Nástroje interpretace novomediálního díla II Jaro 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Gestikulace, pantomima
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_10_ Operační systémy, formáty souborů Téma: Operační.
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Metodologie historického výzkumu volného času
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
POSKYTOVATELÉ KNIHOVNICKO- INFORMAČNÍCH SLUŽEB A JEJICH PODPORA UŽIVATELE VE VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ APLIKOVANÁ PROSTŘEDNICTVÍM SOCIÁLNÍCH SÍTÍ Mgr. Zuzana.
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
PŘEDKOVÉ ČLOVĚKA A JEJICH CHOVÁNÍ Předmět : Evoluční psychologie Vypracovala : Magdalena Nedvědová.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Práce se vzpomínkami seniorů
Jana Bischofová Milan Hrdlička
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Média a reprezentace reality
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Poezie, písnička (V domě straší duch)
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Nástroje interpretace NMD_2
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01B17 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření Duben 2013.
Nástroje interpretace novomediálního díla II JS_14.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
我们明天罢工. Honda Auto Parts Manufacturing Foshan, Guangdong Automatická převodovka – 80% Management – Japonci → omezená komunikace 1800 zaměstnanců – Stálí.
Alberto Melucci: Challenging Codes SM as prophets SH jako signály upozorňující na hlubokou transformaci v logice komplexní společnosti. Jako prorok SH.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Nástroje interpretace novomediálního díla I. Performance paměti Texty a projekty: ring.net/?page_id=778http:// ring.net/?page_id=778.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
UM_NM_I_PS14.
Petr Fodor.
Sociologie pro SPP/SPR
Nástroje interpretace novomediálního díla II JS_2016
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
UM_NM_I_PS14.
VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a
Sociální psychologie.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Transkript prezentace:

Nástroje interpretace novomediálního díla II Jaro 2014

MÉDIA A PAMĚŤ Fotografie / zachycený okamžik / vzpomínka. Film / médium lineární, historické paměti. Video / paměť jako proud vědomí. Nová média / paměť jako databáze/software

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Aleida Assmann: The Past in the Present: Dimensions and Dynamics of Cultural Memory (od 2011…) Zájem o minulost: od 80. až 90. let 20.st Paměť jak interdisciplinární fenomén: Definice psychologická: viz Psychologie, lexikon pojmů, s. 104 … Functions/dp/ /ref=la_B004ZFAHEU_1_1?s=books&ie=UTF8&qid= &sr=1-1#reader_

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Assmann definuje důvody zájmu o paměť: Postmoderní situace: Konec „velkých vyprávění“, na konci studené války. Postkoloniální situace. Posttraumatická situace po Holocaustu a dvou světových válkách. Odchod generace svědků těchto traumat. Nová digitální revoluce v komunikačních technologiích, která změnila status informace, neboť vytváří nové podmínky pro ukládání a šíření informací avšak bez toho, aby chránily jejich dlouhodobou trvanlivost.

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Individuální paměť Kolektivní paměť 1. užití/definice: Maurice Halbwachs, 1925 (mémoire collective). Kontext sociologie. MH: kolektivní paměť vs. kolektivní nevědomí (C. G. Jung) : kolektivní paměť jako produkt kulturní dědičnosti (socializace jedince) vs. kolektivní paměť jako výraz biologické dědičnosti. : proces socializace: formován symbolickými a verbálními konvencemi. : v paměti se udrží jen to, co má vztah k přítomnosti. : opakováním vzpomínek vzniká tradice, tj. „přetvoření vzpomínek ve zvyklost“. Paměť jako „sociálně podmíněné vzpomínání, tvořivá konstruktivní a sociálně podmíněná aktivita.“ MH

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Aleida Assmann Vtělená paměť a) Individuální b) Společenská/sociální paměť – intergenerační (80 – 100 let) Zprostředkovaná paměť – c + d = transgenerační c) Politická paměť d) Kulturní paměť

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Aleida Assmann a) Individuální paměť Procedurální Sémantická Epizodická (perspektivní a idiosynkratická, fragmentární, proměňující se v interakci s druhými, proměnlivá a nestálá)

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Aleida Assmann b) Společenská/sociální paměť

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Aleida Assmann c) Politická paměť Uložená v externích médiích: knihovny, muzea, památníky, vzdělávací systémy, rituály oslav významných dnů a svátků….

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Aleida Assmann d) Kulturní paměť Zapamatováno – zapomenuto – něco mezi tím, tj. knihovny, muzea, archivy.

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Aleida Assmann Politická paměť vs. kulturní paměť homogenní - heterogenní mobilizující masy - vztahující se k jedincům

PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD Aleida Assmann Shrnutí: Není žádná „kolektivní paměť“. Paměť je vždy individuální (osobní, existenciální zkušenost) Kolektivní paměť není výsledek vzpomínání, ale procesu vyjednávání o významu (reprezentace paměti: obrazy, texty, symboly). Kolektivní paměť – nahradit – plurálem identit a paměťových systémů v jedné osobě.

V. Flusser: O paměti: elektronické nebo jiné paměť jako genetická informace 2. paměť kulturní (člověk jako historická bytost) Ad 2: kulturní paměť: Opory/média paměti – - Vzduch (orální přenos informací) - Kámen, kosti … (záznam dovednosti, materiální kultura) - Tělesná gesta

V. Flusser: O paměti: elektronické nebo jiné 1990 Od orální k literární paměti Abeceda: „kód přepisující fonémy mluveného jazyka do vizuálních symbolů, které mohou být otištěny na pevné objekty.“ VF Knihovna: symbol/nástroj kumulace informací Knihovna jako superlidská paměť, přesahující jedince, vznášející se nad ním, nedostupná jedinci.

V. Flusser: O paměti: elektronické nebo jiné 1990 Od orální k literární paměti Platónská tradice Talmudská tradice

V. Flusser: O paměti: elektronické nebo jiné 1990 Informace ve věku elektronické paměti Nová média jako zjednodušená forma (externalizace, simulace) organizace mozku. Elektronická paměť: snadnější naplnění informacemi Automatizace procesu „informování předmětů“. Zrušení představy „subjektu“ ve prospěch sítě inter-individuálních vztahů: kolektivní inteligence.

3x o paměti A) Paměť a performance (Memory performance) B) Umění paměti (The Art of Memory) C) Mechanismy vzpomínání a zapomínání

3x o paměti A) Paměť a performance (Memory performance) Zpochybnění tradiční historiografie. Klíčový text: M. Foucault, Archeologie vědění (fr. 1969, čj. 2002). Klíčová slova: Umělecké aktivity typu „reenactment“, chápané jako jedna z forem mediálního umění (P. Weibel). Performance „krize dokumentu“. Příklady: Bo-ring: Performing memory: (Aktivita v letech 2008 až 2011): „37 years too late“: Barbora Klímová: Replaced 2006: Vybrané akce: Základní dílo reenactments: Marina Abramovič: Seven Easy Pieces (2005).

3x o paměti B) Umění paměti Klíčový text: Frances A. Yates: The Art of Memory (1966). wikipedii: Stránka věnovaná umění paměti: článkům a dílům: autor Robert Edgar: Příklady: The World Memory Theatre: Robert Edgar: Robert Edgar presents Memory Theatre One, Robert Edgar: Memory Theatre Two, Agnes Hegedüs: Memory Theatre VR, Trvalá expozice v ZKM Karlsruhe: Youtube ukázka: