Oblasti a střediska cestovního ruchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Advertisements

Realizační předpoklady
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Náklady – členění Střední odborná škola Otrokovice
Přírodní zajímavosti ČR
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Vlastnosti posloupností
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
TERCIÁRNÍ SFÉRA Obslužná sféra.
Cestovní ruch Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Kulturní památky UNESCO České republiky – 1. část
Obchodní dopisy Střední odborná škola Otrokovice
Ukončení pracovního poměru Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka.
Pokladní doklady Střední odborná škola Otrokovice
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
DHM – degresivní odpisy
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Přírodní předpoklady cestovního ruchu
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Účtování materiálových zásob, způsob B
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Rozvaha – princip Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Účtování nákladů – příklady souvztažností
Cestovní ruch – charakteristika, členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Vaření – rozdělení, způsoby
Společenské a hospodářské prostředí
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
CESTOVNÍ RUCH Předpoklady cestovního ruchu Rozmístění cestovního ruchu
Úkoly personalistiky Střední odborná škola Otrokovice
Pasívní bankovní obchody Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
DHM – další způsoby pořízení Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Kulturní předpoklady cestovního ruchu Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
CESTOVNÍ RUCH.
Příklad na zpracování účetních dokladů
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
City of London Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Kameníková.
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Souvislý příklad na zásoby
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Realizace logických obvodů
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Vaření živočišných potravin
Kulturní památky UNESCO České republiky - 2. část
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Obst Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Novotná. Dostupné z Metodického.
Zboží z dovozu Střední odborná škola Otrokovice
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Účtování výnosů – příklady souvztažností
Ubytovací zařízení Střední odborná škola Otrokovice
Aktivní bankovní obchody Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Transkript prezentace:

Oblasti a střediska cestovního ruchu Střední odborná škola Otrokovice Oblasti a střediska cestovního ruchu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Markéta Kraváčková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Mgr. Markéta Kraváčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ZCR/1-PV-1/8 Název DUM Oblasti a střediska cestovního ruchu Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Zeměpis cestovního ruchu Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupiny Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Oblasti a střediska cestovního ruchu a jejich členění, cestovní ruch ve světě Vybavení, pomůcky Dataprojektor , atlas světa a ČR Klíčová slova Oblast cestovního ruchu, středisko cestovního ruchu , zdrojové a cílové oblasti Datum 2O. 2. 2013

Oblasti a střediska cestovního ruchu Náplň výuky Oblast cestovního ruchu Středisko cestovního ruchu Střediska podle zaměření Zdrojové a cílové oblasti cestovního ruchu Cestovní ruch v Evropě Cestovní ruch Severní Ameriky Cestovní ruch Latinské Ameriky Cestovní ruch Afriky, Asie a Austrálie

Oblast cestovního ruchu Oblast (region) CR – rozsáhlejší území, kde se uplatňují předpoklady CR (lokalizační, selektivní, realizační). Nejvýznamnější roli hrají lokalizační předpoklady (geografické zajímavosti přírodní či kulturní). V nejdůležitějších oblastech CR se obvykle uplatňují jejich kombinace.   Oblasti dělíme podle významu: a. Mezinárodní význam – Havajské ostrovy, Alpy, Středomoří, … b. Celostátní význam – např. v ČR Krkonoše, Jeseníky, … c. Regionální význam – např. pro Ostravsko Beskydy d. Místní význam – přitahují pozornost obyvatel z blízkého okolí

Středisko cestovního ruchu Střediska CR – obce nebo jejich části, v nichž se vyskytuje větší počet služeb (ubytovacích, stravovacích, rekreačních, zábavních a dalších zařízení materiálně-technické základny) Vznikají často uvnitř oblastí CR a umožňují účastníkům intenzívnější využívání okolí středisek.   Střediska podle významu: a. mezinárodní – podíl zahraničních turistů přesahuje 70 % (Paříž, Řím, Monako, …) b. celostátní c. regionální d. místní

Střediska podle zaměření 1. lázeňská 2. přímořská 3. horská 4. vnitrozemská střediska letní rekreace 5. historicky cenná města (většinou UNESCO) 6. velkoměsta (sídla mezinárodních organizací, památky, akce) 7. kombinovaná 8. poutní (náboženská)

Zdrojové a cílové oblasti cestovního ruchu Oblasti CR jsou ve světě rozloženy nerovnoměrně (závislost na předpokladech CR). Zdrojové oblasti – oblasti, státy, odkud pochází nejvíce účastníků CR. Jsou to jádrové oblasti světa, které zahrnují vyspělé státy s vysokou životní úrovní. Mají nejlepší selektivní předpoklady pro CR. Často se vyznačují pasivním saldem CR. Patří sem zejména státy západní a severní Evropy, Severní Amerika, východní Asie. Nejvíce účastníků pochází z USA, Japonska, Německa, zemí Beneluxu, Dánska a severní Itálie. Cílové oblasti (destinace) – území, kam směřuje nejvíce turistů. Tyto oblasti mají zpravidla aktivní saldo cestovního ruchu.

