LINGUA CECA I LM UDINE ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
Přednáška P6 Božena Bednaříková
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
ROD JMENNÝ.
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Čeština jako ideální flexivní extrém?
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška č. 4 © Božena Bednaříková, 2009.
MORFOLOGIE ČEŠTINY P8 Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška je zaměřena na popis tvarosloví současné spisovné češtiny s ohledem na současnou morfologickou teorii, dále na zvládnutí.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
I SPECIALIZACE UDINE ZS 2011/2012 Božena Bednaříková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Úvod do korpusové lingvistiky 8
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
UDINE 2011 Lingua ceca III Přednáška č. 2 Božena Bednaříková.
Gramatika Podstatná jména II
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
RUSKO, RUSKÝ JAZYK A LITERATURA VE VĚDECKÝCH ODBORNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍCH Bc. Kateřina Konečná Ruská slovesa bít a být s předponami ve srovnání s češtinou,
UDINE 2011 LINGUA CECA III Přednáška je zaměřena na:
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Roma, La Sapienza, 2014 Božena Bednaříková Katedra bohemistiky
La Sapienza Roma 2014 ( ), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková.
Morfologie I - seminář CJA009 (C41/C13) seminář pro I. cyklus studia
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
jednooborové a dvouoborové bakalářské studium České filologie
MORFOLOGIE 2008 Přednáška P10 Božena Bednaříková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY _32_INOVACE_320_Podstatná jména AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM:
MORFOLOGIE Božena Bednaříková
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
Základní gramatika latiny
Přednáška P7 Božena Bednaříková
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
KBH/VSJ15 ZS 11/12 Problematika morfologických adaptací.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
BUĎTE POZORNÍ, AŤ SI TOHO ZAPAMATUJETE CO NEJVÍC..
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Sousloví v tezaurech dle normy ČSN
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Digitální učební materiál
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Staroslověnština Flexe jmen.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Universitá degli Studi di Udine
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Téma: Pravopis koncovek podstatných jmen
Transkript prezentace:

LINGUA CECA I LM UDINE ZS 2012/2013 Božena Bednaříková

LITERATURA BALTEIRO, I. (2007): The Directionality of Conversion in English. A dia-Synchronic Study. Bern - Bruxelles - Frankfurt am Main - New York - Oxford - Wien: Peter Lang. BEDNAŘÍKOVÁ, B. (1999): Systemic Description, or Systematic Prescription? In: Langue and Parole in Synchronic and Diachronic Perspective. Amsterdam: Pergamon, Elsevier Science, BEDNAŘÍKOVÁ, B. (2009): SLOVO a jeho KONVERZE. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. BOSÁK, J. - BUZÁSSYOVÁ, K. (1985): Východiská morfémovej analýzy. Bratislava: Veda. BRØNDALL, V. (1974): Autonomie syntaxe. In: Principy strukturní syntaxe I. Praha, 48–53. BUZÁSSYOVÁ, K. (1980): Vzťah slovotvorného a lexikálného významu transponovaných derivátov. Slovo a slovesnost 41, DOKULIL, M. (1962): Tvoření slov v češtině 1. Teorie odvozování slov. Praha: Academia. DOKULIL, M. (1982): K otázce slovnědruhových převodů a přechodů, zvl. transpozice. Slovo a slovesnost 43, 257- FURDÍK, J. (2004): Slovenská slovotvorba. (ed. Ološtiak, M), Prešov: Náuka. KARLÍK, P.- NÜBLER, N. (1998): Poznámky k nominalizaci v češtině. Slovo a slovesnost 59, KATAMBA, F. (1993): Morphology. London: The MACMILLAN PRESS LTD. KOMÁREK, M. (1978, 2006): Příspěvky k české morfologii. Praha: SPN, Periplum. KOMÁREK, M. (1999): Autosemantic Parts of Speech in Czech. (přel. Božena Bednaříková). In: TCLP 3, Praha, KOŘENSKÝ, J. (1984): Konstrukce gramatiky ze sémantické báze. Praha: Academia. KURYŁOWICZ, J. (1974): Derivace lexikální a derivace syntaktická. (Příspěvek k teorii slovních druhů). In: Principy strukturní syntaxe I. Praha, MATTHEWS, P.H. (1991): Morphology. Cambridge: Cambridge University Press. Mluvnice češtiny 1,2,3 (1986, 1987). Praha: Academia. Morphologie / Morphology. Ein Internationales Handbuch zur Flexion und Wortbildung. An International Handbook on Inflection and Word-Formation. Volume 1. (eds. Booij, G. - Lehmann, Ch. - Mugdan, J. - Skopeteas, S.). Berlin - New York: Walter de Gruyter. SKOUMALOVÁ, L. (1971): Nominalizační procesy a slovnědruhový přechod (na okraj názvosloví). Československá rusistika 46, ŠIŠKA, Z. (2005): Bázový morfematický slovník češtiny. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ŠTEKAUER, P. (1996): A Theory of Conversion in English. Frankfurt am Main – Berlin – Bern -New York - Paris - Wien: Peter Lang. Teoretické základy synchronní mluvnice spisovné češtiny (1975). Slovo a slovesnost 36, Tvoření slov v češtině 2. Odvozování podstatných jmen (1967). (eds. Daneš, F. - Dokulil, M. - Kuchař, J.). Praha: Academia. CVRČEK, V. a kol. (2010): Mluvnice současné češtiny. Praha: Nakladatelství Karolinum. ŠTÍCHA, F. (ed.) (2011): Kapitoly z české gramatiky. Praha: Academia.

