Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Identifikátor materiálu: EU –
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Česká kultura.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Klasicismus v Čechách Konec 18. století.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Umění a věda První republiky
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_15_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Česká moderna.
Česká společnost
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Literatura na přelomu století
ČESKÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Český jazyk, umění a kultura Sada: 2 Číslo materiálu v sadě: 20 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Česká moderna a dekadence Jméno autora: Mgr. Marta Skopalíková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: čeština Klíčová slova: literární moderna, „konec století“, „lart pour lart“, prokletí básníci, symbolismus, impresionismus, civilismus, dekadence Cílová skupina: žák 2. ročník Stupeň a typ vzdělání: 2. ročník, střední odborné Očekávaný výstup:

Metodický list/anotace Vytvořeno:

Literární moderna česká - charakteristika Odraz společensko-historického vývoje na konci 19. století: o prohlubující se sociální rozdíly o dekadentní nálady, životní skepse o anarchistické tendence o roste národní odpor vůči centrální moci z Vídně o vliv světového umění a literatury o odklon od realismu

Umělecké směry Impresionismus výtvarné umění: Ant. Slavíček (Českomoravská vrchovina) hudba: Leoš janáček, Josef Suk Symbolismus výtvarné umění: Jan Preisler sochařství: Fr. Bílek (vliv katolického mysticismu) Secese: Výtvarné umění, grafika: Alfons Mucha, Max Švabinský Architektura: Obecní dům v Praze, vila Primavesi v Olomouci, Hlavní nádraží v Praze, Národní dům v Prostějově

Dělení české literatury na konci 19. století Česká moderna a katolická moderna Dekadence Realismus a naturalismus

Literární moderna 1895 časopis Rozhledy – manifest České moderny -požadavek tvůrčí individuality -kritika lumírovců (epigonství) -kritika sociálních a majetkových rozdílů -volnost slova a myšlenek -kritika je tvůrčí činnost -generační spory -umělecké směry a tendence v literatuře 90. let

Literární moderna - autoři Signatáři manifestu :(převažující směr v tvorbě) Otokar Březina (symbolismus) Antonín Sova (impresionismus) Josef Svatopluk Machar (realismus, moderní v názorech) Vilém Mrštík (impresionismus, naturalismus) Josef Karel Šlejhar (naturalismus) František Xaver Šalda (literární kritika)

Obrázek č. 1 Otokar Březina Obrázek č. 2 J. S. Machar Obrázek č. 3 Antonín Sova jako maturant píseckého gymnázia

Obrázek č. 4 Vilém Mrštík Obrázek č. 5 F. X. Šalda Obrázek č. 6 podpis FXŠ Obrázek č. 7 J.K. Šlejhar jako student

Česká dekadence Časopis Moderní revue (1894 – 1925) -kritika maloměšťáctví a konvencí -dekadentní motivy a symbolismus Autoři: Arnošt Procházka (poezie, vydavatel časopisu) Jiří Karásek ze Lvovic (kult smrti, vášně, erotika) Karel Hlaváček (hudebnost verše, smutek, melancholie, motivy hudebních nástrojů; portréty, kresby)

Arnošt Procházka (vlevo) a Viktor Dyk na karikatuře Františka GellneraViktor DykFrantiška Gellnera

Odkazy: Použitá literatura: PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury: pro výuku na středních školách. 1. vyd. Sokolov: O.K. - Soft, POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN X. Obrázek č. 1 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 2 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 3 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Odkazy: Seznam obrázků: Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 4 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 5 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 6 NEUVEDEN, Autor. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 7 Obrázek č. 8 Obrázek č. 9 GELLNER, František. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 10