Zpracováno: 22. 11. 2013 Autor: Dobruše Fajkusová Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 22. 11. 2013 Autor: Dobruše Fajkusová
neoexpresionismus určitý druh expresionistického vyjadřování je všudypřítomný napříč uměleckými epochami silná tradice meziválečného německého expresionismu staví na spontánním vyjádření pocitu směr spíše dominantou severských zemí – v dané době odveta za stále trvající prvenství Paříže jako centra moderních uměleckých tendencí
Karel Appel - Ležící akt připomíná tvorbu německého meziválečného expresionisty Emila Noldeho skupina COBRA = Copenhagen+BRussels + Amsterdam – evropští expresionisté
Leon Kossoff Portrét otce „pomalý expresionismus“ silně pastózní malba a expresivní deformace
Rainer Fetting – Tanec mabutu důraz na primitivnost, na starobylý mýtus a rituál tzv. „první“ expresionismus se velmi zamlouval nové generaci expresionistických umělců (zvláště v Německu)
Markus Lüpertz – 5 obrazů mykénského úsměvu řada postav se zlověstným úsměvem dokazující spřízněnost expresionismu s krvavými mýty antického Řecka
Martin Disler – Bez názvu snaha vyjádřit neurčitou atmosféru hrůzy a násilí málo zřejmý odkaz na literární a historické téma, např. některé biblické scény
Dieter Hacker - Lech přes odvážné zpracování mužského aktu a syté barvy ztrácí expresionismus na emocionalitě a deformaci
Bruno Ceccobelli Zkouška dvěma ohni motiv zřejmě poplatný budhistickým freskám společný prvek budhistické a křesťanské ikonografie – svatozář zdobící centrálně umístěnou postavu nostalgický odkaz na tradiční víru, k níž se samotný umělec nehlásí
Gérard Garouste – Svatá tereza z Avily odkaz na staré mistry barokního malířství důkaz hluboce zakořeněného expresionismu v evropském umění
Luis Cruz Azateca – Člověk-moucha sarkastická karikatura intenzivní barvy a hrubost výrazu vyjadřuje vlastní autorův pocit úzkosti
Francis Bacon Portrét papeže Inocence X. studie podle Velasquéze
Francis Bacon Studie k portrétu van Gogha III tématem obrazů je jednoznačně ohrožení člověka maloval často nekonvenčními prostředky – barva vrhaná na plátno, hadry, koště, smetáček „nová figurace“ vnější a vnitřní deformace postavy a portrétu
Francis Bacon Studie k vlastní podobizně malířovy úzkosti , ohrožený život, zničená skutečnost rozmazané kontury, znetvořený a trýzněný člověk
zdroje PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.- Soft, 2000. RUHRBERG, SCHNECKENBURGER,FRICKEOVÁ, HONNEF. Umění 20. století /II. díl. Praha: Nakladatelství Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8. LUCIE-SMITH, Edward. Arttoday, současné světové umění. Praha: Nakladatelství Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1