Webové stránky

Přednáška 1 Teoretický základ pro gramatický popis češtiny pro gramatický popis češtiny FUNKČNĚ STRUKTURÁLNÍ gramatika (MATHESIUS) FUNKČNĚ STRUKTURÁLNÍ gramatika (MATHESIUS)

O čem je tato prezentace 1) co je to MORFOLOGIE 2) proč Vilém MATHESIUS 3) kde se ztratila MORFOLOGIE? 4) FUNKCE pojmenovávací/onomaziologická a FUNKCE usouvztažňovací/syntaktická 5) otázka na závěr

MORFOLOGIE „část gramatiky jazyka studující jeho morfémy co do povahy a chování, zvl. v oblasti flexe a tvoření slov.“ (Lotko, E., 1999, Slovník lingvistických termínů pro filology, 68) „ morfologie studuje všechny typy morfémů z hlediska jejich formy a funkce“ (Encyklopedický slovník češtiny 2002)

Olomoucká lingvistika akademická Mluvnice češtiny morfologie prof. Miroslav Komárek prof. Jan Kořenský

MORFOLOGIE staří Řekové označovali slovem μορφή (tj. „morfé“) TVAR (formu) jak se nám věc jeví zvnějšku jaká je uvnitř, jaká je její stavba (struktura) slovo „morfologie“ (nauka o tvaru/formě) – v geologii/geografii: tvar zemského povrchu – biologii: např. stavba částí rostlin – v lingvistice? (jak popsat „kód“, kterým komunikujeme, tj. jazyk)

MORFOLOGIE v „nejnovější“ mluvnici (Cvrček, V. a kol., 2010: Mluvnice současné češtiny. Praha: Nakladatelství Karolinum, 125, 81) „Morfologie (tvarosloví) je vedle syntaxe jednou z částí gramatiky. Předmětem jejího zkoumání jsou tvary slov jednotlivých slovních druhů, jejich forma a funkce. Z toho plyne, že morfologie se rozpadá na dvě oblasti: slovotvorbu, tedy morfologii slovotvornou, a flektivní morfologii (skloňování a časování slov).“ „ Tvoření slov (slovotvorba) … je jednou z oblastí nauky o pojmenovávání (procesu) / pojmenování (výsledku).“

SLOVO "Slovo ze stanoviska funkce je výsledkem jazykové činnosti pojmenovací, která se leckdy nerozlučně mísí s činností usouvztažňovací (syntagmatickou)…“ (Vachek 2005, 146) "podle [pražských funkcionalistů] se morfologie zabývá rozkladem slova" (Vachek 2005, )

Circle linguistique de Prague založen r Vilém Mathesius Roman Jakobson

Proč MATHESIUS "(...) ne všechny Mathesiovy podněty byly dosud využity na naší domácí půdě.“ (Daneš 1991, 161) Haag 1928 – 1. mezinárodní lingvist. sjezd: metoda pro úplný rozbor daného jazyka MATHESIUS (Circle Linguistique de Prague): ♠ synchronní přístup ♠ analytické srovnávání (ne genetická příbuznost) ♠ funkční stanovisko – SDĚLOVACÍ potřeby

