Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Půda 5. ročník
Půda Půda je nejsvrchnější vrstvou zemského povrchu, je prostoupená vodou, vzduchem a organismy. Poskytuje životní prostředí rostlinám, živočichům i člověku.
Půda - vznik Postupným zvětráváním a rozpadem nerostů a hornin a působením půdních organizmů
zvětralé části nerostů a hornin Složení půdy HUMUS vrchní tmavá část půdy VLASTNÍ PŮDA zvětralé části nerostů a hornin PŮVODNÍ PEVNÁ HORNINA nejhlubší vrstva Půda také obsahuje – půdní vodu, půdní vzduch a živé organizmy
Humus Složen ze zbytků odumřelých těl rostlin a živočichů Čím více je v půdě humusu obsaženo, tím více je půda úrodnější
Původní pevná hornina Jinak také nazývána mateční hornina. Původně byla celistvá - vlivem proudící podzemní vody, působením vzduchu a střídáním teplot se rozpadla na menší kusy.
Druhy půd - odlišují svojí barvou, drsností, jemností, lepivostí, soudržností a velikostí jednotlivých částic. hnědozem černozem Např. jílovité půdy, podzolové půdy, nivní půdy ….
Význam půdy Půda je životně důležitá pro většinu rostlin – je zdrojem živin (kořeny)
Rostlinami se živí býložravci a všežravci
Půda je zdrojem živin pro houby Podhoubí čerpá živina z půdy.
Půda je životně důležitá pro některé živočichy (domov) liščí nora
Půda – pěstování hospodářských rostlin
Obdělávání půdy
Půda je přírodní zdroj obnovitelný, ale zničitelný!!!
Půda – přírodověda – 5. ročník Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Přírodověda – Mgr. Helena Holovská, Ing. Antonín Rükl – Alter Přírodověda – Jiří Matyášek, Věra Štiková – Nová škola Přírodověda – Jarmilá Mladá, Ladislav Podrožek – SPN Přírodověda – Danuše Kvasničková, Jiří Froněk – Fortuna Slunce a planety - EDITIONSATLAS Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)