Grafy ve výuce fyziky Miskoncepce žáků při práci s grafy Seminář 2/ 18. 11. 2014 Martina Kekule.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
kvantitativních znaků
Advertisements

Dráha, rychlost, čas.
Dynamické systémy.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 16. Šíření vlnění v prostoru
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Praktická cvičení – efektivní součást výuky, nebo luxus? Martin Vejražka Ústav lékařské biochemie 1. LF UK v Praze.
NEROVNOMĚRNÝ POHYB.
Testování hypotéz (ordinální data)
kvantitativních znaků
Nonverbální úlohy - - mechanika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař KDF MFF UK PRAHA
Rovnoměrně zrychlený pohyb
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Didaktika fyziky Prekoncepce/miskoncepce žáků ve fyzice
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C5 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2013.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_19_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
VOLNÝ PÁD.
Přehledové články Struktura - příklady Duchowski, A breadth-first survey of eye-tracking applications, Behavior Research Mehotds, Instruments&Computers,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
Statistika Zkoumání závislostí
Tato prezentace byla vytvořena
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
Denní tisk ve fyzice Dotek každodennosti ve vyučovací hodině.
Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Seminář Martina Kekule
polohový vektor, posunutí, rychlost
EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI
IVIG 2005, Systém informačního vzdělávání na UNC-CH Hana Landová ÚISK FF UK & SIC ČZU v Praze.
Pohled z ptačí perspektivy
Zobrazení pohybu pomocí sonaru Seminář z mechaniky ZS 2012.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
Teorie chování spotřebitele
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
JAK SE MĚŘÍ KVALITA VĚDY ? Jaroslav Flegr: Pozor, Toxo. Box 28 Jak se měří kvalita vědy, str. 100.
Modelování a výpočty MKP
Kmitání.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Využití Hilbertovy báze k ověření shodnosti strukturálních a kombinatorických imsetů Petr Šimeček(MFF UK) Milan Studený(ÚTIA AV ČR)
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Směrnicová rovnice přímky
Aplikovaná statistika 2.
Časové řady Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Exponenciální pokles ve fyzice.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - DÉLKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Identifikace modelu Tvorba matematického modelu Kateřina Růžičková.
POZNÁVÁNÍ MIKROSVĚTA. Okolní svět vnímáme smysly vysvětlujeme rozumem necháváme působit na sebe ovlivňujeme svou činností 1/8.
Elektronické součástky a obvody
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Teorie chování spotřebitele
KIV/ZD cvičení 4 Tomáš Potužák.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
Úvod do praktické fyziky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Spojité a nespojité řízení
Nerovnice s absolutní hodnotou II.
Transkript prezentace:

Grafy ve výuce fyziky Miskoncepce žáků při práci s grafy Seminář 2/ Martina Kekule

Faktory ovlivňující porozumění grafům Friel et. al (2001) Účel použití grafu Charakteristika úlohy Charakteristika „čtenáře“ Charakteristika oboru Shah, Freedman, Vekiri (2005) Úloha Charakteristika zobrazení Data Charakteristika osoby

Rozdíl mezi M a F MF GrafReprezentuje jednotlivý objekt, funkci Reprezentuje VZTAH veličin OsyBezrozměrná čísla, škálování je obvykle lineární Veličiny s jednotkami, škálování dle účelu, i nelineární Počátek(0,0) - fixnívolitelný Rozsahnekonečnýdán zobrazovanými veličinami SměrniceBezrozměrné číslo, které má pouze geometrický význam Reprezentuje změnu jedné veličiny v závislosti na druhé! A má rozměr (jednotku)! Heck, 2012

koncepce/prekoncepce/miskoncepce/ difficulties žákovské představy – koncepce získané před školním vzděláváním/mimo školní vzdělávání - prekoncepce intuitivní, z každodenní zkušenosti chybné – miskoncepce problémy s konkrétním grafem, úlohou - difficulties

Typické znaky prekoncepcí trvalost a odolnost nezávislost na typu školy, národnosti a státní příslušnosti nezávislost na věku, studijních výsledcích nedůslednost využívání prekoncepcí v různých situacích někdy kopírují vývoj fyzikálního poznávání

Úlohy

Miskoncepce/chybné představy Graf jako obrázek (iconic interpretation) Studenti často vnímají graf jako obrázek či náčrt dané situace, ne jako abstraktní matematickou reprezentaci.

Miskoncepce/chybné představy Nerozlišování mezi výškou a směrnicí grafu (slope/height confusion) Studenti často nevědí, zda se požadovaná informace získá ze směrnice či výšky grafu.

Miskoncepce/chybné představy Křivky grafů časových závislostí kinematických veličin zobrazujících stejných jev vypadají stejně nebo podobně. Studenti věří na „podobnost“ křivek pro různé grafy popisující stejný děj.

Miskoncepce/chybné představy Zaměňování intervalu a bodu (interval/point confusion) Studenti mají problémy s určením směrnice (často počítají jako hodnotu z jednoho bodu) Studenti nerozpoznají, zda se po nich požaduje intervalová nebo bodová hodnota. Tendence interpretovat graf tzv. pointwise!

Miskoncepce/chybné představy Neznalost významu plochy pod grafem

Literatura Leindhart G., Zaslavsky O., Stein M. K. (1990): Functions, Graphs, and Graphing: Tasks, Learning, and Teaching. Review of Educational Research, Vol. 60, č. 1, str Heck, A.: Perspectives on an Integrated Computer Learning Enviroment. Amsterdam, Can Uitgeverij, Kekule, M. Disertační práce, MFF UK Praha, Zelenický L., Horváthová D., Rakovská M. (2005): Graf funkcie vo fyzikálnom vzdelávaní. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Nitra