Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: Fráňa Šrámek - výklad (9.roč.) Autor: Mgr. Jana Zajončková LEDEN 2011 HRAZENO Z EU OP - VK
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Vývoj literatury přelomu 19. a 20. století Fráňa Šrámek Anotace: Tento materiál obsahuje prezentaci a pracovní list k práci s textem. Žáci se nejprve pomocí prezentace seznámí s životem a dílem Fráni Šrámka, následně pracují s ukázkou z tvorby tohoto autora - básní Raport. Práce s vybraným textem by měla vést žáky k rozvoji jejich čtenářských a komunikačních dovedností. Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Výukový materiál je vhodný i k samostatnému domácímu studiu. Klíčová slova: generace buřičů, Fráňa Šrámek, život a dílo, Stříbrný vítr, báseň Raport, antimilitarismus
Fráňa Šrámek (1887 – 1952) básník,prozaik,dramatik příslušník generace anarchistických buřičů narozen v Sobotce studoval gymnázium, pak práva, ale nedokončil vězněn za své antimilitaristické postoje 1. světovou válku prožívá na různých frontách
Dílo: 1.poezie – antimilitarismus a protispolečenské buřičství odrážejí jeho básnické sbírky Života bído, přec tě mám rád (1905) Modrý a rudý (1906) – symbolika barev v názvu (modrá = barva rakouské uniformy,červená = barva anarchismu) - útoky na společnost,prostý jazyk, písňová forma - básně Píšou mi psaní,Raport - básnická sbírka Splav – milostná a přírodní lyrika, vliv vitalismu
2.próza – Stříbrný vítr – román o dospívání studenta Jana Ratkina a jeho střetu se společností, která je plná přetvářky a lži - vliv impresionismu - stříbrný vítr - symbol věčného mládí a naděje 3. drama – Léto, Měsíc nad řekou – divadelní hry, vliv impresionismu
Zdroje cs.wikipedia.org Příloha : Pracovní list - Práce s textem - báseň Raport