Markéta Lopatková Institute of Formal and Applied Linguistics, MFF UK PDT – Tectogrammatical Layer Grammatemes.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gramatémy ve FGP a v PDT II Část 2
Advertisements

Linking Words and phrases
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Kdy chcete začít? What time are you going to begin?
Semantic Translation Polysemy, meaning change and multiple interpretations. Final Presentation.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Relative Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Present simple Questions. Form of the question How do we form the present simple question? How do we form the present simple question in case of the 3rd.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady39Číslo DUM.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
COUNTABLE and UNCOUNTABLE NOUNS Markéta Zakouřilová VY_32_INOVACE_107 ZŠ Jenišovice.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK441 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4.ročník.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Modální slovesa VY_22_INOVACE_07 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_164 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Past Tense Simple Past Questions Negatives
Významy morfologických kategorií v PDT 2.0 Magda Razímová Ústav formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulta Univerzita Karlova v Praze.
Translation Translate the following sentences from English into Czech. Vzor: I don’t like the translation of this book. Who translated it? Nelíbí se mi.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 33 Číslo.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
BE HAVE DO WILL SHOULD etc… 44.1 Auxiliary and modal verbs
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Revision test Relative clauses.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady39Číslo DUM.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
 ANOTACE  Anotace:  Didaktický učební materiál je určen žákům středních škol k zopakování učiva. Prezentace se skládá ze cvičení určených k upevnění.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Anglický jazyk 5 Autor: Mgr. Jaroslava Ledererová PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ Vyjadřuje děje, které jsou pořád nebo se.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 TYPES OF BUSINESS LETTERS Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Relative clauses Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření25.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková Because it was fun! Why did he sleep in the tent?
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
affirmative negative question
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Shopping 2. ledna 2014 VY_32_INOVACE_150119
Personal pronouns 1. Já 2. Ty (I)/vy (F) 3. On (m.)/ona (f.)/ono (to) (n.) 1. My 2. Vy 3. Oni (m.)/ony (f.)/ ona (n.)
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
I haven´t seen your ID card.
Modal verbs. Modal verbs Mezi modální slovesa patří: can, could may, might shall, should will, would must.
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Transkript prezentace:

Markéta Lopatková Institute of Formal and Applied Linguistics, MFF UK PDT – Tectogrammatical Layer Grammatemes

PDT: t-layer: intro Lopatková PDT: t-layer Goal: to describe deep, semantic structure of a sentence ~ a sentence meaning disambiguated dependency 'tree' information on t-lemma lexical items: t-lemma (primarily) relations between lexical words ~ deep structure: functors + subfunctors grammatemes grammatemes coreferential links topic focus articulation: linear order + tfa attribute (cz: aktuální členění) documentation:

PDT: t-lemma two types of nodes wrt t-lemma individual lexical units (present at surface or ‘restored’) prototypically t-lemma = m-lemma (suffixes are ignored) BUTlexical and syntactic derivation multi-word expressions frozen verbal forms (e.g. myslím, soudě) foreign-language expressions # t-lemma substitutes … starting with # personal and possessive pronouns: #PersPron newly established words (not copied) #Gen, #Rcp, #Cor … (diff. type of ellipses) #Forn, #Idph, … negation: #Neg punctuation: #Comma, #Dash, #Slash, #Bracket, … PDT: t-layer: intro Lopatková t-lemma = m-form

PDT: t-layer: intro. Lopatková PDT: node types nodetype eight node types … attribute nodetype defined on the basis of a t-lemma and/or a functor

PDT: t-layer: intro Lopatková PDT: system of grammatemes sempos to capture meaning of morphological categories complex nodes gram/sempos attribute gram/sempos semantic nouns semantic adjectivesfurther classified semantic adverbs semantic verbs

PDT: t-layer: intro Lopatková PDT: system of grammatemes PDT: system of grammatemes (cont.) based on a value of sempos 15 grammatemes: number, gender, person, politeness (SemN) numertype (SemN, SemAdj) indeftype, negation (SemN, SemAdj, SemAdv) degcmp (SemAdj, SemAdv) verbmod, deontmod, dispmod, aspect, tense, resultative, iterativeness (SemV) (attribute gram … technical attribute gathering all grammateme attributes) + sentmod

