Téma: Zeď - J. P. Sartre VY_32_INOVACE_581.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Náš je svět Každý jsme jiný a všichni jsme stejní
Advertisements

Osnova rozboru uměleckého textu
Rozbor uměleckého textu
Jeden rok můžete být nejlepšími přáteli,
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Jak se řekne japonsky homosexuál? Šukahošiki.. Díváme-li se na ženu z vrchu vidíme její půdorys. Díváme-li se na ni z boku, vidíme jeji bokorys. Co vidíme.
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Děvče se ptalo chlapce, jestli si myslí, že je pěkná
Dopis od Boha.
Jak se řekne japonsky homosexuál? Šukahošiki.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Téma: Romeo, Julie a tma - J. Otčenášek
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Němá barikáda – J. Drda
Téma: Stařec a moře – E. Hemingway
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (12. – 18. úloha) II. označení digitálního učebního materiálu:
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Téma: Dobytí sev. pólu - Svěrák – Smoljak
Téma: Petr a Lucie – R. Rolland
Téma: Evžen Oněgin - A. S. Puškin
Téma: Krysař – V. Dyk VY_32_INOVACE_597.
Čím chci být Zpracovala: Mgr
Božena Němcová – povídka Karla
PŘÍMÁ ŘEČ Mgr. Michal Oblouk.
Téma: Slavík a růže – O. Wilde
Téma: Šťastný princ - O. Wilde
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Bylo nás pět – K. Poláček
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Téma: Lakomec - Molliére
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PřIjímací řízení na GJŠ
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Maturity – jaro 2017.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Rozhovor s NÍM.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Rozhovor s Bohem.
Rozhovor s NÍM.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Rozhovor s NÍM.
Rozhovor s NÍM.
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
Transkript prezentace:

Téma: Zeď - J. P. Sartre VY_32_INOVACE_581

Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 3., 4. Obor vzdělávání: Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Tematická oblast: Rozbory textů k MZ – práce se čtečkou el. knih Vytvořeno dne: Leden 2014 Anotace: Práce s výchozím textem, příprava ke společné části státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ústní část), vypracování jednotlivých úloh spojených s textem, u každé se nachází její řešení VY_32_INOVACE_581

Výchozí text pro práci Žáci si společně najdou ve svých čtečkách elektronických knih zadaný text. VY_32_INOVACE_581

„Jmenujete se Pablo Ibbieta?“ Přikývl jsem. Výchozí text „Jmenujete se Pablo Ibbieta?“ Přikývl jsem. Chlap se podíval do lejster a řekl mi: „Kde je Ramón Gris?“ „Nevím.“ „Od šestého do devatenáctého jste ho skrýval ve svém domě.“ „Ne.“ Chvilku psali a dozorci mě vyvedli ven. Na chodbě čekali se dvěma dozorci Tom a Juan. … „Dostali Grise.“ Roztřásl jsem se. „Kdy?“ „Dnes ráno. Udělal blbost. V úterý odešel od bratrance, protože se pohádali. Bylo dost lidí, co by ho byli ukryli, ale už od nikoho nic nechtěl. Povídal: „Schoval bych se u Ibbiety, ale když ho zavřeli, schovám se na hřbitově.“ VY_32_INOVACE_581

Úkoly k výchozímu textu 1. Zařaď text k literárnímu druhu, lit. formě a lit. žánru. Vše na základě ukázky charakterizuj. 2. Na základě přečtené knihy zařaď oba úryvky do kontextu celého díla Zeď. Z jaké povídky pochází text? 3. Převyprávěj děj této povídky. 4. Jaké jsou hlavní postavy povídky? Vyjmenuj je a poté na základě četby charakterizuj tyto postavy. 5. Jaké je téma a hlavní myšlenka této povídky? 6. Zařaď dílo Zeď do literárně historického kontextu. 7. Jaký motiv spojuje všechny povídky v této knize? VY_32_INOVACE_581

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Lit. druh: epika (má děj, popis prostředí, postavy) Lit. forma: próza (text psaný ve větách a do odstavců) Lit. žánr: povídka (kratší rozsah, méně postav, jedna dějová linie) 2. Oba úryvky jsou z povídky Zeď (stejný název povídky i celé knížky). 3. Děj: Ibbieta je zatčen a musí prozradit, kde se ukrývá jeho přítel. On sám chvíli zapírá. Později si vymyslí absurdní situaci, že dotyčný se skrývá na hřbitově v márnici. Nastane shoda náhod, kdy jeho přítel po hádce se svým bratrancem odchází, ukrývá se na hřbitově v márnici, kde by ho nikdy nikdo nehledal. Dozorci se tedy vydávají na hřbitov, aby zjistili pravdivost výpovědi Ibbiety. Jeho přítele Ramóna tam bohužel skutečně nacházejí a zabijí ho. Poté je tato skutečnost oznámena Ibbietovi, který ani netuší, že v dobré víře udal svého přítele, který je zabit. 4. Pablo Ibbieta, Ramón Gris, Tom a Juan, dozorci, kněz 5. Absurdnost situace, téma lidské existence (směr existencialismus) 6. 2. polovina 20. století, směr existencialismus. 7. Je to motiv zdi. V každé povídce představuje tento motiv jiný význam. V první povídce je to místo smrti zastřelením, v další povídce jsou to mezilidské vztahy. VY_32_INOVACE_581

Další úkoly k výchozímu textu – jazyková stránka díla 1. Popiš obecně jazykovou stránku díla. 2. U slov vyznačených červenou barvou urči, do jaké vrstvy českého jazyka tato slova patří. 3. Podtržené části vět pojmenuj a charakterizuj, proč jsou takto označené. 4. Jaká je funkce tří teček uprostřed textu? VY_32_INOVACE_581

Řešení úkolů k výchozímu textu – jazyková stránka 1. Forma vypravěče – ich forma, spisovná i nespisovná vrstva češtiny, přímá řeč, věty krátké, v pasážích úvahových se vyskytují souvětí. 2. Jsou to slova z nespisovné vrstvy češtiny, konkrétně obecná čeština. 3. Je to věta uvozovací – uvozuje přímou řeč. 4. Oddělení textu, jeho částí. VY_32_INOVACE_581

Výchozí text – str.30 Znenadání ucítila na ruce Pierrovu ruku. „Agáto,“ řekl něžně. Usmíval se na ni, ale držel ji za ruku konečky prstů skoro s odporem, jako kdyby držel za hřbet kraba a nechtěl se nechat štípnout. „Agáto,“ řekl, „tolik bych ti chtěl důvěřovat.“ Eva zavřela oči a hruď se jí zvedla. „Nesmím mu na to nic říct, jinak začne podezřívat a už nepromluví.“ Pierre jí pustil ruku. „Mám tě docela rád, Agáto,“ řekl. „Ale nerozumím ti. Proč pořád zůstáváš v téhle místnosti?“ Eva neodpověděla. „Řekni mi proč.“ „Víš přece, že tě mám ráda,“ řekla suše. „Nevěřím ti,“ řekl Pierre. „Proč bys mě měla mít ráda? Musím tě děsit: mám halucinace.“ Usmál se, ale hned zas zvážněl. „Mezi tebou a mnou je zeď. Vidím tě, mluvím s tebou, ale ty jsi na druhé straně. Co nám brání, abychom se měli rádi? Zdá se mi, že dřív to bylo snazší. V Hamburku.“ „Ano,“ řekla Eva smutně. „Pořád ten Hamburk.“ Nikdy nemluvil o jejich skutečné minulosti. Ani Eva, ani on nikdy v Hamburku nebyli. „Procházeli jsme se podél kanálů. Byla tam bárka, vzpomínáš? Černá: na palubě byl pes.“ Postupně si vymýšlel; vypadal záludně. VY_32_INOVACE_581

Vysvětlete význam podtržené věty v textu. Úkoly k výchozímu textu Vysvětlete význam podtržené věty v textu. Porovnejte, jak se liší význam slova zeď v této ukázce od ukázky z předchozího textu. VY_32_INOVACE_581

Řešení úkolů k výchozímu textu V podtržené větě je vyzdvihnut rozdíl v pojetí pojmu zeď v porovnání s předchozí ukázkou. V první povídce Zeď má tento pojem význam ve smyslu místa smrti. V této ukázce z povídky Místnost je pojem zeď spojován s mezilidskými vztahy v rodině. VY_32_INOVACE_581

Další citační údaje (ISBN knihy) nebylo možné zjistit. Zdroje SARTRE, Jean Paul. Zeď [online]. Paris: Gallimard, 1939. Dostupné z: uložto.cz (z francouzského originálu přeložili Eva Musilová a Josef Čermák) http://ulozto.cz/xgCdXx/sartre-j-p-zed-pdf Další citační údaje (ISBN knihy) nebylo možné zjistit. VY_32_INOVACE_581