Řecká kultura náboženství, umění, věda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kultura Egejské oblasti
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ANTICKÉ ŘECKO.
Řecká architektura a sochařství
Antické umění Starověké Řecko.
Mgr. Lenka Venclová ČÍST A PSÁT uměli v ŘECKU téměř všichni dané – jednoduchostí písma – převzali od Féničanů / 24 znaků/ svobodnost řemeslníků,
Antická kultura.
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Nejstarší formy náboženství
ŘECKÁ KULTURA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Stavby Řecké umění Veřejné stavby Z kamene a mramoru Se sloupořadím
DUM - Digitální Učební Materiál
BOHOVÉ OLYMPU dějepis.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Řečtí bohové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řecké náboženství.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012

UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Dějepis -6 ročník řecké umění
Antická literatura – Řecko
Řecká kultura archaické období
Řecká kultura klasické období
ZŠ JUDr.Josefa Mareše a MŠ, Znojmo Mgr.Miloslav Hubatka
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řecké náboženství.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – PRAVĚK, STAROVĚK. Nová škola Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk a starověk.
ŘEČTÍ BOHOVÉ.
PhDr. Jana Žáková. Velký počet, hlavní – 12 Sídlo – hora OLYMP Vlastnosti – vzhled jako lidé Lidské vlastnosti dobré i špatné Nadpřirozené – nesmrtelnost,
Starověké Řecko.
Starověké Řecko 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
Antické Řecko – Kultura
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Dějepis Starověk – Řecko 4 Pavel Šupka
Řečtí bohové a bohyně 6. ročník.
Kultura starověkého Řecka 2.
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 4 Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Umění Řecka Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 4/2012 Anotace: textová.
Homér – prý slepý básník údajný autor eposů Ilias a Odysseia popisuje příčiny a průběh trojské války (Ilion = řecky Trója) popis Odysseovy desetileté cesty.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
Řečtí a římští bohové Vytvořila: Kamila Obršlíková Datum: Třída: 5.A GVM.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI. Staré řecké báje a pověsti v knize Eduarda Petišky Obsah knihy: Kniha je zpracováním mýtů starého Řecka. Podobně jako většina.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název SŠ: VOŠ, SPŠ automobilní a technická
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kultura ve starověkém Řecku
KULTURA ANTICKÉho ŘECKa
Transkript prezentace:

Řecká kultura náboženství, umění, věda

Řecko nebylo nikdy politicky jednotné spojnicí umění, věda, náboženství, svátky

Počátky řecké kultury úzce svázány s mytologií Legendární hrdinové: Héraklés, Théseus, Achilleus, Odysseus Bohové: antropomorfní: chovají se a jednají jako lidé, mají kladné i záporné vlastnosti, mocenská hierarchie, oblasti moci, rodinný život, soupeření,…

Nejstarší bohové na počátku chaos bůh nebe Úranos zplodil s Gáiou, bohyní země Kyklópy a Titány Úranos se zdráhal vyvést Titány z lůna země syn Kronos ho zbavil srpem mužství a svrhl z trůnu tento orgán vrhl do moře, kde se z něho zrodila bohyně lásky a krásy, Afrodíté Kronos zavedl první princip řádu světa - čas V obavě o moc polyká své děti hned po narození, unikne jen Zeus (matka podstrčí kámen). Dospělý Zeus otce přemůže a přinutí ho vyvrhnout potomky

Olympský panteon / rodina nejvyššího Zeus Héra Poseidon Hádés Athéna Arés Dionýsos Apollón Artemis Hefaistos bůh světla, počasí, nebe,šéf … a jeho nejbližší rodina ochránkyně rodiny, manželka bůh vodstva, bratr nejvyššího bůh podsvětí, též Diův bratr bohyně věd a moudrosti, dcera bůh války, Diův syn bůh plodnosti a vína bůh slunce,ochránce života + zdraví Bohyně plodnosti, lovu měsíce Bůh ohně a kovářství

Zeus bohatý sexuální život ač ženatý s Herou, měl řadu mimomanželských afér a dětí 3 manželské děti: Área, Héfaista, Hébu nemanželské: Apollón, Artemis, Persefona, Herakles aj. Lédu svedl v podobě labutě, Európu jako býk, Danaé jako zlatý déšť

Bohové na Olympu

věštírny nevelký význam kněží udržovali chrámy, přinášeli oběti, věštili Řekové se obraceli často o radu do věštíren nejslavnější Apollonova věštírna v Delfách – pro Řeky střed světa kněžka Pýthie - její věštby často mnohoznačné = museli je vysvětlovat kněží obrovský vliv na politická rozhodnutí

architektura typické sloupořadí tři stavební slohy: dórský, iónský, korintský veřejné budovy - tržnice, divadla, stadiony, chrámy - příbytek bohů, bohoslužby venku nepoužívali klenbu

