Konvergenční kritéria Evropská hospodářská a měnová unie
Konvergenční kritéria Konvergenční kritéria mají zajistit vysokou úroveň nominální konvergence ekonomik EU Jejich plnění má zajistit stabilní ekonomické prostředí v Evropské unii Zajištění bezpečného vstupu zemí do třetí etapy HMU Kritéria zajišťují konvergenci v měnové oblasti - cenová stabilita a úrokové sazby a udržitelnost veřejných financí (zadlužení, deficit rozpočtu) a stabilitu kurzu měny. Konvergenční kritéria - čl. 121 SES a Protokol o kritériích konvergence
Cenová stabilita Čl. 121 SES „ dosažení vysokého stupně cenové stability patrného z míry inflace, která se blíž míře inflace nejvýše tří členských států, jež dosáhly v oblasti cenové stability nejlepších výsledků“ Protokol o kritériích konvergence „...členský stát vykazuje dlouhodobě udržitelnou cenovou stabilitu a průměrnou míru inflace měřenou v průběhu jednoho roku před provedeným šetřením, jež nepřekračuje o více než 1,5 procentního bodu míru inflace nejvýše tří členských států, které v oblasti cenové stability dosáhly nejlepších výsledků“. (CPI - nevážený aritmetický průměr- nejnižší kladné růsty cenové hladiny).
Kritérium úrokových sazeb Čl. 121 SES - „stálost konvergence dosažené členským státem a jeho účasti v ERM, která se odráží v úrovních dlouhodobých úrokových sazeb.“ Protokol o kritériích konvergence „…v průběhu jednoho roku před šetřením průměrná dlouhodobá nominální úroková sazba členského státu nepřekračovala o více než 2 procentní body úrokovou sazbu nejvýše tří členských států, které dosáhly v oblasti cenové stability nejlepších výsledků“. Průměrné dlouhodobé nominální úrokové sazby za období jednoho roku před šetřením
Udržitelnost veřejných financí Čl „…dlouhodobě udržitelný stav veřejných financí patrný ze stavu veřejných rozpočtů nevykazujících nadměrný schodek ve smyslu čl. 104 odst. 6“. Protokol o kritériích konvergence kritérium znamená, že „se v době šetření nevztahuje na členský stát Rozhodnutí Rady podle č. 104 odst. 6 Smlouvy o existenci nadměrného schodku.“ Podle čl. 104 SES odst. 2a) poměr plánovaného nebo skutečného schodku veřejných financí k HDP nepřekročí referenční hodnotu (3% HDP - Protokol). Výjimky: –poměr podstatně nebo nepřetržitě klesal a dosáhl úrovně, která se blíží doporučované hodnotě –překročení hodnoty bylo výjimečné nebo dočasné a poměr zůstával blízko dané hodnotě
Veřejné zadlužení „ poměr veřejného zadlužení k HDP překročí doporučovanou hodnotu ( v protokolu o postupu při nadměrném schodku čl. 1 stanovenou na 60 % HDP) kromě případů, kdy se poměr dostatečně snižuje a blíží se uspokojivým tempem k doporučované hodnotě“ čl. 104 odst. 2b). Nařízení Rady (ES) č. 475/2000 ze dne 28. února 2000, kterým se mění nařízení (ES) č. 3605/93 o použití Protokolu o postupu při nadměrném schodku, připojeného ke Smlouvě o založení Evropského společenství
Stabilita směnného kurzu Čl. 121 odst. 1 „dodržováné normálního fluktuačního rozpětí stanoveného mechanismem směnných kurzů EMS po dobu alespoň dvou let, aniž by došlo k devalvaci vůči měně jiného členského státu.“ Protokol o kritériích konvergence „členský stát dodržoval fluktuační rozpětí - zejména nesměl členský stát z vlastního podnětu devalvovat centrální paritu své měny vůči měny vůči euru.“ měnový kurz by měl být blízko centrální paritě v rámci ERM II
Další konvergenční kritéria Institucionální připravenost čl. 108 SES - nezávislost centrální banky a připravenost na vstup do Eurosystému. Požadované hodnoty by měly být „udržitelné dlouhodobě a nikoliv pouze jednorázovým způsobem“. ECB - sleduje stav i reálné konvergence při rozhodování o vstupu nových členských států do třetí etapy HMU Za přiměřené se považuje dosažení 80 % HDP na obyvatele v EU 15.
Čl. 121 SES - posuzování KK „Komise a EMI (ECB) podávají Radě zprávy o pokroku dosaženém členskými státy při plnění jejich závazků týkajících se uskutečňování hospodářské a měnové unie. Tyto zprávy posuzují také slučitelnost právních předpisů jednotlivých členských států vč. Statutů jejich národních bank s čl. 108 a 109 SES a statutem ESCB.“ Rada na základě těchto zpráv na doporučení Komise kvalifikovanou většinou zhodnotí: –státy splňují podmínky pro zavedení eura –zda většina států splňuje podmínky pro zavedení jednotné měny a HMU vstoupí do třetí fáze (nejpozději ) Postoupí své závěry formou doporučení Radě na úrovní hlav států a vlád - EP je konzultován
Čl. 122 SES - připojení států do eurozóny Státy, které nesplňují konvergenční kritéria pro zavedení jednotné měny - „jsou členské státy, na které se vztahuje výjimka.“ Alespoň jednou za dva roky, nebo na žádost členského státu, na který se výjimka vztahuje, Komise a ECB podávají Radě zprávu - Konvergenční zpráva - Rada ECOFIN po konzultaci s EP a s Radou na úrovni hlav států a vlád - rozhoduje na návrh EK kvalifikovanou většinou - zda některé státy vstoupí do eurozóny
Convergence Report 1998 EK Kompatibilita statutu CB se statutem ECB - dostatečná nezávislost CB - 8 zemí kompatibilní (ŠP, Rak, Luc, Fr - proces přijímání zákona o CB) - ŠV - nekompatibilní, VB, Dán - výjimka Cenová hladina: (FR, Rak, Irsko - 1,2%) - kritérium 2,7 % - všichni kromě Řecka Rozpočtová rovnováha (pouze 5 zemí nemělo zahájenou proceduru podle čl 104 SES (Fin, Dán, Irsk, Niz, Luc). Velký pokrok v roce zemí na či pod úrovní 3 % HDP (mimo Řecko).
Convergence Report 1998 Zadlužení - 60%HDP - pouze ve 4 zemích pod referenční úrovní (Fin, Fran, Luc, UK): EK zhodnotila, že existuje udržitelný pokles zadlužení u 9 zemí, Řecko nesplňovalo.. ERM: 10 měn bylo v systému v době hodnocení EK (FIM - říjen 1996, ITL 11/98) - jenom irská libra zhodnotila, britská libra, drachma a švédská koruna nebyly zapojeny do systému úrokové sazby - kritérium 7,8 % - nesplnilo pouze Řecko. Reálná konvergence v r. 1998: EU- 15 =100 B 108, DK 142, D 116, EL 49, E 62, F 109, IRL 95, I 91, L 174, NL 107, A 116, P 45, FIN 107, S 118, UK 106, US 139, JP 145