Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová
Projekt „Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřující kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky“ Operační program rozvoje lidských zdrojů Evropského sociálního fondu a MŠMT č. CZ / /0281 Univerzita Palackého v Olomouci
2.etapa projektu kurzy z oblasti speciální pedagogiky témata specifik poradenské práce s osobami se zdravotním postižením všech věkových kategorií cílová skupina (Olomoucký kraj): pracovníci v sociálních službách střední zdravotnický personál pracovníci zdravotnických a sociálních odborů úřadů
Průběh kurzu červenec - říjen 2007 7 lekcí celkový rozsah 42 hodin kolektiv lektorů praktickým výstupem je publikace se stejnojmenným názvem
Lekce kurzu Poradenství v kontextu služeb pro osoby se specifickými potřebami Anna Šarátková Koncepce rané péče Anna Šarátková Poradenství pro osoby s mentálním postižením Petra Bendová Poradenství pro osoby s narušenou komunikační schopností Petra Bendová
Lekce kurzu Poradenství pro osoby se sluchovým postižením Jiří Langer Poradenství pro osoby se zrakovým postižením Veronika Růžičková Poradenství pro osoby nemocné a s tělesným postižením Petra Bendová
1.Poradenství v kontextu služeb pro osoby se specifickými potřebami úvod do problematiky poskytování poradenských služeb osobám se specifickými potřebami napříč věkovým spektrem školní poradenství poradenství ve zdravotnictví poradenstvím v sociální oblasti
1.Poradenství v kontextu služeb pro osoby se specifickými potřebami důraz na Zákon č.108/2006 Sb. o sociálních službách efektivnější orientaci v celém komplexu služeb poskytovaných osobám se specifickými potřebami a jejich blízkým.
2.Koncepce rané péče poměrně mladý obor v oblasti služeb osobám se specifickými potřebami aktuální trend důrazu na význam raného věku pro vývoj osobnosti člověka, jeví se výraznější u dětí se specifickými potřebami. poslání rané péče: podpora vývoje dítěte se zdravotním postižením podpora jeho rodiny podpora komunity
2.Koncepce rané péče obsah lekce: charakteristika oboru rané péče historie vzniku oboru a jeho teoretický východiska vymezení skupiny uživatelů služeb, programu, poskytovatele a jeho týmu principy poskytovaní služby seznámení se s činností středisek rané péče lekce přispěla ke zvýšení povědomí odborné, ale i laické veřejnosti o službách rané péče
3.Poradenství pro osoby s mentálním postižením ucelené poznatky o poskytování poradenských služeb osobám s mentálním retardací
3.Poradenství pro osoby s mentálním postižením důraz na koordinaci a kontinuitu ve všech životních etapách od rané intervence přes poradenství poskytované nejen v průběhu školní docházky až po poradenství v oblasti pracovního uplatnění a dalších oblastech života.
4.Poradenství pro osoby s narušenou komunikační schopností důraz na význam mezilidské komunikace seznámení se s logopedickou problematikou vymezení jednotlivých typů narušení komunikační schopnosti možnosti diagnostiky narušené komunikační schopnosti možnosti poradenská intervence
4.Poradenství pro osoby s narušenou komunikační schopností poradenská intervence v systému logopedické péče v České republice Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo práce a sociálních věcí neziskový sektor
5.Poradenství pro osoby se sluchovým postižením komunikace jako „červená nit“ poradenské aktivity institucí a organizací poskytujících služby osobám se sluchovým postižením komplexní přístup napříč věkovým spektrem
5.Poradenství pro osoby se sluchovým postižením služby rané péče rodinám dětí se sluchovým a kombinovaným postižením, poradenství ve vzdělávání speciálně pedagogická centra poradenství pro studenty se sluchovým postižením na vysokých školách sociální poradenství poradenství na internetu
5.Poradenství pro osoby se sluchovým postižením důraz na aktuální témata: profesní poradenství pro neslyšící znakový jazyk kochleární implantace sociální právní poradenství život s nedoslýchavostí, tinitem aj.)
6.Poradenství pro osoby se zrakovým postižením poradenství v komplexu pro osoby se zrakovým postižením horizontální pohled (dle jednotlivých oblastí): školské poradenství poradenství ve zdravotnictví sociální poradenství architektonické bariéry zaměstnanost aj.
6.Poradenství pro osoby se zrakovým postižením vertikální pohled (od zjištění zrakové vady během celého života) raná péče speciálně pedagogická centra vysokoškolské poradny rekvalifikační střediska aj.
7.Poradenství pro osoby s poruchou hybnosti principy poradenské činnosti osobám s poruchou hybnosti i její plánování. požadavky kladené na pracovníka poskytující poradenské služby
7.Poradenství pro osoby s poruchou hybnosti činnost jednotlivých institucí poskytující poradenské služby osobám s poruchami hybnosti v České republice dle jednotlivých resortů.
Přínos kurzu Účastníci kurzu měli možnost osvojit si dovednosti, jak přistupovat k osobám se zdravotním postižením, získat povědomí o jednotlivých typech poradenských služeb zorientovat se v systému organizací poskytujících služby osobám se zdravotním postižením
Shrnutí Věříme, že realizace kurzu vedla ke zkvalitnění dalšího profesní působení všech účastníků kurzu v kontaktu s osobami specifickými potřebami.