Hlavice dórského, iónského, korintského sloupu

sochařství od 7. stol. př. n. l. (vznik v době, kdy si začali lidé představovat bohy jako lidi) materiál: dřevo, mramor, bronz zachovány pouze římské kopie sochy pestře malované, oči vsazované ze skla, slonovina, zlato, bohatý oděv vrchol sochařství - 5. st. př. n. l. - Athény

první sochy – strnulé, monumentální: stojící nahý mladík (kuros) oblečená dívka (koré) později snaha předvést vzor tělesné dokonalosti a přirozený pohyb nejznámější sochaři: Myron (Discobolos) Feidias (socha Dia v Olympii) Polykleitos (Doryforos) Praxitelos

keramika obrazy také nezachovány, pouze malby na keramice oblíbené červené obrazy na černém podkladě, příp. naopak

literatura

Homérovy eposy lyrické básnictví - původně písně přednášené za doprovodu lyry básnířka Sapfó drama dějepisectví: Herodotos (řecko-perské války) zábavné historky, „otec dějepisu“ Thukydides (peloponéské války) vědečtější přístup

Abeceda / alfabeta písmo převzato od fénických obchodníků asi v 10. století př. n. l. souhlásková abeceda přizpůsobena řečtině některé znaky přetvořeny na samohlásky, jiné vypuštěny původně psali zprava doleva, pak tzv. oslí orání a v 5. st. zleva doprava. 24 znaků

Byzantská říše - později se z řečtiny vyvinuly hlaholice a cyrilice (z ní azbuka) prostřednictím Etrusků se ve starověkém Římě vyvinula latinka první použití latinky v 6. stol. př. n. l. později doplněna o diakritiku

azbuka

Vznik divadla vrchol: Athény v 5. stol. př. n. l. vznik tragédií ze sborových písní, zpívaných na počest boha Dionýsa podle mythologie Dionýsa doprovázeli satyrové, kříženci lidí a kozlů (účinkující se oblékali do kozlích kůží) „tragoidiá“ = kozlí písně drama = dialog mezi hercem a sborem, později dva herci

Athény - pravidelné soutěže divadelních her zachován jen zlomek námětem hlavně mýty náměty nepůvodní, šlo o originalitu zpracování často boj hrdinů proti osudu a vůli bohů - prohra amfiteátry herci (= muži) v maskách

Tragédie: Aischylos Peršané, trilogie Oresteia Sofokles Antigona, Oidipús král Euripidés Médea, Ifigénie v Aulidě Komedie: Aristofanés zesměšnění athénských politiků a kritika dobových nešvarů

Věda nejslavnější jména Pythagoras Hippokrates Eukleides Archimedes Aristarchos Sokrates Platón Aristoteles Ptolemaios

astronomie - dvě teorie o uspořádání sluneční soustavy: geocentrická (Ptolemaios) heliocentrická (Aristarchos)

geocentrická

Pythagoras - matematik, poučka o trojúhelníku, tvrdil, že vztahy mezi věcmi se dají vyjádřit čísly „Číslo je podstata věcí“ Hippokrates - zakladatel lékařské školy, hledal přirozenou příčinu nemoci, odmítal pověry Eukleides - první učebnice geometrie (používaná do 18. st. n. l.)

Archimedes největší matematik a fyzik starověku jeden ze tří velkých matematiků (Newton, Einstein) 3. st. př. n. l. v Syrakúsách /Sicílie/ objevy ve fyzice a mechanice uplatnil prakticky při zhotovení válečných lodí a obléhacích strojů jako první stanovil axióm, že přímka je nejkratší spojnice dvou bodů obvod a plocha kruhu princip kladky

„Dejte mi jinou zemi a z té pohnu touto zemí!“ prakticky předvedl, když sám s pomocí kladek vytáhl velkou loď na břeh údajně zabit uprostřed svých výpočtů římským vojákem po dobytí Syrakús Poslední slova: „Neruš mých kruhů!“

Neznámější objev, vztlak, objevil díky přátelství se syrakuským tyranem. Ten chtěl zjistit, zdali jeho koruna je vyrobena opravdu z ryzího zlata. Požádal proto Archimeda, aby obsah zlata v koruně prověřil, aniž by ji jakkoliv poškodil. A. několik dní promýšlel, jak takový nelehký úkol vyřešit. Jednou ležel ve vaně a všiml si, jak voda přetéká přes okraj. Poznal, že množství vody, které přeteklo přes okraj, odpovídá objemu jeho těla. Vyskočil z vany a nahý probíhal syrakúskými ulicemi a volal: „Heuréka!“ (Už to mám!) Archimédes zjistil, že koruna byla vyrobena převážně z obyčejného kovu. To bohužel stálo zlatotepce život.