Bezpečnost práce v chemii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Advertisements

Alkany Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VLASTNOSTI LÁTEK A JEJICH PŘEMĚNY
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
CHEMICKÉ POKUSY V LABORATOŘI
Svět kolem nás.
Metody oddělování složek směsí
FYZIKÁLNÍ KUFR Pohyb tělesa (7. ročník)
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Puzzle – jehličnaté stromy
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
PŘIŘAĎ FOTOGRAFII K OBRÁZKU aktivita
PTÁCI – INTERAKTIVNÍ HRA
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
PYTHAGOROVA VĚTA PŘÍKLADY
Chemické prvky a sloučeniny
První setkání Pravidla a zákony
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Půdní typy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Pohádkový okruh Pacifikem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Před, za, pod, nad aktivita
What Time Is It? – Part 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Svět kolem nás. Tělesa a látky Všechny předměty, které kolem sebe pozorujeme, jsou fyzikální tělesa (stůl, židle, tabule, počítač, dům, automobil, Země,
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Interaktivní třídění domovního odpadu.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Třídíme podle dvou kritérií
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
Farben Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
MLÁĎATA ZVÍŘAT PUZZLE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Kde žije… Klikni na obrázek místa, kde žije dané zvířátko. Pokud vybereš správně, zvířátko se objeví. Pokud špatně, objeví se naštvaný smajlík. Autorem.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
VY_32_INOVACE_C8-001 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
M O T Ý L Í L O T O 2 Najdi stejného motýla!
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Domino 1−10 Obrázkové domino se skládá z kartiček, na jejichž levé polovině je napsáno číslo a na pravé polovině je určitý počet stejných obrázků. Hru.
Na které písmenko začíná obrázek?
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Bezpečnost práce v chemii Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Bezpečnostní pomůcky v chemii používáme hned několik bezpečnostních pomůcek: bezpečnostní štít chemický plášť bezpečnostní brýle Obr. 5 Obr. 3 Obr. 4 bezpečnostní rukavice Obr. 2

Bezpečnostní symboly Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10 Jedy Hořlaviny Výbušniny Žíraviny Nebezpečí pro životní prostředí bezpečnostní symbol musí být umístěn viditelně na obalu každé chemikálie

Spojovačka Kyselina sírová Výbušniny Hořlaviny Kyanid (Ciankáli) Obr. 6 Spojovačka Kyselina sírová Kyanid (Ciankáli) Líh TNT Freony Výbušniny Hořlaviny Nebezpečí pro ŽP Jedy Žíraviny Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10

Vybraná bezpečnostní pravidla V chemii nikdy nejíme a nepijeme V chemii nikdy nic neochutnáváme Nikdy nepoužíváme neoznačené chemikálie Otevřený oheň nenecháváme bez dozoru Obr. 11

Smysly v chemii v chemii nelze používat všechny smysly: zrak – skupenství, barvu či lesk sluch – vodivost zvuku nebo šum hmat – hrubost, pružnost čich – zápach nebo vůni chuť – v chemii nepoužíváme (důvodem jsou jedovaté a žíravé látky) Obr. 12

Doplňovačka složení Chemie je vědní disciplína, která zkoumá vlastnosti a ____________ látek. Tato vědní disciplína pracuje s mnoha látkami, které mohou být i nebezpečné. Proto při označování chemikálií používáme bezpečnostní _________. Pro jedy používáme symbol __________, pro hořlaviny symbol _________ , pro __________ symbol ruky, na níž ze zkumavky kape neznámá tekutina. V chemii často využíváme i pozorování pomocí našich smyslů. Nejčastěji využíváme _______, kterým pozorujeme např. skupenství nebo _________. Dalším smyslem, který lze využít, je _______, který využíváme k rozpoznání vůně nebo __________. Smyslem, který v chemii nevyužíváme prakticky vůbec, je _______, důvodem je práce s nebezpečnými látkami. symboly lebky plamene žíraviny zrak barvu čich zápachu chuť

Pozorování a pokus pozorování: pokus: patří mezi základní postupy poznávání nejen vlastností látek, které se kolem nás vyskytují používáme již zmíněné smysly pokus: cílevědomé zjišťování chování látek za předem určených podmínek Obr. 13

Použité zdroje informací Veškeré použité zdroje obrázků [cit. 2010-09-18]. Dostupné pod licencí GNU Free Documentation: Obr. 1 - <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chemical_agent_protection.jpg> Obr. 12 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Detector_eye.svg> Obr. 13 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grignard_reaction_experiment_01.jpg> Veškeré použité zdroje obrázků [cit. 2010-09-18]. Dostupné pod licencí Public domain – Obr. 2 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Icelandic_Scientist_Gusti.jpg> Obr. 3 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ench_glasses.svg> Obr. 4 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Surgical_gloves_27.JPG> Obr. 5 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_100308-N-4997L-001_Electrician%27s_Mate_2nd_Class_Corey_Hartley_checks_voltage_with_a_multi-meter_aboard_the_aircraft_carrier_USS_Abraham_Lincoln_(CVN_72).jpg> Obr. 6 - <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_T.svg> Obr. 7 - <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flammable-symbol.svg> Obr. 8 - <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_E.svg> Obr. 9 - <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_C.svg> Obr. 10 - <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazard_N.svg> Obr. 11 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:D-P019_Essen_und_Trinken_verboten_ty.svg> Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.