Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pythagoras 6.století př. n. l..
Advertisements

Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Přírodní vědy v antickém Řecku
VY_32_INOVACE_28-03 Antická filosofie Hérakleitos z Efesu.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Základy společenských.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Petra Pilková Název šablony.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Předsokratovská filozofie
Transkript prezentace:

Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuStarořecká filozofie I. - A Stupeň a typ vzdělávánístřední Vzdělávací oblast Občanská nauka Vzdělávací obor4. ročníky maturitních oborů Tematický okruhfilozofie Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let AnotaceCharakteristika a rozdělení starořecké filozofie, přehled jednotlivých škol a směrů. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaKosmologická, antropologická, systematická a helénistická filozofie, pralátka, dialektika,, číslo Datum STAROŘECKÁ FILOZOFIE I.

antropologická filozofie kosmologická filozofie navazuje na předchozí kulturu Přední Asie a Afriky, kde se dříve než v Řecku rozvinulo písemnictví, zárodky vědeckého a filozofického myšlení. v řeckém prostředí došlo k osvobození od mýtů o světě a člověku a vzniká řada filozofických názorů, směrů a škol, jež se snaží zodpovědět otázky, které jsou aktuální i v současném filozofickém myšlení. zvláštním rysem antické filozofie je její spojení s názory o přírodě, které se později rozvinuly v samostatné vědní disciplíny. Řeckou filozofii můžeme rozdělit na čtyři základní období: helénistická filozofie systematická filozofie orientuje se na ontologické otázky, hledá podstatu, řád a harmonii světa zabývá de gnozeologií, problémem člověka a společnosti snaží se zodpovědět všechny filozofické problémy Hledá smysl lidské existence, zaměřuje se na individuální etiku

KOSMOLOGICKÁ FILOZOFIE První filozofické směry vznikly na západním pobřeží Malé Asie. Hledá počátek všech proměnlivých věcí, jejich sjednocující princip – pralátku (arché) ), kterou chápe jako konkrétní smyslovou látku. Thálés (asi 625 – 545 př. n. l. ) Všestranný vědec a myslitel Pralátkou je voda Anaximandros ( asi 611 – 545 př. n. l.) neuznával jediný neměnný zdroj, ale prvotní pralátku, která je blíže neurčena - apeiron. Anaximenés ( 585 – 525 př. n. l.) Pralátkou je vzduch MILÉTSKÁ ŠKOLA (7. – 6. st. Př. N. l. „ hodně znát, to je obtížné…“

o jejich dílech nemáme žádné přímé zprávy. Vše víme pouze zprostředkovaně z děl pozdějších filozofů, zejména Aristotela pythagorejci své myšlenky nezapisovali jejich učení bylo zpočátku tajné, obsahovalo hodně náboženských a mystických prvků. Pythagoras ze Samu ( asi 580 – 500 př. n. l. ) PYTHAGOREJCI „ Číslo je podstatou všech věcí.“

jeho učení obsahuje náboženské, morální a politické zásady, vychází z víry ve stěhování duší. Vytvořil předpisy týkající se chování a způsobu života člověka – za nejvyšší považuje život meditativní jeho filozofie je ovlivněna aritmetickými a geometrickými studiemi. zkoumal číselné řady, čísla nechápal abstraktně, ale jako plošné obrazce - matematika dokazuje, že svět je poznatelný pomocí rozumu podstatou světa je číselná harmonie, která je i harmonii životní – důkaz vidí v hudbě, objevil vztah mezi délkou struny a tóny stupnice (poloviční struna zní o oktávu výš, dvoutřetinová o kvintu atd.). Základním prvkem světa je matematický bod, jsoucno je součet těchto prvků. Požadavek harmonie promítá i do své etiky. PYTHAGORÁS - POKRAČOVÁNÍ

žil v době perské expanze do řeckých měst zažil změnu aristokratické vlády jejíž byl zastáncem, na demokratickou postihuje proměnlivost všech věcí pohyb chápe jako neustálou změnu její příčinou je rozporný charakter jejich existence, protože každý předmět, pokud se pohybuje, zároveň existuje i neexistuje HÉRAKLEITOS Z EFESU (asi 540 – 480 př. n. l.) „ dvakrát nevstoupíš do téže řeky“

za pralátku považuje věčně živý a proměnlivý oheň sám tento princip je dynamický ( neustále plane, rozněcuje se a pohasíná), ale jde o stálou kvalitu, což lze považovat za neměnnost. Neměnný je také logos (=světový nebo obecný řád), kterému podléhá celý svět a který zajišťuje jeho harmonické uspořádání. Moudrý člověk musí poznávat logos a žít v souladu s ním. jako první se pokusil vytvořit filozofický systém neustálý boj protikladů vede k tomu, že převažuje jeden, nebo druhý jakmile převáží jeden protiklad, věc zaniká a vytváří se nová, ve které vznikají nové protikladné stránky, jež se opět dostávají do rozporu HÉRAKLEITOS - POKRAČOVÁNÍ

Charakterizujte kosmologickou filozofii. Proč bývá také označována jako naivní materialismus? Co je to pralátka? Charakterizujte milétskou školu a její představitele. Co je podstatou světa podle Pythagora? Jak chápe pohyb Herakleitos? OTÁZKY KE ZKOUŠENÍ

ZDROJE A PRAMENY MANNOVÁ, Jitka a Ivana ŠLAPÁKOVÁ. Základy společenských věd: filozofie, sociologie, politologie, etika, estetika : (studijní materiál pro žáky středních škol). Vyd. 1. Brno: PC-DIR, ISBN MĚŠŤÁNEK, Tomáš. Poznámky k dějinám filozofie. 1. vyd. Praha: Bílý slon, Trychtýř. ISBN RUFFING, Reiner. Filozofický depozitář: 50 nejdůležitějších filozofických myšlenek EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSnmQHyfrxy_65N6p7GEzDeSgI4nME9P mTXGlG4rwZAI1LVj4bO tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSTN7PQvh6BlWb4FhR_PI- ESWXk1oejoBM7pHzz04sKomoRtPKG