Michal Dosoudil 386170. Obsah prezentace  Úvodní info o Rumunsku  Situace na rumunské politické scéně r. 2007  Původní volební systém  Návrhy nových.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská nauka Volvy v ČR ; VY_32_INOVACE_D2_13
Advertisements

Česká republika-demokratický stát
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Volební systém České republiky
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Přehled volebních systémů Vojtěch Filipovský
Senát České republiky.
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Volební systémy Jan Šmíd.
Dělba moci.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Vrcholné státní orgány Autor:
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_409.
Politický systém Itálie
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Většinový systém (senát) Poměrný systém (PS)
Veřejná volba a volební systémy
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Ústavní vývoj 1918-?.
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Renata Moučková Gabriela Sedláková Markéta Černá
Petr Machala. nejdůležitější prostředek uplatňování suverenity státu legální a legitimní způsob jak se podílet na moci Napište co nejvíce důvodů proč.
Parlament I. republika 2 komory „Národní shromáždění“ Poslanecká sněmovna a Senát Sněmovna: 300 poslanců 6 let ČR komory „Parlament ČR“ Poslanecká.
Demokracie reprezentativní a přímá v ČR
Polská republika versus Česká republika se zaměřením na státní správu
Jak a kam volíme u nás?. Ve volbách vybírají své politické ……………………………….., kteří reprezentují jejich ……………………………….. (Dufek,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY Prvky volebního systému jsou: Volební obvody – jejich velikost = kolik mandátů lze získat a tvar Volební obvody – jejich velikost.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Jakub Charvát, Ph.D.; PhDr. Jan Outlý, Ph.D.
DEMOKRACIE A PRÁVNÍ STÁT, VOLBY
Demokracie reprezentativní a přímá v ČR
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Volební systémy na Ukrajině
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Ústavní vývoj
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
volby Volební systémy v demokratických zemích
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Politická geografie Volební systém ČR
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Demokracie.
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
POLITICKÝ PLURALISMUS
Transkript prezentace:

Michal Dosoudil

Obsah prezentace  Úvodní info o Rumunsku  Situace na rumunské politické scéně r  Původní volební systém  Návrhy nových volebních systémů  Referendum  Závěr  Zdroje

Rumunsko – základní informace  Státní zřízení: Republika  21,5 mil. obyvatel  Rozloha km 2  Hl. město: Bukurešť  Poloprezidencialismus  Dvě komory Poslanecká sněmovna a Senát – jsou si rovny, zástupci voleni na 4 roky

Rumunská politická scéna v r  Dvouletá krize – spor mezi premiérem C. Papescu – Tariceanu (PNL) a prezidentem T. Băsescu (PD)  Prezident odvolán parlamentem  Referendum o platnosti odvolání  Odstoupení demokratické strany z vlády, menšinová vláda referendum o změně volebního systému

Původní volební systém  Listinný poměrný systém (uzavřené kandidátní listiny)  1.skrutinium pomocí Hareovy kvóty (hlasy/mandáty, v daném obvodu), zbytkové mandáty rozděleny d´Hondtovým dělitelem (1, 2, 3, 4…)  Zvýhodnění menšin - 18 „doplňkových“ mandátů  42 volebních okrsků (41+Bukurešť)

Návrhy nových systémů  Prezidentův návrh (jdoucí do referenda) dvoukolový většinový systém, který měl být podobný systému užívanému ve Francii – 1mandátové obvody  Návrh premiéra Tariceanu – poměrný personalizovaný listinný systém (podobný německému), kde by každý volič disponoval dvěma hlasy, z nichž jeden by odevzdával jednotlivým kandidátům, druhý politickým uskupením

Referendum  Voličská účast pouhých 27% z nichž 81% bylo pro reformu  Neschváleno, jelikož pro schválení musí být nadpoloviční volební účast  Důvody: spojení s druhořadými volbami do EP, druhý návrh…  „Prezidentské“ účast 45%

Podpora prezidenta

„Pro“ změnu vol. systému

Volební systém schválený parlamentem  Navržen PSD  Jednokolové hlasování – 50% hlasů=vítěz  42 distriktů rozděleno na jednomandátové obvody  5% klauzule  Nerozdělené mandáty rozděleny celostátně

Závěr  Nestabilní politická situace a krize vrcholící právě referendem  Nezájem občanů o referendum  Spojení s druhořadými volbami  Celé to vedlo k novému volebnímu systému, který byl ovšem schválen ve sněmovně nikoliv pomocí referenda

Zdroje  SMRČKOVÁ, Markéta. Evropské volby v Rumunsku a referendum o změně volebního systému. European electoral studies [online], 2008 roč. 3, č. 2, s [cit ]. Dostupné na WWW:. ISSN  Základní informace o Rumunsku převzaty z WWW: countries/romania/index_cs.htm  Volební mapy:

Děkuji za pozornost