Nápravy Střední odborná škola Otrokovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Advertisements

Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Základní koncepce vozidel
Karoserie a rámy automobilů a motocyklů
Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Vedení kol-tuhé nápravy
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Kovové výrobky – z litiny, mědi, hliníku
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Zabezpečování kleneb Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
Obložkové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Střední odborná škola Otrokovice
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Účtování materiálových zásob, způsob B
Rozvaha – princip Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Vaření – rozdělení, způsoby
Přídavné převodovky a kloubové spoje
Spotřeba a přetížitelnost měřicích přístrojů
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Kanalizační potrubí svislé
Výměna a oprava pilířů Střední odborná škola Otrokovice
Automobily – koncepce, karoserie
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Přehled instalačních systémů
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Odlučovače nečistot Střední odborná škola Otrokovice
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Montáž otopných těles Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Tlumiče a stabilizátory
Souvislý příklad na zásoby
Konstrukce otočných a posuvných vrat
Realizace logických obvodů
Kanalizační potrubí ležaté
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Palubová křídla Střední odborná škola Otrokovice
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Vazebná energie Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel Kovář.
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Objekty na tepelných sítích
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Šikmé vzepření budov Střední odborná škola Otrokovice
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_07.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Nápravy Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /3 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/19 Název DUM Nápravy Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: seznámení s významem, jednotlivými kategoriemi a použitím náprav Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Tuhá náprava, výkyvná náprava, náprava s nezávislým zavěšením kol, rovnoběžníková náprava, lichoběžníková náprava, zavěšení Mc Pherson Datum 21. 7. 2013

Nápravy Osnova: Nápravy – účel, umístění na vozidle Tuhé nápravy Tuhá celistvá náprava hnaná Tuhá jednodílná náprava Tuhá skládaná náprava Výkyvné nápravy Rovnoběžníková náprava Lichoběžníková náprava Zavěšení Mc Pherson Zadní náprava s nezávislým zavěšením kol Výkyvné nápravy podle závěsných prvků Druhy řídících náprav

Nápravy – účel Náprava je část podvozku, jejímž prostřednictvím jsou dvě protilehlá kola dvoustopého automobilu zavěšená na jeho nosné konstrukci nebo na nosných částech podvěsu. Umožňuje přesné a pevné vedení kol a zabezpečuje přenos všech sil na nápravu. Nápravy jsou umístěny pod rámem resp. zavěšeny na samonosné karoserii a to buď úplně (tuhé nápravy) nebo částečně (ostatní). Podle konstrukce rozeznáváme nápravy: Tuhé Výkyvné

Tuhé nápravy Tuhá náprava má pevnou část (nápravnici nebo most) na jejíchž koncích jsou na čepech uložená kola. Nápravnice je z pravidla nosník plného průřezu. Most je dutý nosník, jehož střední díl tvoří skříň rozvodovky. Je-li tato náprava z jednoho kusu, nazývá se celistvá jednodílná náprava. Je-li složená sešroubováním nebo svařením dílů nazývá se skládaná náprava. Tuhá náprava vede dobře kola a nemění jejich rozchod. Její nevýhodou je však větší neodpérovaná hmotnost.

Tuhá celistvá hnaná náprava Je to zpravidla přední náprava, která je zároveň hnací. Hlavní nosná část je nápravnice, k níž jsou pomocí rejdových čepů připevněny čepy kol. Konce nápravnice tvoří oka rejdových čepů. Okolo čepu se otáčí čep kola. Je konstruována jako: Nerozvidlená nápravnice: Na každé straně nápravnice je jedno kolo, k němuž se rejdovým čepem připojuje rozvidlený čep kola. Obr. 2: Přední tuhá celistvá náprava s nerozvidlenou nápravnicí

Obr. 1: Přední tuhá náprava s rozvidlenou nápravnicí Rozvidlená nápravnice: Čep kola je u této nápravnice svým okem upevněn do rejdového čepu a ten je uchycen do vidlice nápravnice. Obr. 1: Přední tuhá náprava s rozvidlenou nápravnicí

Tuhá jednodílná náprava (S jednodílným mostem) se používá pro osobní automobily a pro lehké a střední nákladní automobily. Jednodílný most má výhodu v tom, že je velmi tuhý a pevný při nejmenší možné hmotnosti. Nevýhoda: Při poškození se musí celý most vyměnit. Obr. 3. Zadní tuhá celistvá náprava

Tuhá skládaná náprava Je vytvořená ze dvou, tří nebo čtyř dílů. Při montáži i při opravách, zejména opravách těžkých automobilů, se lépe manipuluje s menšími celky. Při poškození není třeba měnit celý most, ale jen poškozenou část. Nevýhoda: Částečná nevýhoda je, že náprava má menší pevnost. Obr. 4: Zadní skládaná náprava

Výkyvné nápravy Každé kolo mají zavěšeno nezávisle pomocí závěsů spojených s nosnou konstrukcí automobilu tzv. polonáprav. Umožňují nezávislé pérování kol. Nárazy a výkyvy jsou omezeny jen na kolo, které překonává nerovnost a proto je automobil vystaven méně otřesům. Výhodou je nízká hmotnost neodpružených hmot. Rozdělují se dle těchto hledisek: 1/ dle charakteru konstrukčních prvků: - rovnoběžníkové - lichoběžníkové - McPherson 2/ dle uspořádání závěsných prvků: - kyvadlové - klikové - De Dion 3/ dle pohonu: - hnací - hnané 4/ dle vztahu k řízení: - s rejdovými koly - rejdovná

