE Základní pojmy Newtonův gravitační zákon
Advertisements

POHYBY TĚLES VE VĚTŠÍCH VZDÁLENOSTECH OD ZEMĚ
Měsíc Měsíc jako vesmírné těleso, zatmění, dmutí moře
Vzájemné působení těles - síla
Keplerovy zákony.
GRAVITACE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Vypracoval: Petr Hladík IV. C, říjen 2007
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Vzájemné silové působení těles
Fyzika Účinky síly.
Geografie jako věda a její využití
Dynamika hmotného bodu
Proč je hmotnější těleso „těžší“?
POHYBY MOŘSKÉ VODY 6. třída Mgr. Jakub Karásek
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Vznik a vývoj litosféry
Fyzika Síla a její měření.
Vypracovala: Bc. SLEZÁKOVÁ Gabriela Predmet: HE18 Diplomový seminár
Fyzika - opakování.
Vliv pohybu Země a Měsíce na život na Zemi
GRAVITAČNÍ POLE.
Gravitační síla Ing. Radek Pavela.
VY_32_INOVACE_11-06 Mechanika II. Gravitační pole.
GRAVITAČNÍ SÍLA. MĚŘENÍ SÍLY. - OPAKOVÁNÍ
Gravitační pole Newtonův gravitační zákon
Parašutista při seskoku z letadla padá
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _612 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gravitační síla a hmotnost tělesa
POHYB VODY NA ZEMI.
Využití energie přílivu
Gravitace (gravitační síla, tíhová síla)
GRAVITACE.
Síla.
Registrační číslo projektu
Síla, její znázornění a účinky.
Gravitace.
Slapové jevy Igor Dostal.
Gravitační síla, gravitační pole Země
Slapy Amálie Knotová 1.B.
Gravitační síla. Gravitační pole
Tíhová síla a těžiště ZŠ Velké Březno.
FY-sekunda Yveta Ančincová
Gravitační pole Pohyby těles v gravitačním poli
Který pohyb Země způsobuje jev zachycený na fotografii?
Název materiálu: GRAVITAČNÍ POLE – výklad učiva.
Gravitační síla, gravitační pole
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měsíc - - přirozená družice Země
Měsíc.
Sluneční soustava.
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
 Každé těleso působí na druhé gravitační silou.  Gravitační sílu značíme F g.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva o projevu gravitace. Žák popíše gravitační sílu, gravitační.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – podpovrchovou – vodou v atmosféře – vodou v živých organismech.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Gravitace Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_52_INOVACE_12: Fyzika 7.ročník TÉMA: Gravitační síla ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_51_GRAVITAČNÍ SÍLA
GRAVITAČNÍ SÍLA.
Světový oceán 26. ledna 2014 VY_52_INOVACE_230213
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Gravitace, působení a měření
Gravitační síla, gravitační pole. Vypracoval: Lukáš Karlík
GRAVITACE. GRAVITACE Jak se gravitace projevuje tělesa puštěná z výšky nad zemí padají dolů kolem naší Země obíhá Měsíc a nikam neodletí planety naší.
Země a Měsíc Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pohyby Země a Měsíce.
Transkript prezentace:

GRAVITACE Fy – prima Yveta Ančincová

Jevy způsobené gravitací . Isaac Newton Bez komentáře Kategorie: Životopisy Isaac Newton se narodil ve vesnici Woolsthorpe asi 200 km severně od Londýna v roce 1643. Nikdo, ani jeho matka nevěřil, že se dítě dožije večera, protože Isaac byl strašně malý a slaboučký. Když však přežil týden dali ho do místního kostela pokřtít. Newtonův otec zemřel ještě před jeho narozením a tak se o něj musela starat jeho matka. Ta se však po třech letech provdala za jiného a odstěhovala se s ním pryč. Isaaca však nechala ve Woolsthorpu a podporovala ho finančně. Předškolní věk Newton přežil jen s největšími obtížemi. Tesknil totiž po matce natolik až se několikrát ocitl na pokraji duševního zhroucení i na samém pokraji svých fyzických sil. Částečnou úlevu přináší malému Newtonovi nástup do vesnické školy ve Skilingtonu r. 1649, kam denně z domu docházel. Newton velmi duševně trpěl tím, že byl v porovnání s ostatními spolužáky mimořádně malý, slabý a často nemocný. V ničem nevynikal a často byl od svých spolužáků bit a posmíván. Neměl sice kamarády, ale bavil se zhotovováním nejrůznějších modelů vodních mlýnků i hodin všech typů. Své sluneční hodiny, zhotovené z řady různě skloněných tyček upevňoval se souhlasem majitelů na různá stavení. Zachovaly se více než sto let, protože byly prý neobyčejně přesné. V roce 1654 přešel Newton na střední školu v nedalekém Granthamu. Jmenovala se King Edward VI Grammar School. Na počátku studií se v chlapci probudil zájem o mechaniku. Začíná stále jasněji chápat, že k opravdovému proniknutí do mechanických problémů je nezbytná matematika, ale ne ta matematika, která se učí na škole. Newton se horlivě věnuje svým zájmům, málo dbá předepsané látky, a jeho prospěch je nevalný, ale narůstající vědomosti se nakonec přece promítají i do chápání povinného učiva. V této době umírá Isaakův otčím a jeho matka se vrací na statek do Woolsthorpu. Isaac má opustit školu a má hospodařit na rodinném statku a pomáhat při výchově mladších sourozenců. Jenže je tam tak nešťastný, že nemůže navštěvovat svou školu, že jeho matka rozhodne, aby šel studovat na nějaký čas do Cambridge na Trinity College. Tam se ocitá v ponižující pozici subsizara což je vlastně služebník při stolování bohatších spolužáků, při štípání dříví a dalších pomocných pracích. Nejvíce ho fascinují přednášky velmi vzdělaného mladého profesora Isaaca Barrowa. Netrvalo dlouho a stali se přáteli. Z doby jeho vynuceného pobytu na rodném statku pochází také legendární historka o pádu jablka v sadu, kterou ve stáří sám Newton potvrdil. Jablko mu sice nespadlo na hlavu, ale při pozorování úplňku si Newton všiml jablka na stromě a uvědomil si, že dosah zemské přitažlivosti nemá omezení, takže síla udržující Měsíc na kruhové dráze kolem Země by mohla být totožná se silou působící pád jablka na Zem. Provedl tedy příslušný výpočet pro pohyb Měsíce kolem Země a došel k závěru, že obíhající těleso je přitahováno silou nepřímo úměrnou druhé mocnině vzdálenosti obou těles. http://fyzika.zskrestova.cz/isaac-newton/