PDT: t-layer: intro Lopatková PDT: system of grammatemes PDT: system of grammatemes (cont.) values of grammatemes: basic values … values inherent to an individual grammateme two (or more) values e.g. Viděl jen dva. [gender=anim|inan] [(He) saw only two.] (not fem, neut) special values nr … all values may be assigned to (i.e., all basic values are possible in the given case) e.g. Vypral si kalhoty. [number=nr] [He washed his pants] nil …none of the basic values is suitable (limited) inher … the value is inherited from the coreferred node (for grammatical coreference) e.g. reflexive se, svůj, relative pronouns

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme sentmod sentential modality enunc: Petr tam nepřišel. [Petr didn't come.] Škola. [School.] excl: Vyhráli jsme! [We won!] Auto! [Car!] desid: Ať se vám daří! [I wish you all the best] Hodně štěstí! [Good luck!] imper: Přijďte včas! [Come in time!] Pozor! [Warch out!] inter: Kdy dnes přijdete? [When do you come?] Škola? [School?]

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme number semantic nouns values … sg, pl prototypically corresponds to the morphological number BUT pluralia tantum e.g. jedny kalhoty.sg [one pair of trousers], dvoje kalhoty.pl [two pairs of trousers] polite form (cz 'vykání') e.g. sg: vy.sg jste přišel

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme gender semantic nouns prototypically corresponds to the morphological gender anim: soused [neighbor], pes [dog], (přišli) tři [three (of them came)] inan: hrad [castle], nápad [idea], tisíc [thousand] fem: dívka [girl], děti [children], dveře [door], miliarda [milliard] neut: děvče [girl], dítě [child], kolo [wheel], ono [it], sto [hundred], co [what]

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme person definite personal and indefinite pronom. semantic nouns, i.e. pronouns referring to an object of communication (third person), to the speaker or hearer (first and second person) values: 1: Já tam nepůjdu. [I will not go there.], náš návrh [our suggestion]; 2: Tvůj názor nesdílím. [I don't share your view] Vy už jste se přihlásili. [You.pl have already registered] Vy už jste se přihlásil. [You.sg have already registered] 3: On sem nepřijde. [He will not come], jeho názor [his opinion] indefinite semantic nouns typically the value 3 unless different subject-predicate agreement e.g. Verše, které kdekdo známe… [Poems which everybody/whoever know.1.pl ] Zachraň se, kdo můžeš [Save yourself who can.2.sg ]

PDT: t-layer: intro Lopatková

Grammateme politeness polite form of addressing (cz 'vykání') t-lemma #PersPron values polite: ('vykání') Vy už jste se přihlásil. [You.sg have already registered] basic: Já tam nepůjdu / On tam nepůjde. [I / He will not go there], Ty bys tam neměl chodit.[You.sg should not go there] Vy už jste se přihlásili. [You.pl have already registered]

PDT: t-layer: intro Lopatková

Grammateme numertype lexical derivation … ordinal, sort, set, and fraction numerals t-lemma + numertype  m-lemma values basic: cardinal numbers (cz základní) … tři, sto, kolik [three, hundred, how many] set: ( cz souborové) … troje, stery, kolikery kind: (cz druhové) … trojí, sterý, kolikerý ord: (cz řadové) … e.g. třetí, stý, kolikátý frac: (cz dílové) … třetina, setina

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme indeftype lexical derivation: pronouns, pronominal numerals and pronominal adverbs (indefinite, interrogative, negative and totalizing) … derived from the correspond. interrogative or relative pronoun / numeral / adverb t-lemma + indeftype  m-lemma values relat, indef1 … indef6, inter, negat, total1, total2

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme indeftype

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme numertype and indeftype

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme negation applicable for: nouns with the endings -ní, -tí, -ost all adjectives some adverbs ( NOT for verbs … node for negation, functor RHEM ) (positive) t-lemma + negation  m-lemma values: neg1: (negative) nezralost (dítěte) [immaturity (of the child)], nepěkný [not-nice], nedodržování (pořádku) [non-maintance (of order)], nepříliš [not-very], nedaleko [not-far], nebytí [not-being] neg0: (affirmative) zralost (dítěte) [maturity (of the child)], pěkný [nice], dodržování (pořádku) [maintance (of order)], příliš [very], daleko [far], bytí [being]

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme degcmp degree of comparison applicable for denotative semantic adjectives gradable denotative semantic adverbs … blízko [near] vs. dnes [today] correlate of the morphological category of degree values pos: příjemná hudba [nice music] comp: příjemnější hudba [nicer music], později [later] sup: nejpříjemnější hudba [the nicest music], nejblíž [the nearest] acomp: (absolute comparative) muž tmavší pleti [a man of darker skin], starší žena [an elder(ly) woman]

