Pozorování žížaly VY_32_INOVACE_CH3 – 05 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO: prosinec 2011 STRUČNÁ ANOTACE: Laboratorní práce. Téma: Kroužkovci Časová náročnost: 1 vyučovací hodina v součinnosti s elektronickou verzí učebnice FRAUS Přírodopis 6 Použité zdroje: učebnice FRAUS Přírodopis 6 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KROUŽKOVCI (kmen) žížala obecná opaskovci (podkmen) máloštětinatci (třída)
žížala hnojní Žížaly se živí rozkládajícími se rostlinnými a živočišnými zbytky v půdě, kompostu … Provzdušňují půdu a obohacují ji o humus.
Tělo žížaly je složeno z kroužků – článků. Několik silnějších článků tvoří opasek, který má význam především při rozmnožování. Nachází se blíž k přední části těla.
LABORATORNÍ PRÁCE 1) Vnější stavba 2) Pohyb Žížalu polož na filtrační papír a občas ji ovlhči vodou. Prohlédni si ji pomocí lupy a tužkou zakresli tvar těla. Vyznač přední a zadní část těla, opasek a alespoň několik článků. Pokus se odhadnout počet článků a změř délku těla. 2) Pohyb Pozoruj způsob pohybu. K pohybující se žížale přilož ucho. Popiš, co slyšíš a vysvětli proč. 3) Dráždivost mechanickými podněty Dotkni se opatrně tyčinkou přední části žížaly. Popiš reakci. 4) Dráždivost světelnými podněty Žížalu vsuň do skleněného válce do té poloviny, kterou jsi ovinul tmavým papírem. Po několika minutách papír přesuň, aby byla zastíněna druhá polovina. Na žížalu můžeš také posvítit svítilnou. 5) Pro odvážné: Žížalu uchop za zadní část a ukazováčkem a palcem druhé ruky opatrně přejeď od zadní k přední části. Co cítíš?