Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk Novák Tematický celek Finanční gramotnost – finanční matematika Ročník 1. až 4. ročník, gymnaziální vzdělávání Datum tvorby Anotace V Prezentaci jsou uvedeny definice vztahující se k základním termínům z finanční matematiky, především směnky, šeky, úroky a inflace. Úlohy zaměřené na praktickou aplikaci finanční matematiky i s informacemi pomáhajícími při jejich řešení Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Šek je cenný papír, kde výstavce šeku dává příkaz bance, aby osobě na šeku uvedené zaplatila částku, na kterou je šek vystavený. Co je to šek? Směnky a šeky
Náležitosti šeku - označení slovem „šek“ - příkaz „zaplaťte“ částku slovy i čísly - jméno toho, kdo má platit (šekovník přes banku) - místo a datum vystavení šeku - místo, kde se má platit - podpis výstavce šek Jaké náležitosti musí mít šek?
a) Rektasměnka b) Cizí c) Vlastní d) Avalová e) Soukromá Jak se označuje směnka, kterou nelze pustit do oběhu (nelze ji prodat)
a) Ano b) Ne c) Ano, ale jen ve zvláštních případech Je platná směnka, na které není uvedeno místo splatnosti
a) Akceptace směnky b) Blankosměnka c) Eskont směnky d) Indosament směnky e) Remitent Přiřaďte správné dvojice: 1.rubopis, převod směnky 2.přijetí směnky 3.věřitel 4.koupě dosud nesplacené směnky bankou 5.směnka, na které chybí některý údaj
a) Příjem veřejných rozpočtů, kterým se ze zákona odčerpává část důchodu poplatníka b) Příjem soukromého rozpočtu poplatníka c) Příjem rozpočtu státní organizace Co jsou to daně Daně a daňová politika
Uveďte strukturu daní v ČR a) Vlastní daně a nevlastní daně b) Přímé a nepřímé daně c) Pro fyzické osoby a právnické osoby
a) DPH b) Dani darovací c) Dani z příjmu d) Dani na ochranu životního prostředí Které dani se také říká univerzální daň
a) Spotřební dani b) Daní z nemovitosti c) Silniční dani d) Dani z příjmu Které dani se říká daň selektivní
a) Procentem vyjádřená částka b) Procentem vyjádřený poměr daně k základu daně c) Pevná částka Co je to sazba daně
OPAKOVÁNÍ – složené úročení Pan Lutovský uložil svému synovi při jeho narození Kč u banky na termínovaný vklad s roční úrokovou mírou 3,5% s půlročním úrokovacím obdobím. Jakou částku bude mít syn k dispozici ve věku 18 let? příklad
řešení Pan Lutovský bude mít celkem 2.18 = 36 úrokovacích období. Pan Lutovský našetří svému synovi k 18. narozeninám , 80 Kč.
OPAKOVÁNÍ – složené úročení Jaký úrok by musela banka poskytovat u vkladu z předchozího příkladu, aby se výsledná našetřená částka rovnala ? příklad
řešení Pan Lutovský bude mít opět celkem 2.18 = 36 úrokovacích období. Aby pan Lutovský našetřil svému synovi k 18. narozeninám Kč, musel by uložit na účet s úrokem 7,29%.
INFLACE Urči jakou hodnotu bude mít Kč za rok, pokud se potvrdí roční odhad inflace ve výši 3%. příklad řešení Míra inflace je 3%. To znamená, že na konci tohoto roku bude mít zboží 100 Kč + 0, Kč čili 103 Kč. Zboží za x Kč bude mít na konci roku cenu Kč. Ztratili jsme skoro 3000 Kč.
INFLACE Míra inflace dosáhne v tomto roce 3%. Kolik korun budeme muset zaplatit na konci tohoto roku průměrně za zboží, které stálo na konci minulého roku ? příklad řešení Za zboží zaplatíme o 339 Kč více.
INFLACE Míra inflace se v tomto roce předpokládá ve výši 2,7%. Kolik korun stálo na konci minulého roku průměrně zboží, za které zaplatím na konci tohoto roku Kč? příklad řešení Zboží stálo na konci minulého roku 4 868,50 Kč.
Obr. 1
INFLACEpříklad řešení I … je nutná snížená částka o inflaci I 0 … je původní částka p… je inflace n… počet let Při tříprocentní inflaci bude mít Kč, stejnou hodnotu, jako má v dnešní době Kč (peníze tak ztratí přes 25 % své hodnoty). Urči hodnotu Kč po deseti letech, pokud se bude průměrná hodnota inflace v tomto období bude rovnat 3%.
Abychom si to ještě jednou shrnuli. Pokud si nyní schováme doma do slamníku Kč, budeme mít za deset let ve slamníku stále ještě Kč, ale nakoupíme za ně v průměru pouze tolik zboží jako bychom nyní nakoupili za Kč.
ODVÁRKO, O., Úlohy z finanční matematiky pro střední školy. 1. vydání. Praha : Prométheus, ISBN PETÁKOVÁ J., Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na VŠ Praha : Prométheus, ISBN Zdroj obrázku Obr.1: vyvoj-cen.jpg