Jak chránit DNA před zářením R. Čermák 1, V. Kanclíř 2, J. Kratochvíl 3 1 Gymnázium F. V. Sasinka, Námestie slobody č. 3, Skalica 2 Gymnázium Turnov, Jana.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veličiny a jednotky v radiobiologii
Advertisements

Aminokyseliny.
Termoluminiscenční dozimetrie
Optické metody Metody využívající lom světla (refraktometrie)
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 G1.
Rozdělení záření Záření může probíhat formou vlnění nebo pohybem částic. Obecně záření vykazuje jak vlnový, tak částicový charakter. Obvykle je však záření.
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
MUDr. Jaroslava Kymplová, Ph.D. Ústav biofyziky a informatiky
Jaderná fyzika a stavba hmoty
PCR. Polymerase chain reaction PCR Je technika, která umožňuje v krátkém času namnožit daný kus DNA bez pomoci buněk užívá se, pokud je DNA velmi malé.
Bílkoviny a nukleové kyseliny
Měření dosahu elektronů radioterapeutického urychlovače Měření dosahu elektronů radioterapeutického urychlovače Helena Maňáková David Nešpor František.
Atomová absorpční spektroskopie (AAS)
Poškození DNA účinkem ionizujícího záření N. Stoklasová M. Caha G. Krejčíková M. Bulínová.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_ELEKTRICKÝ.
Sport Testing Center STRUKTURA MOTORICKÝCH SCHOPNOSTÍ V BRACE TESTU Ladislav Čepička Západočeská univerzita v Plzni.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Fyztyd 2004 Mlžná komora, když máte zamlženo… Jan Brychta, Gymnázium Jihlava Jan Hoffmann, Gymnázium Praha 6 Jan Chylík, Gymnázium Horní Počernice Jan.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Kolik atomů obsahuje 5 mg uhlíku 11C ?
Marc A. Gauthier, Matthew I. Gibson Harm-Anton Klok Tomáš Thoř Nanomateriály TUL
PEDOLOGIE pH FAKTOR PŮDY.
Jak chránit DNA před zářením
Ionizující záření v medicíně
Gama záření z přírodních zdrojů Pavel Popp, Martina Vaváčková
Marie Černá, Markéta Čimburová, Marianna Romžová
Jak poznat dávku z barvy gelu
Strukturní analýza proteinů pomocí rentgenové difrakce
Termoluminiscenční dozimetrie
Rentgenfluorescenční analýza Barbora Vlková Pavel Čupr supervisor: Ing. Tomáš Trojek, Phd.
Kvantifikace nukleových kyselin
DNA diagnostika II..
Ochrání alkohol DNA před zářením?
Ionizujíc í z á řen í MUDr. Rastislav Maďar, PhD..
Spontánní mutace Četnost: 10-5 – Příčiny:
MUDr. Michal Jurajda ÚPF Lékařská fakulta Masarykovy Univerzity v Brně
Matúš Mihalčin Ayoub Amleh Khaled M. Alhibeedi
Strukturní analýza proteinů pomocí rentgenové difrakce
Stanovení dávky radiochromními dozimetry ( miniprojekt na Fyzikálním týdnu 2007 ) Lukáš Stabrava Gymnázium Komenského, Jeseník.
V praktiku budou řešeny dvě úlohy:
Spektrometrie gama záření a rentgen-fluorescenční analýza
Bc. Miroslava Wilczková
MOŽNOSTI DETEKCE LIKVOREY Z.Čermáková,H.Novotná,J.Gottwaldová OKBH FN BRNO Pracovní den Brno
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Sledování ionizujícího záření na toku Dubeneckého potoka Jan Kolumpek, Matěj Klíma, Zbyněk Másler Fyzikální seminář 2008, FJFI ČVUT.
Radioaktivní záření, jeho druhy, detekce a základní vlastnosti Týden vědy na FJFI 2016 Matyáš Vohralík (Gymnázium Dr. Emila Holuba, Holice) Dominik Horák.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
HORÁKOVÁ, FILIPSKÁ, SEDLÁŘOVÁ, HUMPOLÍČKOVÁ, MIŽIČKOVÁ Gymnázium Jakuba Škody š.r
Elektrické vlastnosti fázových rozhraní
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Organická chemie Chemie 9. r..
Elektromagnetické vlnění
Genetika Přírodopis 9. r..
Poškození DNA vlivem ionizujícího záření
Elektronový obal atomu
MOŽNOSTI DETEKCE LIKVOREY
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
POŠKOZENÍ DNA VLIVEM IONIZUJÍCÍHO ZÁŘENÍ
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Veličiny a jednotky v radiobiologii
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
CHEMIE - Chemická vazba
Elektrické vlastnosti fázových rozhraní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Jak chránit DNA před zářením R. Čermák 1, V. Kanclíř 2, J. Kratochvíl 3 1 Gymnázium F. V. Sasinka, Námestie slobody č. 3, Skalica 2 Gymnázium Turnov, Jana Palacha 804, Turnov 3 Gymnázium, Vídeňská 47, Brno Vypracováno na Oddělení dozimetrie záření ÚJF AV ČR

Úvod  DNA je nositelkou genetické informace  Poškození ionizujícím zářením – přímé a nepřímé  scavengery (vychytávače) – thioly, vitamín E, vitamín C  agarózová elektroforéza

Poškození DNA  Přímé – molekula DNA je přímo zasažena zářením  Nepřímé – prostřednictvím radikálů vzniklých při radiolýze vody  jednoduchý/dvojný zlom

Materiály  Plasmidová DNA kruhová v cytosolu některých bakterií nesoucí některé doplňkové informace  Kobalt 60 Co zdroj gama záření poškozuje nepřímo  Agar migrační prostředí, obsahuje barvivo

Metody  Agarózová elektroforéza založena na rozličné pohyblivosti molekul v elektrickém poli pohyblivost závisí na tvaru a náboji molekuly

Plasmidová DNA v elektrickém poli  Rychlost pohybu závisí od prostorové struktury

Experiment I  Úkol – Porovnání ochranných vlastností vychytávačů: kumarin-3-karboxylová kyselina dimethyl sulfoxid glycylglycin

Experiment II  3 sady po 3 vzorcích(každý o objemu 10x10 -6 l)  každá sada obsahuje vodu, pufr, DNA a vychytávač o koncentraci: sada č.scavengerkoncentrace 1K3KK0; M ; 0.01 M 2DMSO0; 0.1 M ; 1M 3GlyGly0; 0.1 M ; 1 M

Experiment III  Ozáření vzorků 60 Co po dobu 28 minut 8 sekund – dávka 10 Gy

A mezitím...

Experiment IV  Elektroforéza vzorků v agaru  Vyfotografování migrovaných vzorků na UV stolku

Vyhodnocení a závěr  pomocí programu Luthien – porovnání množství zdravé DNA ku poškozené na základě fotografie  nejúčinněji(vzhledem ke koncentraci) působil kumarin

Děkujeme...  za pozornost  za pozornosť  für Ihre Aufmeksamkeit  for paying attention  para atención .. ... ...(už můžete zatleskat)