Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ČÍSLOVKY ŘADOVÉ A NÁSOBNÉ
NJ - konverzace Určování času.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor:Mgr. Jakub Lukeš Předmět/vzdělávací oblast: Německý jazyk Tematická oblast:Gramatika Téma:Číslovky Ročník:1. – 4. Datum vytvoření:Duben 2014 Název:VY_32_INOVACE_ NEJ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NJ - gramatika číslovky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Určování času Mgr. Monika Vybíralová.
9. LEKCE (9. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
3. LEKCE (3. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
DIE ZEITBESTIMMUNG - URČOVÁNÍ ČASU Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Katka Česalová Datum: Cílový ročník:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Tagesablauf I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lucie Břicháčková.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_161_ŘADOVÉ ČÍSLOVKY Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Streckerová Monika Název: VY_32_INOVACE_8AB_1_Zahlen Téma: 8AB_VNJ.roč.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr. Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_Ich TEMA: Německý jazyk ČÍSLO PROJEKTU:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_NJ_22.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_03 Ordinalzahlen TEMA:Jazyková kompetence.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy ZŠ. J. E. P urkyně a Základní umělecká škola Libochovice Autor Mgr. Venuše Plášilová Název VY_32_INOVACE_23_NJ_ZAHLWÖRTER11-20 Téma ZAHLWÖRTER.
Wie spät ist es? Název školy: ZŠ a MŠ Dobrá Voda u Českých Budějovic Autor: Mgr. Petra Miková Název: VY_22_INOVACE_ZNJ.7.21 Téma: Wie spät ist es? EU PENÍZE.
Číslovky základní VY_32_INOVACE_02-07 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Gramatické.
Němčina pro jazykové školy nově 1. Lektion 2: Die Stadt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné z Metodického.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Einheit 4, Řadové číslovky, podmět „man“
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Němčina pro jazykové školy nově 1.
Číslovky eins zwei drei vier fünf sechs sieben
ČASOVÉ ÚDAJE.
Němčina pro jazykové školy nově 1
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Prezentace je určena k opakování německé gramatiky - číslovek,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zahlen VY_22_INOVACE_07_123 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_22_INOVACE_NEJ-GRAMATIKA-07 Tematický celek (sada): Německý jazyk - gramatika Téma (název) materiálu: Číslovky Předmět: Německý jazyk Ročník / Obor studia: 1. – 4. ročník / všechny obory studia Autor / datum vytvoření: Alena Šulgánová, Anotace: Všechny druhy číslovek Metodický pokyn: Prezentace v powerpointu určena k promítaní na interaktivní tabuli

ZAHLWÖRTER

 0 – 12: null, eins, zwei, drei, vier, fünf, sechs, sieben, acht, neun, zehn, elf, zwölf  13 – 19: dreizehn, vierzehn, fünfzehn, sechzehn, siebzehn, achtzehn, neunzehn  20 – 90: zwanzig, dreißzig, vierzig, fünfzig, sechzig, siebzig, achtzig, neunzig !!21 – einundzwanzig, 22 – zweiundzwanzig

 100, 1 000, : (ein) hundert, (ein) tausend, (ein) hunderttausend 101 – (ein) hundert (und) eins = hunderteins 130 – hundertdreißig achthundert  , : eine Million, eine Milliarde – eine Million eins

 všechny číslovky menší než milion se píší jako jedno slovo  po neurčitých číslovkách viele, wenige, einige a po všech číslovkách vyšších než 1 je podstatné jméno v 1. pádě množného čísla a přísudkové sloveso v množném čísle, např. Zehn (Viele) Schüler sind hier

číslovka EIN:  úplné skloňování má číslovka ein v těchto případech: a) před podstatným jménem se skloňuje jako člen neurčitý (Das ist ein Haus, eine Tasche) b) stojí-li číslovka ein samostatně, skloňuje se jako člen určitý (Einer seiner Freunde - jeden z jeho přátel) c) předchází-li určitý člen nebo zájmeno, skloňuje se číslovka jako slabé přídavné jméno (Der eine Junge ist gekommen - Ten jeden ( jediný) chlapec přišel)  neskloňovaný tvar ein stojí: a) na počátku složených číslovek (einundzwanzig, einhundert) b) před bis nebo oder a jinou číslovkou (auf ein bis zwei Tage) c) před časovými údaji s Uhr (Es ist ein Uhr - Je jedna hodina)

číslovky ZWEI, DREI  mají skloňovaný 2. pád na –er (die Bücher zweier Kinder - knihy dvou dětí) číslovky HUNDERT, TAUSEND  užívají se také jako podstatná jména: das Hundert – stovka, sto, das Tausend – tisíc číslovky die MILLION, die MILLIARDE, die BILLION  se skloňují jako podstatná jména ostatní číslovky se neskloňují