Gravitační síla Země Směřuje do středu země Je přitažlivá Působí na všechna tělesa Směřuje do středu země Je přitažlivá Její jednotkou je 1N Isaac Newton Isaac Newton se narodil ve vesnici Woolsthorpe asi 200 km severně od Londýna v roce 1643. Nikdo, ani jeho matka nevěřil, že se dítě dožije večera, protože Isaac byl strašně malý a slaboučký. Když však přežil týden dali ho do místního kostela pokřtít. Newtonův otec zemřel ještě před jeho narozením a tak se o něj musela starat jeho matka. Ta se však po třech letech provdala za jiného a odstěhovala se s ním pryč. Isaaca však nechala ve Woolsthorpu a podporovala ho finančně. Předškolní věk Newton přežil jen s největšími obtížemi. Tesknil totiž po matce natolik až se několikrát ocitl na pokraji duševního zhroucení i na samém pokraji svých fyzických sil. Částečnou úlevu přináší malému Newtonovi nástup do vesnické školy ve Skilingtonu r. 1649, kam denně z domu docházel. Newton velmi duševně trpěl tím, že byl v porovnání s ostatními spolužáky mimořádně malý, slabý a často nemocný. V ničem nevynikal a často byl od svých spolužáků bit a posmíván. Neměl sice kamarády, ale bavil se zhotovováním nejrůznějších modelů vodních mlýnků i hodin všech typů. Své sluneční hodiny, zhotovené z řady různě skloněných tyček upevňoval se souhlasem majitelů na různá stavení. Zachovaly se více než sto let, protože byly prý neobyčejně přesné. V roce 1654 přešel Newton na střední školu v nedalekém Granthamu. Jmenovala se King Edward VI Grammar School. Na počátku studií se v chlapci probudil zájem o mechaniku. Začíná stále jasněji chápat, že k opravdovému proniknutí do mechanických problémů je nezbytná matematika, ale ne ta matematika, která se učí na škole. Newton se horlivě věnuje svým zájmům, málo dbá předepsané látky, a jeho prospěch je nevalný, ale narůstající vědomosti se nakonec přece promítají i do chápání povinného učiva. V této době umírá Isaakův otčím a jeho matka se vrací na statek do Woolsthorpu. Isaac má opustit školu a má hospodařit na rodinném statku a pomáhat při výchově mladších sourozenců. Jenže je tam tak nešťastný, že nemůže navštěvovat svou školu, že jeho matka rozhodne, aby šel studovat na nějaký čas do Cambridge na Trinity College. Tam se ocitá v ponižující pozici subsizara což je vlastně služebník při stolování bohatších spolužáků, při štípání dříví a dalších pomocných pracích. Nejvíce ho fascinují přednášky velmi vzdělaného mladého profesora Isaaca Barrowa. Netrvalo dlouho a stali se přáteli. Z doby jeho vynuceného pobytu na rodném statku pochází také legendární historka o pádu jablka v sadu, kterou ve stáří sám Newton potvrdil. Jablko mu sice nespadlo na hlavu, ale při pozorování úplňku si Newton všiml jablka na stromě a uvědomil si, že dosah zemské přitažlivosti nemá omezení, takže síla udržující Měsíc na kruhové dráze kolem Země by mohla být totožná se silou působící pád jablka na Zem. Provedl tedy příslušný výpočet pro pohyb Měsíce kolem Země a došel k závěru, že obíhající těleso je přitahováno silou nepřímo úměrnou druhé mocnině vzdálenosti obou těles. http://fyzika.zskrestova.cz/isaac-newton/ Gravitační síla Země: Působí na všechna tělesa Směřuje do středu země Je přitažlivá Její jednotkou je 1N Značí se Říkáme, že kolem Země je gravitační pole Říkáme, že kolem Země je gravitační pole

Gravitační síla v daném místě Má směr svislý Pomůcka pro zjišťování svislého směru se nazývá olovnice Olovnice je těleso ( většinou ocelové tvaru válce s hrotem) zavěšené na provaze( vlákně) Olovnice se používá ve stavebnictví Má směr svislý Pomůcka pro zjišťování svislého směru se nazývá olovnice Olovnice je těleso( většinou ocelové tvaru válce s hrotem) zavěšené na provaze( vlákně) Olovnice se používá ve stavebnictví

Gravitační síla Klesá velmi rychle se vzdáleností od Země Těleso o hmotnosti 100 g je přitahováno silou 1N Na těžší tělesa působí Země větší gravitační silou než na lehčí Působí mezi každými dvěma tělesy Klesá velmi rychle se vzdáleností od Země Těleso o hmotnosti 100 g je přitahováno silou 1N Na těžší tělesa působí Země větší gravitační silou než na lehčí

Graf závislosti gravitační síly Země na vzdálenosti od Země Na povrchu Země působí na těleso o hmotnosti 36 kg síla asi 360 N. Dokážeš pomocí grafu určit, jak velká síla by působila na totéž těleso ve vzdálenosti 6x větší? Na povrchu Země působí na těleso o hmotnosti 36 kg síla asi 360 N. Dokážeš pomocí grafu určit, jak velká síla by působila na totéž těleso ve vzdálenosti 6x větší?