Cestovní ruch v Evropě Více než ½ účastníků CR, podíl na celosvětových příjmech – přes 50 %   Důvody: vysoká životní úroveň obyvatelstva, vysoký podíl městského obyvatelstva, cenné kulturněhistorické památky, přírodní zajímavosti, mírový kontinent  Nejvíce navštěvované země – Francie, Španělsko, Itálie, VB, Rakousko, Německo.   Hlavní evropské oblasti CR: 1. Středomoří – subtropické podnebí s dlouhou letní sezónou a množstvím památek, (Francie, Itálie, Španělsko a Chorvatsko)   2. Alpská oblast – dlouhá zimní sezóna, využití i pro letní turistiku a lázeňství, nejnavštěvovanější země jsou Rakousko, Švýcarsko, Francie a Itálie  3. Velkoměsta – kulturní památky a zařízení, profesionální, vysoký podíl mimoevropských turistů, K hlavním cílům patří Paříž, Londýn, Řím, …

Portugalské pobřeží – typ riviéra obr. 1

Alpy – Mt. Blanc obr. 2

Cestovní ruch Severní Ameriky SEVERNÍ AMERIKA – anglosaská 2 největší oblast CR, návštěvnost hlavně domácí, ze zámoří Japonci a Západoevropané Hlavní oblasti CR: 1. Přímořská – Florida, Kalifornie, Havajské ostrovy – celoroční možnost CR 2. Národní parky – tradice (Yellowstone – nejstarší NP na světě 1878) 3. Velkoměsta – zejména východní pobřeží  (N.Y., Washington, Philadelphia, Boston, …)

Národní parky USA – Yellowstone, Grand Canyon obr. 3 obr. 4

Cestovní ruch Latinské Ameriky Střední + Jižní Amerika (španělština + portugalština + další jazyky), státy méně hospodářsky vyspělé (rozdíly!), dopravní odlehlost, nedostatečná služby, zdravotní a hygienická rizika, kriminalita  Hlavní oblasti CR: Karibská oblast – celoročně, pobytové zájezdy, Jamajka, Dominikánská republika, Kuba, Bahamy, Mexiko, Venezuela, Ostrovy Malých Antil  Historické památky indiánských kultur (předkolumbovská éra) Mayové, Inkové, Aztékové, Toltékové, Olmékové aj. Přírodní zajímavosti Andy, vodopády, sopky, Amazonie, ostrovy (Velikonoční ostrov, Galapágy, …) Velkoměsta – zejména hlavní města a přístavy  

Předkolumbovské památky – Chitzén Itzá a Machu Picchu obr. 5 obr. 6

Cestovní ruch Afriky, Asie a Austrálie AFRIKA dobré lokalizační předpoklady, ale slabé služby, problémem je i politická nestabilita některých oblastí. Nejnavštěvovanější je oblast severní Afriky (Egypt, Maroko, Tunisko – Rudé a Středozemní moře, památky), dále národní parky typu safari ve východní Africe (Keňa, Tanzánie, Uganda), ostrovy Indického oceánu (Seychely, Reunion, Mauricius) a Jihoafrická republika. ASIE řada přitažlivých cílů, ale stejné problémy jako Afrika  JZ Asie – Středomoří (Kypr, Izrael, Turecko) – moře, památky, náboženský CR J a JV Asie – Thajsko, Indie V Asie – Japonsko, Čína    AUSTRÁLIE A OCEÁNIE dopravní odlehlost, zejména přírodní zajímavosti – národní parky, velkoměsta  

Safari park Serengeti, Tanzánie obr. 7

Kontrolní otázky: Uveď příklady středisek cestovního ruchu podle zaměření v ČR a zahraničí. Seřaď podle nadmořské výšky státy alpské a doplň nejvyšší horu. Vyhledej významné safari parky v Africe. Které ostrovy Oceánie se významně zapojují do cestovního ruchu

Seznam obrázků: Obr. 1. anonym, [vid. 20. 2. 2013] dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Algarve_pobrezi.jpg/800px-Algarve_pobrezi.jpg Obr. 2. anonym, [vid. 20. 2. 2013] dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/MountBlanc04.jpg Obr. 3. Urban, [vid. 20. 2. 2013] dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Yellowstone_Nationalpark3.jpg Obr. 4. anonym, [vid. 20. 2. 2013] dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Grandcanyon_view5.jpg/800px-Grandcanyon_view5.jpg Obr. 5. Janothird, [vid. 20. 2. 2013] dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/El_Castillo_Chitzen_Itza.jpg/800px-El_Castillo_Chitzen_Itza.jpg Obr. 6. icelight [vid. 20. 2. 2013] dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/13/Before_Machu_Picchu.jpg/627px-Before_Machu_Picchu.jpg Obr. 7. Gary [vid. 20. 2. 2013] dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Zebras%2C_Serengeti_savana_plains%2C_Tanzania.jpg/800px-Zebras%2C_Serengeti_savana_plains%2C_Tanzania.jpg

Seznam použité literatury: [1] Holeček M., Mariot P., Střída M. Zeměpis cestovního ruchu, Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o, Praha, 1999. ISBN 80-86034-39-9