Vzdělanostní šance včera a dnes a sociální původ dětí Ondřej Šteffl, Scio Poslanecká sněmova 18/03/2015
Školství ≠ vzdělávání ! Vzdělávání Školství Svět vzdělává! … zabudka Každou zkušenost, která má formativní efekt na to, jak myslíme, cítíme a jednáme, můžeme považovat za vzdělání.
Školství ≠ vzdělávání ! Historie komunikace a získávání informací by Kryšpín on …chybí škola…
Svět vzdělává !
Skokový nárůst dostupnosti informací Google, Wikipedie,… Rychle přibývají skutečné vzdělávací zdroje a služby: TED, MOOC, Minerva, KhanAcademy, NaučmeSe.cz. MimoŠkolu.cz, HlepOuts.com (Google), P2P Education… (nejen ICT!)
Svět vzdělává ! Demokratizace tvorby i hodnocení vzdělávacího obsahu Digital badges, CoUmím.cz Více se vzděláváme, aniž o tom víme Reklama, Eduteitment, Média Počítačové hry – World of Warcraft Je to neformální vzdělávání nebo informální učení?
Svět vzdělává! TED.com
Svět vzdělává! KhanAcademy.org MOOC ( studentů), už se akredituje
Svět vzdělává! World of Warcraft (zkráceně WoW) je fantasy MMORPG
Estimated time spent in formal and informal learning environments (LIFE Center: Stevens, R. Bransford, J. & Stevens, A., 2005) Svět vzdělává !
Svět vzdělává! – důsledky pro vzdělávání Školství ztratilo monopol na proces vzdělávání, určování obsahu vzdělávání, určování metod vzdělávání, určování cílů vzdělávání, řízení procesu vzdělávání i na certifikaci. Ale pořád máme jen Ministerstvo školství Vzdělávání mimo školy nikdo nesleduje, nikoho moc nezajímá!
Záhada výsledků ICILS Počítačová a informační gramotnost patnáctiletých, 19 zemí Česká republika 553 Ontario (Kanada) 547 Austrálie 542 Polsko 537 Norsko 537 Německo 523. Thajsko 373 Turecko 361 Pochvala pro Českou školní inspekci, za zpřístupnění dat Svět vzdělává!
Kde je sociální problém?
% rodin s dětmi do 18 let má doma připojení k internetu, 7 % nemá 2013 ICILS 98 % patnáctiletých má doma připojení k internetu, 2 % nemá. Svět vzdělává! – rizika pro vzdělávání
Používání tabletů a šíření aplikací (už pro tříleté děti) O tom nevíme nic. NIC! Není k tomu žádná osvěta. Kdo by ji dělal? MŠMT? Nevíme jaký je vliv na děti. Nevíme, kdo aplikace vytváří. Nevíme proč je vytváří a případně jaké zájmy sleduje. … není pochyb, že děti v sociálně a kulturně slabších rodinách jsou ohroženy řádově víc, ale nevím o tom nic. Svět vzdělává! – rizika pro vzdělávání
Co dělat?
Co dělat? – Všichni Přejmenovat MŠMT na Ministerstvo vzdělávání a rozšířit agendu (využít pro to peněz OP VVV) Hledat a dívat se, kde a jak svět vzdělává Přemýšlet, jak svět změnit, aby lépe a efektivněji vzdělával Sledovat a řešit rizika, která vzdělávající svět přináší Např. namísto investic do vzdělávání učitelů, zaplatit více „školníků“. namísto maturity z matematiky pomoci šířit Khanovu Školu
Co dělat? – Všichni Nespoléhat na MŠMT Přemýšlet méně o škole a více o světě vzdělávání kolem (kdykoliv se řekne vzdělávání začít vždy MIMO školy!) Hledat a dívat se, kde a jak svět vzdělává Přemýšlet, jak svět změnit, aby lépe a efektivněji vzdělával Sledovat a řešit rizika, která vzdělávající svět přináší
Pomáhat světu vzdělávání (a to mohou dělat i školy) Zásahy ve světě mimo školu jsou efektivnější a účinnější. Za málo peněz lze pomoci mnoha lidem: Wikipedie (Jan Sokol) Lokalizace (Ted, MOOC,… KhanAcademy Pomáhat rodičům orientovat se ve světě vzdělávání JakouHru.cz JdemeDoŠkoly.cz DruháNoha.cz Co dělat? - Všichni
Co dělat? – Žáci, rodiče Nespoléhat při vzdělávání na školu Hledat vzdělávací zdroje ve světě a učit se je využívat Dale J. Stephens: Vzdělávejte se po svém (Hacking Your Education) UnCollege.org, MimoSkolu.cz, NaucmeSe.cz; HelpOuts.cz (Google) Individuální studijní plány Paralelní vzdělávání MOOC
Non scholae, sed vitae discimus Svět vzdělává
Děkuji V á m za pozornost! Ondřej Šteffl