Účinky gravitačního pole Měsíce a Slunce Gravitačním působením Měsíce, Slunce a odstředivou silou vznikající pohybem Země kolem společného těžiště soustavy Země – Měsíc jsou vyvolány slapové jevy: pevná část Země se nepatrně protahuje v důsledku působení Měsíce - změna dosahuje asi 30 cm, na oplátku Země působí změnu tvaru Měsíce asi o 40 cm. slapy atmosféry slapy zemské kůry slapy mořské - příliv a odliv - k přílivu dochází vždy na straně přivrácené k Měsíci a na odvrácené straně (vlivem odstředivé síly) Tento jev souborně nazývaný slapový vzniká jako důsledek působení gravitace a vzájemného pohybu Země, Měsíce a Slunce. Můžeme ho definovat jako periodické zvedání a klesání mořské hladiny oproti průměrné poloze hladiny v oceánech. Přiliv a odliv vysvětlil již anglický fyzik Isaak Newton (1642-1727). Měsíc je Zemi mnohem blíže, proto je jeho účinek větší než účinek Slunce (asi dvojnásobně). Jestliže se tedy Měsíc obíhající kolem Země setká se Zemí a Sluncem v jedné rovině, gravitační účinky se sčítají a vzniká tzv. skočný příliv a odliv. Svírají-li však tělesa mezi sebou pravý úhel, je účinek gravitací nejmenší, hovoříme pak o hluchém přílivu a odlivu, který je mírnější. Ve Středozemním moři tento rozdíl hladiny nečiní ani jeden metr, naopak největší rozdíl mezi přílivem a odlivem je pozorován v zátoce Fundy na východním pobřeží Kanady a činí 17 metrů. Rozdělení přílivu a odlivu na zemském povrchu je takové, že příliv mají vždy dva protilehlé kulové vrchlíky v oblasti rovníkové a odliv má široký pás mezi nimi sahající do oblasti pólové. Příliv a odliv se pravidelně střídají při každé kulminaci Měsíce. Příliv se opakuje vždy po 12 hod. 25 minutách, je to tzv. půldenní příliv, který každý následující den vrcholí o 50 minut později. -dva přílivy za sebou se opakují v intervalu 12 hodin a 25 minut.

Využití přílivu a odlivu Vplouvání lodí do přístavů: Do říčních přístavů vlivem vysokého přílivu mohou vplouvat námořní lodě. Příkladem je Londýn ležící několik desítek km od ústí Temže do moře.

Přílivové elektrárny Gravitační síla Měsíce působí na vodní masu a způsobuje příliv a odliv. Toho lze využít v zálivech, kde je vzedmutí hladiny co nejvyšší. Záliv se uzavírá hrází s vraty, která při přílivu jsou otevřená a po vzedmutí hladiny se uzavírají. Po odlivu se otevírají propusti k turbínám a vytvořený rozdíl výšek hladin je roztáčí.

Zajímavosti v zálivech může dosahovat i několika metrů Ve volném oceánu je příliv malý do 1 metru, v zálivech může dosahovat i několika metrů Místa s největšími přílivy : záliv Fundy (Kanada) 19,6 m ústí řeky Gallegos (Argentina) 18 m Frobisher Bay (Baffinův ostrov) 17,4m

Vylušti tajenku N E W T O L I B A S R M V Z Á J É D P Ř Ž U C Autor zákona všeobecné gravitace B) Pomůcka ke zjišťování vodorovného směru C) Galileo Galilei byl…… D) Působení těles je vždy ……………………… E) Závisí na ní velikost gravitační síly F) Gravitační síla je vždy ……………………… G) Objekt, kolem kterého se pohybujeme přibližně po kružnici H) Místo, kam míří gravitační síla Země N E W T O L I B A S R M V Z Á J É D P Ř Ž U C A) Autor zákona všeobecné gravitace B) Pomůcka ke zjišťování vodorovného směru C) Člen kosmické posádky D) Působení těles je vždy ……………………… E) Závisí na ní velikost gravitační síly F) Gravitační síla je vždy ……………………… G) Objekt, kolem kterého se pohybujeme přibližně po kružnici H) Místo, kam míří gravitační síla Země