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme verbmod correlate of the morphological category of verbal modality (cz slovesný způsob) applicable for verbal predicates values: ind: (indicative) Přišli včas. [They came in time]. Kdy přišli? [When did they come?] imp: (imperative) Přijďte tam včas! [Be there in time!] cdn: (conditional) Přišli bychom určitě včas, kdyby… [We would definitely come in time] nil: (for infinitives, transgressives) Každý má povinnost poskytnout člověku první pomoc. [Everybody has the obligation to give first aid to the ones who need it] Hlasitě naříkajíc, odcházela. [Loudly crying, she was leaving]

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme deontmod an event is understood as necessary, possible, permitted etc applicable for all verbal forms values: deb: necessity, i.e. muset [must, have to] Musíme zaplatit fakturu včas. [We have to settle the invoice in time] vol: volition, i.e. chtít, hodlat [to want, to intend] Chtěl na sebe upozornit. [He wanted to turn the attention to himself] perm: permission, i.e. smět, moci [may, to be allowed] Nesmíš kouřit. [You are not allowed to smoke] hrt: obligation, i.e. mít [should, to be obliged] Petr ti měl ty podklady poslat. [Petr was supposed to send you the documents] poss: possibility, i.e. moci, dát se [may, can, to be possible] To se dá zjistit. [It is possible to find out] fac: ability, i.e. dovést, umět, moci [can, to be able] Umí se výborně přetvařovat. [He can/is able to pretend very well] decl: without a modal verb (or if a modal verb has its own node)

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme tense correlate of the morphological category of tense (cz. slovesný čas) time relation between two events (relative tense) btw an event and a moment of speech (absolute) applicable for all finite non-imperative verbal forms and transgressives values: sim: (simultaneus, the same time as another event / moment of utterance) Píše dopis. Psal dopis. [He is writting a letter. He was writing a letter.] ant: (prior to the time of another event / moment of utterance) Nasal dopis. [He wrote a letter] post: (aftre the time of another event / moment of utterance) Napíše dopis. [He will be writting a letter] nil: (imperative, infinitive)

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme aspect correlate of the morphological category of verbal aspect (cz slovesný vid) applicable for all verbal forms values: proc: (progressive, imperfective aspect) Nejraději kupuje / nakupuje nábytek. [He likes to buy furniture best] cpl: (complex, perfective aspect) Koupil / nakoupil už vše potřebné. [He already bought everything he needed] biaspectual verbs proc: Operace byla blokována až do konce 80. let. [The operation was blocked until the end of the 80's ] cpl: K 31. lednu 1995 registroval úřad 75 tisíc nezaměstnaných. [By January 31st 1995, the agency registered 75 thousands of unemployed people]

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme iterativeness applicable for all verbal forms values: it1: (multiple/iterated/repeated action) only verbs with suffixes -ívat/-ávat, -ívávat/-ávávat kupovávat → t-lemma kupovat + it1 it0: incl. lexically expressed repetition Každé pondělí chodí nakupovat. [He used to go shopping each Monday]

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme dispmod dispositional modality (spec. construction in Czech) applicable for verbal predicates (not imperative) the agent's attitude towards the event is expressed Tato studie se studentům četla dobře. [It was easy for the students to read the article] Spalo se nám tu výborně. [We slept very well here] agent in dative (may be omitted) + refl. form of verb + manner + + (compl. in accusative  compl. in nominative) values disp1 disp0 nil (imperative, infinitive, transgressive)

PDT: t-layer: intro Lopatková Grammateme resultative applicable for all verbal forms resultative diathesis být / mít + passive participle values: res1: (resulting state) Oběd je uvařen. Je uvařeno. [The lunch is prepared.] Má uvařen oběd. Má uvařeno. res0: Uvařil a uklidil. [He cooked (the dinner) and cleaned (the house)]

References Manual for Tectogrammatical Annotation Kuryłowicz, J. (1936). Dérivation lexicale et dérivation syntaxique. Bulletin de la Société de liguistique de Paris, 37, s. 79–92. Český překlad in: Principy strukturní syntaxe I. Praha, Univerzita Karlova, s. 87–94. PDT: t-layer: intro Lopatková