 řadové číslovky se tvoří od základních číslovek: a) řadové číslovky pomocí přípony -te b) řadové číslovky nad 20 příponou –ste 1. der erste (první)9. der neunte17. der siebzehnte 2. der zweite (druhý)10. der zehnte18. der achtzehnte 3. der dritte (třetí)11. der elfte19. der neunzehnte 4. der vierte (čtvrtý)12. der zwölfte20. der zwanzigste 5. der fünfte (pátý)13. der dreizehnte30. der dreißigste 6. der sechste (šestý)14. der vierzehnte60. der sechzigste 7. der sieb(en)te (sedmý)15. der fünfzehnte100. der hunderste 8. der achte (osmý)16. der sechzehnte1000. der tausendste

 u složených číslovek se stává řadovou číslovkou pouze její poslední díl → der achtundzwanzigste, → der hunderterste  číslovky řadové se skloňují jako přídavná jména  zpravidla před nimi stojí člen určitý nebo zájmeno  užívají se v časových údajích: - Der wie vielte ist heute? (Kolikátého je dnes?) - Heute ist der fünfte Mai (Dnes je pátého května) - Den wie vielten haben wir heute? (Kolikátého dnes máme?) - Heute haben wir den fünften Mai (Dnes máme pátého května)

 datum se vyjadřuje i předložkou am: Wann / Am wie vielten bist du geboren? Ich bin am 2. (zweiten) August 1965 geboren (Kdy / Kolikátého ses narodil? Narodil jsem se 2. srpna 1965) Wann kommen Sie? Ich komme am Freitag, dem Zwölften (Kdy přijdete? Přijdu v pátek, dvanáctého)

 v dopise se při udávání data obvykle užívá 4. pád, název místa je oddělován čárkou: Berlin, den 7. Januar 1997  pro údaje desetiletí, která se v češtině označují řadovou číslovkou (v padesátých letech) má němčina nesklonný tvar zakončený na –er: in den 50er Jahren  u panovnických jmen se řadová číslovka skloňuje se členem určitým: Rudolf II. - Rudolf der Zweite

 použití der zweite - der andere: - českému ten druhý odpovídá v němčině spojení der zweite v případě označení přesného pořadí: der erste, der zweite, der dritte, der vierte … - der andere je překladem českého ten druhý v případě porovnávání pouze dvou objektů: Ich habe zwei Töchter. Die eine geht schon in die Schule. Die andere ist mit mir zu Hause.

 ZLOMKY se tvoří od řadových číslovek příponou -tel, -stel: ein Drittel (třetina), zwei Hundertstel (dvě setiny), fünf Halbe (pět polovin), vier Ganze (čtyři celé) - zlomková číslovka halb se skloňuje jako přídavné jméno: ein halbes Jahr (půl roku)

ČÍSLOVKY DRUHOVÉ  druhové číslovky se tvoří od číslovek základních příponou -erlei  jsou nesklonné, nebývá u nich člen: aus zweierlei Gold (z dvojího zlata), auf dreierlei Art und Weise (trojím způsobem)  česká pomnožná počitatelná substantiva mají u německého ekvivalentu číslovku základní: zwei Brillen (dvoje brýle), drei Paar Socken (troje ponožky)

ČÍSLOVKY NÁSOBNÉ  násobné číslovky se tvoří od základních příponou: - mal - číslovky vyjadřují posloupné opakování dějů → hundertmal sagen (říkat stokrát) - fach - číslovky vyjadřují několikanásobný počet týchž dějů → in zweifacher ( též výraz doppelter) Ausfertigung (ve dvojím vyhotovení)  číslovky násobné se skloňují jako přídavná jména

ČÍSLOVKY PODÍLNÉ  číslovky podílné se vyjadřují spojením je + základní číslovka: je zwei Birnen (po dvou hruškách), je zehn Kronen (po deseti korunách) ČÍSLOVKY NEURČITÉ  k neurčitým číslovkách řadíme: aller (všechen), viele (mnoho), einige (někteří), wenige (málo), mehrere (několik) - skloňují se jako člen určitý  dále: beide (oba), etwas (trochu), ein paar (několik), lauter (samý)  od některých číslovek můžeme vytvořit číslovky druhové: allerlei (všeliký) nebo násobné: vielfach (několikanásobný)

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Česko – německý, německo – český slovník, Nakladatelství Olomouc, kolektiv autorů, vydáno v roce 1997, ISBN