Komunikační model

„Vědecký rozbor jazyka“ 2 základní vyjadřovací potřeby: -jazykové pojmenování -jazykové usouvztažnění „Příprava každého členěného promluvení náleží ve dvojím aktu, v rozložení toho, co chceme vyjádřiti, v pojmenovatelné prvky a jejich usouvztažnění způsobem v jazyku, kterého užíváme, obvyklým.“ Mathesius 1936

MORFOLOGIE? Kam zmizela MORFOLOGIE? nauka o pojmenování - funkční onomatologie nauka o usouvztažnění – funkční syntax (formální) morfologie – registr paradigmat 2 principy: A) různé tvary – týž význam B) různé významy – tvar s touž funkcí

(Funkční) morfologie pojmenovávací číslo u subst. slovesný čas (absolutní) slovesný způsob slovesný vid FUNKCE kongruenční rod a číslo u adj. usouvztažňovací valenční pád

Funkce pojmenovávací (syntakticky nezávislá) číslo u substantiv : Nabízí studentce / studentkám pomoc. slovesný čas : Nabízí / nabízel té studentce pomoc. slovesný způsob: Nabídl jí pomoc. (konstatujeme realizaci děje) Nabídl by jí pomoc. (hypotetičnost děje) Nabídni jí pomoc! (výzvu k uskutečnění děje) slovesný vid: Nabídl jí pomoc. (vyjádření děje v jeho výsledku) Nabízel jí pomoc. (vyjádření děje probíhajícího, bez zřetele k jeho možnému dokončení

Funkce usouvztažňovací funkce syntakticky závisle proměnná (kongruenční): rod a číslo u adjektiv : Nabízí nerozhodné studentce / nerozhodnému studentovi / nerozhodným studentkám pomoc. funkce syntakticky vázaná (valenční): pád Nabízí studentce pomoc (nabízet + dat. + acc)

Otázka na ZÁVĚR ROD u substantiv - ČÍSLO u sloves ČÍSLO u sloves – věc funkční onomatologie, nebo věc funkční syntaxe??

Ad JMENNÝ ROD GENUS X SEXUS (gramatický rod x přirozený rod) korespondence? – částečná Pozn.: substantiva označující živé bytosti odráží gramatický rod i rozdíl v rodu přirozeném (tj. rozdíly v pohlaví). Většina českých substantiv (apelativ) má však rod konvenční. nom. sg.: - funkce reprezentativní – zastupuje celé substantivní paradigma a slouží jako tvar slovníkový - funkce rodově rozlišovací – každé substantivum zařazeno k jednomu ze tří rodů (u maskulin relevantní i zařazení do souboru maskulin životných, nebo neživotných)

Vztah tvaru nom. sg. a gramatického rodu -Ø, tj. nulová koncovka (po konsonantické finále tvarotvorné báze) → většinou maskulinum, PÁN, MUŽ, HRAD, STROJ -a → většinou femininum, ŽENA -o → většinou neutrum, MĚSTO -í → většinou neutrum, STAVENÍ -e → častěji femininum, RŮŽE, řidčeji maskulinum životné (animatum), SOUDCE, popř. neutrum, MOŘE

Tzv. tvar opěrný většinou tvar gen. sg. morfonologický charakter finálního konsonantu tvarotvorné báze → tradičně se rozlišuje tzv. tvrdé a měkké skloňování strom x keř nom. sg. -Ø = -Ø (mask. inanimatum, neživotné) gen. sg. -u x -e HRAD X STROJ (tvrdé x měkké skloňování)

Číslo u sloves kvantitativní informace? gramatická kategorie KONGRUENČNÍ - signál opozice jednost x nejednost u subjektu souvislost s osobou: - 3. osoba (reprodukce gramatického čísla substantiva) Dnes zpívá známá italská zpěvačka. Dnes zpívají známé italské zpěvačky osoba (reprodukce lexikálního významu) Zpívám písničku. (mluvčí) Zpívejte hlasitěji! (adresát – jeden, nebo více?)

Děkuji za pozornost. Božena Bednaříková