VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A 21. 10. 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána! " On jim však odpověděl: "Dokud.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Křesťanské myšlení o právu.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Scholastika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Téma: Dějiny filozofie
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
GOTICKÁ KULTURA 2. část.
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Filosofie úvod do problému....
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
VET – středověk a novověk (po 18. století)
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Filosofie křesťanského středověku
7.A Dějepis. Je to základní otázka středověku Křesťan věří v Bibli a vykládá ji rozumem Čím se má tedy křesťan řídit? Sv. Augustin: „Poznávej, abys věřil,
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Dějiny logiky II. přednáška č. 3 a 4
Středověká filosofie.
Abú Alí al-Husajn ibn Abdulláh ibn Síná. 980 – 1037 n. l. Středověký perský učenec, filozof, přírodovědec, lékař Otec moderní medicíny Měl velký vliv.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Vrcholní a pozdní scholastika 11.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Raná scholastika 10.
STŘEDOVĚK Křesťanství. ÚVOD Základy křesťanského pohledu na svět položili tzv. církevní otcové odtud tato první křesťanská perioda, čerpající z antiky.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
FILOsOFIE A VĚDA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Filozofie osvícenství v Německu
Středověká filozofie SCHOLASTIKA
SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Úvod do středověké filosofie Patristika
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
PLATÓN př. n. l..
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Arabská říše.
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Význam křesťanství ve středověku
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A

Arabská filozofie (falsafa) filosofie muslimských národů arbský jazyk snaha o soulad racionálního myšlení s Koránem centra: Bagdád a Córdoba Al-Farábí, Averroes, Avicenna ovlivnění novoplatonismem

Al - Farábí jeden z prvních arabských filosofů osvojil si Aristotelismus a Logiku – druhý Mistr sladění Aristotelismu a Novoplatonismu

Avicenna „otec moderní medicíny“ hmota: je věčná příčina rozmanitosti věcí ovlivnění Aristotelem neuznává pojem „prvního hybatele“ jsoucno tvoří předmět Bůh koná ve shodě s principem bezprostředního účinku

sv. Albert Veliký nazýván „doktor universalis“ představitel scholastiky patron vědců a studentů přírodních věd filozofie, přírodní vědy, teologie žák Tomáš Akvinský rozebírá Aristotelovo dílo sumarizační snahy

Myšlenky a učení rozumové podepření církevních dogmat moudrost považuje za propůjčenou od Panny Marie zkušenost jako zdroj poznání dokonalost - zachování Božího přikázání zákon lásky soulad s Boží vůlí- nedokonalý - dostatečný - dokonalý

sv. Augustin patristika zdrojem vědění je božská autorita rozum je podřízeným elementem „Věř, abys rozuměl.“ rozum však úplně nezatracuje platónský úkol

Zdroje MACHULA, Tomáš. Filosofie a přírodní věda u Alberta Velikého (cit ). Dostupné z: CHLUMSKÝ, Jan. Sv. Albert Veliký. – (cit ) Dostupné z: Obrázek: LEINAD-Z. ( ) Dostupné z: KRYTEN. Vztah víry a rozumu – zdůraznění role víry při poznávání (cit ) Dostupné z: Obrázek: DIRECTMEDIA ( ) Dostupné z: