Přídavné převodovky a kloubové spoje Střední průmyslová škola Otrokovice Přídavné převodovky a kloubové spoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /8 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/2-ST-2/17 Název DUM Přídavné převodovky a kloubové spoje Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: přídavné převodovky a kloubové spoje Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Přídavná převodovka, kloubový spoj, hřídel, křížový kloub, pružný kloub, kuličkový kloub Datum 18. 12. 2013
Přídavné převodovky a kloubové spoje Náplň výuky Přídavné převodovky účel, druhy použití Kloubové spoje
zásady demontáže a montáže Přídavné převodovky a kloubové spoje – význam, použití, konstrukční popis, zásady demontáže a montáže Přídavné převodovky doplňují převodovku automobilu a mají za úkol zvětšit její rozsah a více odstupňovat její převodové stupně Redukční převod je zpravidla dvoustupňový s převodovým poměrem do pomala. Tím je umožněno z 5ti stupňové stát se 10ti stupňovou. Je montován v převodovce nebo jejím konci v samostatné skříni Rychloběh je přídavný převod s převodovým poměrem do rychla. Výhody jsou ve snížení spotřeby a hlučnosti motoru. Je zpravidla součástí převodovky jako samostatný převodový stupeň. Rozdělovací převodovka používá se v konstrukci těžkých nákladních automobilů, kde jsou 3 i více náprav. Je uložena většinou v samostatné skříni, která je namontována na převodovku automobilu.
Kloubové spoje – význam, druhy a konstrukční popis, příklady použití Kloubové a spojovací hřídele jsou převodná ústrojí pro stálé spojení mezi převodovkou a rozvodovkou Kloubový hřídel – spojuje jiná převodná ústrojí, která mění svou vzájemnou polohu, na koncích je opatřen klouby, které umožňují přenos točivého momentu i otáček při změně polohy osy – používá se u automobilů s tuhou zadní nápravou a při propérování se vykyvuje – nejčastěji se používají dvoudílné kloubové hřídele Pevné převodné klouby se dělí podle konstrukce a) křížový Se skládá z kuželového čepu se dvěma jehlovými ložisky a dvou vidlic, jsou prachutěsné b) věncový má rozvidlené unašeče ukončené čepy na něž jsou nasazena přesně lícovaná ocelová kulová pouzdra, všechna 4 pouzdra jsou sevřena dvojdílným věncem, unašeč je nasazen na konec drážkového hřídele vycházejícího z převodovky, je výrobně levnější než křížový kloub s jehlovými ložisky je kladen větší důraz na čistotu c) kamenový – kulisový – je výrobně nákladný a u kloubových hřídelů se nepoužívá – montuje se u hnacích hřídelů kol výkyvných polonáprav
Obr. 1: Dvoudílný spojovací kloubový hřídel s opěrným ložiskem Obr. 2: Opěrné ložisko d) hranolový – má hnací unašeč ve tvaru pouzdra s vnitřním čtyřhranným otvorem v němž je uložen hnací hřídel umožňuje malé vychýlení os obou hřídelů e) stejnoběžný ( homokinetický) – odstraňuje nevýhodu jednoduchých kloubů, a to nevyrovnanost otáčení hnacího hřídele – styčné plochy obou částí, hnací a hnané jsou uspořádány tak, aby jejich osy byly v každé poloze souměrné – je vytvořen ze dvou křížových kloubů, které jsou spojeny věncem – moderní konstrukce má na vnější straně kloub typu TRIPOIDE
Obr. 4: Kloubový hřídel se dvěma křížovými klouby Obr. 3: Rozebíratelný křížový kloub Obr. 5 a, b: Kuličkový kloub s axiálním posuvem (stejnoběžný – homokinetický)
Pružné klouby – mají proti pevným kloubům určité výhody – měkčí záběr, tichý chod apod. – používají se u hřídelů s minimálním vychýlením osy, dělíme je kotoučový článkový vložkový pouzdrový – má trojramenné unašeče jejichž ramena jsou pootočena o úhel 60° spojovacím článkem unašečů je pružný kotouč, který je vyroben z tkanin, které jsou – otvory jsou vyztuženy ocelovými pouzdry Obr. 7: Pružný kotoučový kloub (Hardyho spojka) Obr. 6: Pryžový kloub s předpětím
Kontrolní otázky 1. Popiš účel a použití přídavných převodovek. 2. Vyjmenuj druhy přídavných převodovek. 3. Popiš účel a použití kloubových spojů. 4. Vyjmenuj druhy kloubových spojů.
Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 111 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 111 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 112 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 112 Obr. 5: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 114 Obr. 6: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 113 Obr. 7: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 113
Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Motory. 6. vydání. Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-04-9.