Moře a oceány obratlovci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kruhoústí a paryby Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_303.
Advertisements

PARYBY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ROZDĚLENÍ RYB Přírodopis 7 třída.
Základní škola Kladruby
Plazi.
  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_537_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
Základní skupiny živočichů
ZOOLOGIE PARYBY.
Anatomie Kapra obecného
Sleď obecný Žije v severských mořích
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_15 Tematická.
Poznávačka: kruhoústí
TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
PARYBY.
Obecná charakteristika + rozdělení.
Kruhoústí a paryby autor: David Hainall.
Obratlovci PARYBY.
Manta obrovská Kateřina Fidlerová 2014.
MOŘE, OCEÁN.
Opakování strunatci, kruhoústí, paryby
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Paryby Chondrichthyes.
Živočichové moří a oceánů
MOŘSKÉ RYBY 7. třída.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
RYBY 2 Obojživelníci plazi.
Bezčelistnatci Agnatha.
Strunatci.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Hana Krajčová
KROKODÝLI.
Třída: paryby Chondrichthyes.
Elektronická učebnice - II
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Rejnoci.
Paryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_10C_3_Ryby _II_ mořské Téma: 10C_Př7.roč.
Třída: Paryby ● znaky: – tělo torpédovité nebo shora zploštělé – chrupavčitá kostra – žábry, nemají skřele – není plynový měchýř, náhrada olejovitá játra.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_52_INOVACE_23_ryby TémaŽivočichové.
Bezostní Clupeiformes. Bezostní Obecně jsou primitivní kostnaté ryby, mezi které patří některé hospodářsky velmi významné druhy ryb, jako jsou sledi,
BAHNÍK VÝCHODOAFRICKÝ úhořovitý tvar těla hřbetní, ocasní a řitní ploutev splývají v lem Zajímavosti: dýchá párovými plicními vaky, sucho přečkává zahrabán.
Manta obrovská.
PARYBY II..
VY_52_INOVACE_37_Paryby Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Přírodopis – 7.ročník Paryby VY_32_INOVACE_ Název školy
PARYBY převážně mořští kostra
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
Paryby Základní škola a Mateřská škola
PARYBY převážně mořští živočichové chrupavčitá kostra dýchají žábrami
PARYBY I..
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
RYBY VY_32_INOVACE_06-55 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VÝZNAMNÉ MOŘSKÉ RYBY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Třída PARABY.
První čelistnatci.
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_PŘZOO.04 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Moře a jeho významné ryby j.cinek. Žralok bílý či velký bílý žralok, dříve často nazývaný žralok lidožravý, je žralok z čeledi lamnovitý ch vyskytující.
Obratlovci Autor: Mgr. Iva Hirschová
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
PARYBY (žraloci) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Nadtřída: ČELISTNATCI
Transkript prezentace:

Moře a oceány obratlovci

třída paryby

PARYBY žraloci rejnoci mořští dýchají žábrami, ale nemají skřele → jsou vidět žaberní štěrbiny chrupavčitá kostra

Žralok bílý – max. délka 7 m

Žraloci hydrodynamický tvar těla dravci ostré, trojúhelníkovité, stále dorůstajících zuby v několika řadách vynikající čich, sluch, vnímají vlnění vody i změny elektrického pole

Hydrodynamický tvar těla žaberní oblouky Hydrodynamický tvar těla

Zuby vyrůstají v několika řadách

Žraločí šupiny (tvořené zubovinou)

v 4,5 milionech litrech vody Ucítí jednu kapku krve v 4,5 milionech litrech vody

Žralok obrovský = velrybí – živí se planktonem a malými rybami max. délka 16 m – živí se planktonem a malými rybami

Žralok kladivoun – max. délka 5 m

Rejnok obrovský = manta rozpětí těla – okolo 7 m

Rejnoci mají kosočtverečné zploštělé tělo, což jim umožňuje splynout se dnem, číhat na kořist a ukrýt se před dravci. Některé druhy (parejnok elektrický, rejnok ostnatý) jsou schopny vydávat silné elektrické výboje , jiné druhy jsou vybaveny jedovým ostnem. Na spodní straně těla je 5 žaberních štěrbin, čichové jamky a ústa. Rejnoci jsou dobří plavci, mnoho z nich je ale přizpůsobeno životu na dně. Jsou to noční živočichové, den tráví zahrabaní v písku. Potravu si hledají u dna. Asi nejznámější druh rejnoka je rejnok manta, obří rejnok žijící na volném moři, jeho pohyb připomíná let ptáka a živí se planktonem.

třída ryby

RYBY hlavní společné znaky ryb: přizpůsobeny životu ve vodě (mořské i sladké) hlavní společné znaky ryb: ploutve skřele chránící žábry kostěné šupiny postranní čára plynový měchýř studenokrevní vnější oplození

Tuňák obecný – běžně 3m dlouhý dravec, váží až 500 kg

Jedna z nejčastěji lovených ryb

Sardinka (20 cm) tvoří velká hejna mladé ryby se loví a zpracovávají na olejovky

nejhojnější ryba planety tvoří obrovská hejna (až 4 mld jedinců) Sleď obecný (45 cm) nejhojnější ryba planety tvoří obrovská hejna (až 4 mld jedinců)

uzenáč, matjesové filety, slaneček, zavináč

Treska obecná – max. délka 2m hospodářsky nejvýznamnější ryba v současnosti ohrožená rybolovem

uzená treska, filé, tresčí játra Využití: uzená treska, filé, tresčí játra

Makrela obecná (okolo 50 cm)

Využití: hlavně uzená makrela

Losos obecný (80cm, max. délka tažná ryba – tře se v řekách

třída plazi řád želvy

PLAZI – ŽELVY kostěný krunýř spojený s páteří a žebry bezzubé čelisti podobné zobáku dýchají plícemi studenokrevné u mořských: končetiny →ploutve

Kareta pravá – nejohroženější želva pro krunýř, maso a vejce lovena v takovém množství, že v současnosti je NA POKRAJI VYHUBENÍ

Hlava vybíhá v „zobák“

Mapa rozšíření karety pravé Mapa rozšíření karety pravé. Červeně jsou vyznačena hlavní hnízdiště, žlutě pak hnízdiště menší.

Kareta obrovská – délka až 1,5m oproti karetě pravé v délce 1 m

Samice v noci vylézá na břeh moře a klade až 150 vajec, vejce klade do jámy, kterou zadníma nohama vyhrabe a po nakladení vajec zahrne pískem.

Želvičky se na souši i v moři stávají častou kořistí dravců (ptáci, krabi, ryby)

Ze 100 nakladených vajec přežije první rok života jen 1 – 2 mláďata

Jedná se o kriticky ohrožený druh. I přesto, že je dnes lov a obchod s karetami v mnoha zemích zákonem zakázán, několik zemí, zvláště pak Čína a Japonsko, loví tyto karety dál ve velkém množství, hlavně kvůli jejich dobrému masu, které se stalo místní oblíbenou pochoutkou.

Kožatka velká –největší želva s délkou krunýře přes 2m

Moře a oceány – obratlovci PARYBY: žralok – chrupavčitá kostra  pružnost; ostré zuby ve více řadách  dravec RYBY: kostěné šupiny, žábry kryté skřelemi hospodářsky významné: tuňák (okolo 3 m), sardinka (olejovky), sleď (uzenáč, zavináč), treska (filé), makrela (uzená), losos (rozmnožuje se v řekách ústících do moří) PLAZI: želva kareta pravá(1 m) - všežravec; všežravec; ohrožená lovem (pro krunýř a maso) a sběrem vajec (na pobřeží)

Závěr: Které paryby žijí v mořích a oceánech? Co je pro ně typické? Které hospodářsky významné ryby ryby žijí v mořích a oceánech? Co je typické pro všechny ryby? Uveď konkrétní využití jmenovaných ryb. Kteří plazi žijí v mořích a oceánech? Zařaď je do systému a stručně popiš.