Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V tomto životě jsem žena …
Advertisements

MÉ KRÁLOVSTVÍ.
16. Jakub s Ezauem se usmířili. Jak se daří mému bratrovi? Zlobí se na mě stále?
7 Dní 7 Měsíců 7 Roků.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Několik rad, jak si udělat život krásnější … Každ ẏ den běž na procházku s úsměvem na tváři.
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
KDYŽ RODIČE ZESTÁRNOU 8 Clickar.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
Proč pláčeš, maminko? Hudba: Percy Sledge "Ave Maria"
7 Dní 7 Měsíců 7 Roků. Ženatý 7 dní Miluji Tě! Ženatý 7 měsíců Samozřejmě Tě miluji. Ženatý 7 roků Když jsem tě miloval, měl jsem odejít.
COS UDĚLAL TY. Mučen a popliván Já jsem na kříži byl Před svody satana Abych tě ochránil Život mi Otec vzal A co ty mě jsi dal?
VY_III/2_INOVACE_86_Zdeněk Svěrák
ICT ČJ 5.ročník Význam slov IV.
Slzy ženy Proč ženy pláčou.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_01.
Nebezpečí na internetu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
23. Josef chtěl zjistit, jestli bratři změnili své chování a litují toho, co způsobil.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury
Rodina.
(*2.července 1930 Praha +31.března 1973 Praha)
Michal Viewegh * 31.Března 1962 Praha.
VY_32_INOVACE_430, 22. sada, Prvouka
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Karle, vy jste sourozenci? Ne, bratři.
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
VY_III/2_INOVACE_96_Astrid Lindgrenová
Příběh pro všechny tvrdě pracující
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Dopis Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc při Dětském centru s komplexní péčí a podpůrnou rodinnou terapií „U nás v domečku“ Seznámení se zařízením,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_11 _Moje rodina TÉMA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Co je to domov? DOMOV Domov je máma, táta a sourozenci … Domov je můj pokoj, hračky, knížky … Domov je náš dům, byt, obývák, kuchyň, ložnice,
* 14. L ISTOPADU L EDNA 2002 Velmi úspěšná dětská spisovatelka Její knihy byly přeloženy do více než 70 jazyků Oceněná cenou Hanse Christiana.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov
7 Dní 7 Měsíců 7 Roků.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Spisovatelé dětské literatury
Božena Němcová (1820 – 1862).
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Spisovatelé dětské literatury
Ach ty naše krásné ženy.
Transkript prezentace:

Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní znalosti s novými poznatky Autor: Mgr. Michaela Suchardová

Helena Šmahelová

Velké trápení Dvanáctiletá Jana pozoruje změny v rodině. Rodiče spolu nemluví. Jana má mladší sestru Míšu. Od své kamarádky se Jana doví o tom, že se její rodiče rozvádějí. K tomu také dojde a Jana s otcem se stěhují do menšího bytu, kdežto matka se sestrou se stěhují k tetě na venkov. Janin prospěch se ve škole zhoršuje a jsou s ní jen problémy. Otec ji dává na čas do dětského domova. Jana si těžce zvyká, ale nakonec se skamarádí s dětmi, její prospěch ve škole se pomalu zlepšuje. Otec si mezitím najde přítelkyni a rozhodne se vzít Janu do Tater. Jana se těší, ale nakonec uteče za svou matkou. Otec ji hledá a najde ji vyčerpanou u matky, protože Jana šla pěšky přes několik vesnic. Po čase je opět celá rodina pohromadě. Maminka s tatínkem se dají dohromady a Jana je opět šťastná. Videoukázka z filmu:

Ukázka z knihy : Mládí na křídlech Tušila jsem to. Bráním se ze všech sil. Paní Sušilová mě neposlouchá a už zapjala žehličku, aby mi šaty vyžehlila. Pak pro mne s Eliškou hledají vhodné střevíce. Neustávám ve svém odporu. Mám slzy na krajíčku. A tu paní Sušilová řekne rázně: „Tak už dost, Mášo! Neodmlouvej! Stavíme se u tetičky a já jí všechno vysvětlím. Vždyť proboha je to tvoje třída a ty neděláš nic zlého, než se na ni chceš podívat!“ Jak je žalostné, že dospělí nám tak často nerozumějí, že jsou hluší jako tetřevi. Oblékají mě jako loutku. Bílé šaty se mi nelíbí. Dávno se takové nenosí a kromě toho mi nepadnou. Střevíce jsou mi velké, musím natahovat a zvedat prsty, abych je udržela na nohou. Doufám, že mi to prateta zakáže. Avšak teta byla tak překvapena a zdolána výmluvností paní Sušilové, že ochotně souhlasila, a dokonce svolila půjčit mi svůj starý šál z lesklé šedé vlny. Marně se bráním i té šále. Můj osud je zpečetěn. A všechno j přesně takové, jak jsem to nejasně viděla v představách. Sedím přikrčena mezi paní Sušilovou a matkou Aleny Cvrčka, všemi zapomenuta. Bylo k deváté, když se u vchodu objevili noví příchozí. Tři uniformy v modrém – jako námořníci. On byl mezi nimi. Zvláštní věc, že jsem nabyla překvapena, skoro jsem to očekávala. Jak bych se byla ráda učinila nějakým pohádkovým způsobem neviditelnou. Vtiskla jsem se hlouběji mezi obě ženy.

Otázky k textu:  Jak se jmenuje hlavní hrdinka, která příběh vypráví?  Kam se asi paní Sušilová s Eliškou chystají?  Jak prožívá oblékání vypravěčka příběhu?  Popiš, jak byla oblečená.  Zažil/a jsi někdy, že ti dospělí nerozumí?

Kniha byla napsaná před 50 lety. Najdeš výrazy, které se v dnešním jazyce neužívají? Tušila jsem to. Bráním se ze všech sil. Paní Sušilová mě neposlouchá a už zapjala žehličku, aby mi šaty vyžehlila. Pak pro mne s Eliškou hledají vhodné střevíce. Neustávám ve svém odporu. Mám slzy na krajíčku. A tu paní Sušilová řekne rázně: „Tak už dost, Mášo! Neodmlouvej! Stavíme se u tetičky a já jí všechno vysvětlím. Vždyť proboha je to tvoje třída a ty neděláš nic zlého, než se na ni chceš podívat!“ Jak je žalostné, že dospělí nám tak často nerozumějí, že jsou hluší jako tetřevi. Oblékají mě jako loutku. Bílé šaty se mi nelíbí. Dávno se takové nenosí a kromě toho mi nepadnou. Střevíce jsou mi velké, musím natahovat a zvedat prsty, abych je udržela na nohou. Doufám, že mi to prateta zakáže. Avšak teta byla tak překvapena a zdolána výmluvností paní Sušilové, že ochotně souhlasila, a dokonce svolila půjčit mi svůj starý šál z lesklé šedé vlny. Marně se bráním i té šále. Můj osud je zpečetěn. A všechno j přesně takové, jak jsem to nejasně viděla v představách. Sedím přikrčena mezi paní Sušilovou a matkou Aleny Cvrčka, všemi zapomenuta. Bylo k deváté, když se u vchodu objevili noví příchozí. Tři uniformy v modrém – jako námořníci. On byl mezi nimi. Zvláštní věc, že jsem nabyla překvapena, skoro jsem to očekávala. Jak bych se byla ráda učinila nějakým pohádkovým způsobem neviditelnou. Vtiskla jsem se hlouběji mezi obě ženy.

Vyberte knihy, které napsala Helena Šmahelová Něžně háčkovaný čas Děti z Bullerbynu Dora a medvěd Pipi dlouhá punčocha Lassie se vrací Jsem už velká dívka Volání divočiny Já a moji drazí Madynka zachránkyně Chrabrovka Luisa a Lottka Dobrá mysl Velké trápení Lotta z Rošťácké uličky

Použité zdroje:   ŠMAHELOVÁ,H. Mládí na křídlech.5.vyd. Praha: Albatros, ISBN: KMČ-78. s.29