Hodnocení výzkumu a vývoje a jejich výsledků v roce 2006 Jakub Fischer
Struktura prezentace Základní principy používané v hodnocení Výsledky hodnocení se zřetelem na výsledky dosažené na VVŠ Poznámky, náměty
Základní principy hodnocení Hodnoceni jsou jak příjemci, tak poskytovatelé Metodika je popsána na výsledky jsou veřejně přístupné Metodika vznikla jako konsensus jednotlivých pracovních (a zájmových!) skupin Hodnocení v letech 2006 a 2007 mají směřovat k postupnému cíli – změně financování po roce 2008 (nutná změna zákona č. 130/2002) – poskytovatelé by neměli v této fázi mechanicky přejímat výsledky – nepředpokládá se zrušení hodnocení výsledků poskytovateli
Základní principy hodnocení (2) Metodika používá jeden indikátor (index SR), který porovnává dosažené výstupy a souhrnné vstupy Poskytovatelé a příjemci jsou rozděleni do čtyř skupin podle zhodnocení prostředků (ve vztahu k průměrnému zhodnocení): – zelená (nad 130 %) – šedá (70 až 130 %) – žlutá (méně než 70 %, alespoň jeden výstup) – červená (žádný výstup) Sledují se projekty ukončené v letech 2001 až 2005 Nejsou rozlišeny obory, není zaveden sektorový koeficient
Bodové ohodnocení jednotlivých typů výstupů
Výsledky hodnocení projekty příjemců/spolupříjemců výsledků uznaných výsledků bodů Kč průměrný INDEX SR = 19,15 bodu na 1 mil. Kč VVŠ celkem 526 tis. bodů (52,3 %), 14,3 mld. Kč (27,1 %), průměrný INDEX SR 37,0
Struktura získaných bodů
Výsledky jednotlivých škol
Struktura dosažených bodů
Poznámky, náměty Vysoký podíl impaktovaných článků – Nicméně velká odlišnost podle oborů (v některých je podíl na celkových výstupech nižší než 1 %) Nerozlišení oborů podle náročnosti (oborový koeficient) Jak bylo stanoveno bodové ohodnocení? – Seriózní analýza nebo průnik zájmů? Nevznikají výsledky pro výsledky? – Recenzované časopisy vydávané školami, konferenční turistika, patenty ve vzdálených zemích,… Měření efektivity prostředků na specifický výzkum (Ne)zahrnutí evropských projektů – bez nich výsledky nic nevypovídají o výzkumné kvalitě institucí, ale jen a pouze o efektivitě vynakládání českých veřejných zdrojů
Děkuji za pozornost.