Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_22_INOVACE_NEJ-GRAMATIKA-16 Tematický celek (sada): Německý jazyk - gramatika Téma (název) materiálu: Slovesa – plusquamperfektum Předmět: Německý jazyk Ročník / Obor studia: 1. – 4. ročník / všechny obory studia Autor / datum vytvoření: Alena Šulgánová, Anotace: Časování sloves v minulém čase - perfektu Metodický pokyn: Prezentace v powerpointu určena k promítaní na interaktivní tabuli
Tvoří se podobně jako perfektum. Říkáme mu předminulý čas Pomocná slovesa haben a sein jsou však časována v préteritu. Významové sloveso je v příčestí minulém. Plusquamperfektum vyjadřuje minulý děj, který předcházel jinému ději minulému. V mluvené řeči není plusquamperfkta příliš využíváno.
čas předminulý je děj který probíhal v minulosti a probíhal ještě jiný děj, ale ne zároveň (např.: probudil jsem se, vstal jsem) když oba děje skončily v minulosti, použijeme plusquamperfektum a préteritum když jeden děj přesahuje do přítomnosti, tak použijeme présenz + perfektum
Plusquamperfektum se tvoří z pomocného slovesa haben nebo sein v préteritu + příčestí minulé. U sloves sein, haben a werden se převážně používá préteritum. Např.: Ich hatte gekauft. - Koupil jsem. Ich war gekommen. - Přišel jsem.
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Česko – německý, německo – český slovník, Nakladatelství Olomouc, kolektiv autorů, vydáno v roce 1997, ISBN