Rovnoběžníková náprava Má každé kolo zavěšeno na dvou příčných závěsných ramenech, popř. též listových perech stejné délky umístěných nad sebou. Rovnoběžníková náprava má při propérování velkou změnu rozchodu kol. Obr. 5: Rovnoběžníková náprava

Lichoběžníková náprava Má závěsná ramena různé délky. Horní rameno je kratší, dolní delší. Při propérování se rozchod kol mění málo. Nápravnice je na koncích zvýšená a tvoří oporu horního konce vinuté pružiny. K nápravnici jsou připojena dvě výkyvná ramena. Spodní rameno má tvar vidlice a je delší, horní rameno je jednoduché. Obě ramena vedou těleso čepu řízení. Spojení všech čtyř čepů tvoří lichoběžník. Obr. 6: Lichoběžníková náprava

Zavěšení McPherson Zavěšení s teleskopickou vzpěrou a závěsným ramenem. Teleskopická vzpěra slouží současně jako pružící jednotka (teleskopický tlumič pérování a vinutá pružina) Obr. 7: Náprava McPherson)

Zadní náprava s nezávislým zavěšením kol Současně vyráběné automobily mají zpravidla nezávislé zavěšení kol. Tím se odstraňuje jedna z nevýhod tuhé nápravy, kdy pod vlivem pevné vazby mezi levým a pravým kolem je jejich pohyb vzájemně ovlivňován. Další nevýhodou je hmotnost tuhé nápravy. Větší neodpérované hmotnost vlivem větších setrvačných sil nestačí sledovat nerovnosti povrchu. K odstranění nevýhod tuhé nápravy se používají různé druhy nezávislého zavěšení.

Výkyvné nápravy podle závěsných prvků 1. Kyvadlové nápravy: u nichž je každé kolo zavěšeno na jednom příčném nebo šikmém závěsném ramenu (polonápravě). Nezkrácené kyvadlové nápravy: jejichž polonápravy jsou přikloubeny k nosné konstrukci automobilu tak, že osa kývání leží v podélné rovině souměrnosti automobilu. Zkrácené kyvadlové nápravy: jejichž polonápravy jsou přikloubeny k nosné konstrukci automobilu tak, že osa kývání leží v podélné rovině souměrnosti, avšak v podstatě s ní rovnoběžný. Obr. 8: Schéma zkrácené kyvadlové nápravy

Obr. 9: Schéma kyvadlové nápravy se sníženou osou kývání Kyvadlové nápravy se sníženou osou kývání: které mají nejmenší změnu rozchodu kol a přitom jednoduchou konstrukci. Obr. 9: Schéma kyvadlové nápravy se sníženou osou kývání

Úhlové kyvadlové nápravy: které mají polonápravy přikloubeny k nosné konstrukci tak, že osa kývání je s jeho podélnou rovinou souměrnosti výrazně různoběžná. Obr. 10: Úhlová kyvadlová náprava

2) Klikové nápravy: u nichž je každé kolo zavěšeno na jednom nebo na dvou podélných závěsných ramenech (klikách) popř. list. perech. 3) Náprava De Dion: je kombinací tuhé a výkyvné nápravy. Rozvodovka je připevněna k nosné konstrukci automobilu a každý hnací hřídel má dva klouby. Obě kola jsou spojena s příčně zavěšeným mostem, jejich vzájemná poloha se proto při propérovaní nemění. Obr. 11: Náprava De Dion

Druhy řídících náprav a) Náprava s rejdovými koly: je řídící náprava, která plní svou řídící funkci vychylováním kol do rejdu. Může být sunutá nebo hnací. b) Rejdová náprava: je řídící náprava, která se při řízení vychyluje do rejdu jako celek. Vidlice: slouží k zavěšení kola jednostopého (popř. třístopého) vozidla k nosné konstrukci. Vidlice podle konstrukce dělíme na: a) Pevné: které jsou pevně spojeny s rámem nebo čepem řízení jednostopého vozidla. b) Výkyvné: které jsou k rámu nebo čepu řízení jednostopého vozidla pohyblivě přikloubeny, nebo se s těmito pevně spojeny avšak mají pohyblivé prvky pro zavěšení kola.

Seznam obrázků Obr. 1: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Přední tuhá celistvá náprava s nerozvidlenou nápravnicí, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 64, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 2: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Přední tuhá celistvá náprava s rozvidlenou nápravnicí, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 64 ISBN 80-86073-02-5 Obr. 3: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Zadní tuhá celistvá náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 65, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 4: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Zadní tuhá skládaná náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 65, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 5: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Rovnoběžníková náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 66, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 6: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Lichoběžníková náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 67, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 7: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Náprava McPherson, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 67, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 8: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Schéma zkrácené kyvadlové nápravy, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 69, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 9: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Schéma kyvadlové nápravy se sníženou osou kývání, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 70, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 10: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Úhlová kyvadlová náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 70, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 11: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Náprava De Dion, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 71, ISBN 80-86073-02-5

Seznam použité literatury [1] PILÁRIK, M., PABST, J.: Automobily. Nakladatelství Informatorium, 3.vydání, Praha, 1997, ISBN 80-86073-02-5