CJA009 17.3. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení slovních druhů
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na dělení podstatných jmen. Obsahuje dělení podstatných jmen na konkrétní a abstraktní a pomnožná,
III/2 III. 2 9.C
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Aristotelés – část druhá
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Parašutista při seskoku z letadla padá
 mění svůj tvar, skloňují se nebo časují  názvy osob, zvířat a věcí obr. 1 obr. 2 obr. 3.
Slovní druhy přehled.
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
STATISTIKA Zdeňka Hudcová.
Neohebné. Společně vyjmenujte, které to jsou. Každá skupina si vytáhne jedno číslo (1-5) a o tom slovním druhu toho ostatním řekne co nejvíc. Tužkou na.
27.1 Elektrické vlastnosti látek Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Autor: Markéta.
Pojmová báze a pojmový příznak
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Postavení slovotvorby v hierarchii lingvistických disciplín
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
modifikace/transpozice
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Substantiva tvořená ze sloves (BS PV)
MORFOLOGIE Božena Bednaříková
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Tvarosloví – slovní druhy
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- odvozování Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Mentální reprezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_14_Odvozování, od. substatntiv Autor Chňoupková.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Myšlení a myšlenkové operace
RENDAKU 連濁 /s/ → /z/ [take] + [sao] → [takezao]
Sousloví v tezaurech dle normy ČSN
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Genetika Přírodopis 9. r..
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Co jsou to podstatná jména?
Slovesa Bc. K. Matějková.
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

CJA009 17.3. 2011

ONOMAZIOLOGIE ONOMAZIOLOGIE – TEORIE POJMENOVÁNÍ – VZTAH MEZI OBSAHEM VĚDOMÍ A STRUKTUROU JAZYKA

ONOMAZIOLOGICKÁ KATEGORIE POJMOVÁ BÁZE – odpovídající slovní druh Kategorie SUBSTANČNÍ - substantiva Kategorie VLASTNOSTÍ - adjektiva Kategorie DĚJE - slovesa Kategorie OKOLNOSTÍ - adverbia

Pojmová báze a pojmový příznak Bez ohledu na to, z kolika slov se pojmenování skládá, má vždy dvoučlennou strukturu. Obsahuje pojmovou bázi (třídu jevů) a pojmový příznak (diferenciační kriterium). Při tvoření slov v rámci uvedených pojmových (slovnědruhových) kategorií se utváří význam na základě vztahu mezi pojmovými kategoriemi.

Pojem a pojmenování (pojmová) kategorie slovní kategorie substance substantivum vlastnost (nedynami- adjektivum cký příznak) děj (dynamický pří znak) sloveso okolnost (příznak pří znaku) adverbium

PŘÍZNAK VZTAH K SUBSTANCI VZTAH K VLASTNOSTI VZTAH K DĚJI VZTAH K OKOLNOSTI

BÁZE SUBSTANCE VLASTNOST DĚJ OKOLNOST

PŘÍKLADY BÁZE – PŘÍZNAK člověk (substance) – který něco (substance) vyrábí : stolař místo (substance) – kde se něco děje : hřiště, herna vlastnost – která má vztah ději : stravitelný

PŘÍKLADY Základové slovo – odvozené slovo Báze - příznak stůl – stolař (substance – mající vztah k substanci) hrát – hřiště, herna (substance – mající vztah k ději) strávit – stravitelný (vlastnost – mající vztah k ději)

Báze příznak Bs Ps češtinář Bs Pa lakomec Bs Pv lovec Bs Pc občasník

Báze příznak Ba Pa žlutavý Ba Ps ocelový Ba Pv hořlavý Ba Pc tamní

Báze příznak Bv Pv nedoplatit se Bv Ps stanovat Bv Pa bílit Bv Pc pozdit se

Báze příznak Bc Pc odjinud Bc Ps časem Bc Pa chytře Bc Pv mlčky

analyzujte Základové – odvozené Báze – příznak hloupost, černoch, houslař, náčelník, dbalý, bratrův, horal, držadlo, nášivka, kovář, kavárna, hradní, lesostep, programovat, kinokavárna, zranitelný, úsečný, zadem, spěšně, kecal

Analyzujte způsob tvoření knížka, zlořečit, rozkolísaný, nároží, hon, pravák, nátěr, obrat, učitel, návlek, chránič, květináč, zásuvka, přemýšlivý, zloba, stáří, život, roubení, maličkost, nemoc, travička,

Významové změny Při tvoření nových slov nedochází jen k formálním změnám (kombinace morfů), ale k významovým změnám. Ty jsou trojího typu – mutace, modifikace, transpozice.

Významové vztahy pojmových kategorií Mutace mění se báze i příznak modifikace – báze se obohacuje přídatným příznakem transpozice – přenesení významu báze do jiné třídy (slovního druhu)

Vedlejší onomaziologické kategorie Komplexní (převládne význam pojmového základu – např. názvy míst odvozené jak od substantiv smetí – smetiště, tak od sloves hrát - hřiště) Reprodukční (možnost jazyka napodobit – reprodukovat např. zvuky cink- cinkat) Specifikační (terminologická specifikace – podobnost, zúžení obsahu, synekdocha) Koordinační (integrační) - složeniny

MUTACE Slova vznikají mutací tak, že se jev, který má být pojmenován, nejprve zařadí do třídy podobných pojmů ( např. přístrojů), čímž je dán jeho onomaziologický základ, a určuje se rysem, který ho do ostatních prvků třídy odlišuje, což je jeho onomaziologický příznak (např. na vrtání; mutací tak vznikají slova vrták nebo vrtačka).

TRANSPOZICE Při transpozici se mění pouze pojmová třída, a to tak, že se nespecifikuje vztahem k příznaku, jako je tomu u mutace, nýbrž ve výsledku záleží jen ve změně slovního druhu. (syntaktická derivace) veselý smích – vesele se smát zrazený přítel – přítel byl zrazen studovat pilně – pilné studium (studování)

MODIFIKACE Podstatou modifikační změny významu při tvoření slov je přidání příznaku, jímž dojde k obměně (modifikaci) významu slovotvorného základu. Např. ve smyslu zdrobnění (deminuce): les-lesík, malý-maličký, málo-malinko, papat-papinkat.

Určete významové změny odvozených slov Stolař, vozík, chlapák, lakomec, běh, květinářství, dvořan, stromoví, psisko, výskok, tatínek, rýč, lvice, svědkyně, čistírna, zedník, trní, dobře, slůvko, babizna, vysoko, skalisko, lovec, rybář, žalobník, pískovna, ředitelna, sluchátko, hraní, dobrota, pitomec, mečoun, pátý,