ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Advertisements

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vznik, vývoj a formy peněz
 Podstata  Šeky  Směnky  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008.
Vznik, vývoj a formy peněz
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Peníze a cena Milena Tichá
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PENÍZE Historie peněz Hlavní funkce peněz Domácí a zahraniční měna
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
VY_52_INOVACE_02/1/22_Chemie KOVY - procvičování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 16Číslo.
PENÍZE Božena Genrtová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Peníze a měny.
Šablona č.:VI/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast dle RVP: Finanční gramotnost Předmět:Vlastivěda.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
PRÁVNÍ REGULACE PENĚŽNÍHO SYSTÉMU
Finanční řízení pro nefinančníky Peníze Ing. Jaroslava Syrovátková
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Peníze Z hlediska ekonomie jsou peníze takový statek, který slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny - platidlo, tedy statek, pro který platí,
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička. Směna naturální Přímá naturální směna – zboží za zboží, Z - Z Zprostředkovaná, nepřímá naturální směna – směna zboží.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ukázky mincí a bankovek Historie a současnost
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2 Finanční gramotnost AUTOR: Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: Finanční gramotnost NÁZEV DUMu: PENÍZE POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 2 KÓD DUMu: HK_VI/2_FIN_GRAM_02 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): SEXTA - Prezentace slouží k seznámení žáků s historickým vývojem peněz, se současnými formami peněz a jejich funkcemi. Pro větší názornost je doplněna obrázky historických platidel. METODICKÝ POKYN:

PENÍZE zvláštní prostředek směny, který je všeobecně přijímán při placení za zboží a služby nebo při úhradě dluhu název peníze z lat. pecunia české slovo platit od slova plátno (kdysi běžný prostředek směny)

HISTORICKÝ VÝVOJ PENĚZ směna naturální (barterový obchod) – přebytky zboží všeobecné ekvivalenty (zbožové peníze, primitivní platidla) – dobytek, sloní chlupy, mušle, plátno, … (plátno > platit) kovové peníze – od 7.stol.př.n.l. - kovy > drahé kovy > mince papírové peníze - bankovky - státovky

Kovové peníze kovy - neměnné, lehké dělení drahé kovy (zlato jako peníze - poprvé Egypt - nerezaví 3000 př.n.l.) mince = ražbou upravený kov určité hmotnosti a určitého tvaru - 1.ražba mincí – Lýdie 7.stol.př.n.l. - mincovní kovy: stříbro, zlato, bronz, měď slitiny

Ukázky mincí a bankovek denár Vratislava II. pražský groš Václava II.

rakouský 2 haléř protektorátní koruna (rubová strana)

Papírové peníze Čína – asi 600 n.l., dochovány ze stol. ( předtím: kožené – jelenicové, Mongolsko, 11.stol.) Stockholm 17.stol.: předtištěné úpisy (údaje, podpisy, pečeti) majitel – nepřevoditelné převoditelné → peníze Anglie 17.stol.: poukázky vydávané zlatníky 1725 – skutečné tištěné bankovky Francie 1707 R-U bankocedule

Ukázky rakouských jednozlatníkových bankovek (1868, 1800)

emise = vydávání peněz a cenných papírů do oběhu bankovky - do 1.sv.války vydávány jako náhrada za peníze z drahých kovů - směna: zlato za bankovky a naopak (peníze kryté zlatem nebo stříbrem a jinými komoditami) státovky - úvěrové peníze představující dluh státu - kryté majetkem státu, nesměnitelné za zlato zlatý standard (zánik ve 30.letech 20.stol.) - peněžní systém

Současné peníze neexistuje rozdíl mezi státovkami a bankovkami papírové peníze = neplnohodnotné peníze s nuceným oběhem = „nekryté“bankovky státem označené za zákonné mince - slitiny kovů (měď, nikl, zinek, ocel) - dnes ražené na státní zakázku - Česká mincovna Jablonec n.N.

Funkce peněz 1. prostředek směny (oběživo a platidlo) 2. zúčtovací jednotka (měřítko cen) 3. dočasný uchovatel hodnoty (úspory)

Použité zdroje: Ing.Bc.Ivan Noveský a kol.:Slabikář finanční gramotnosti, COFET,a.s.,2009, ISBN Ing. Petr Klínský a kol.:Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Národní ústav odborného vzdělávání, Praha, 2008, ISBN

Obrázky: SCANNED BY KROKODYL. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. IMAGE: TIMUR LENK; COIN: AUSTRIAN MINT (VIENNA). wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. ORIGINAL UPLOADER WAS STEHULE AT CS.WIKIPEDIA. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. ORIGINAL UPLOADER WAS STEHULE AT CS.WIKIPEDIA. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. WÖLFL, Milan. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. _Gulden.jpg WÖLFL, Milan. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: