Starověký Řím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Římské výboje Dějepis VY_32_INOVACE_311, 16. sada, D
Advertisements

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÝ ŘÍM.
STAROVĚK III. Dějiny a umění starověkého Říma
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Starověký Řím.
Co tě napadne při slově království? Pokus se vytvořit definici tohoto slova.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Architektura Sochařství Malířství
Starověký Řím 6. ročník.
Založení Říma Petr Machala.
Etruskové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Starověký Řím.
8. století – 510 př. Kr. ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Počátky římského městského státu
Vývoj Říma do ovládnutí Itálie
Registrační číslo projektu:
Krize římské republiky
Republikánské instituce Petr Machala. z latinského res publica = věc veřejná Co se vám vybaví, když se řekne republika?
Starověké Athény Petr Machala.
Řím v době královské Petr Machala.
Starověký Řím.
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_2D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Raná římská republika Petr Machala.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Dějepis Římská republika 1.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Etruskové a založení Říma
Počátky starověkého Říma
Antický Řím – Římská republika I.
POČÁTKY ŘÍMA.
Starověký řím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C57D6_Starověký Řím.
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_43 Autor: Zdeňka Matoušová Období: březen 2013.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Hrádková Název : VY_32_INOVACE_18_Starověký.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Starověký Řím Jak a kdy to začalo?.
Starověký řím 6. ročník NG.
Vytvořil: Jakub Řezníček
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Starověký řím 6. ročník NG.
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Starověký Řím Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Komsová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Dějepis - 6. ročník 1.
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 31 př. n. l..
Etruskové a římští králové
Starověký Řím - počátky
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Počátky města TÉMATICKÝ.
Zemědělství, řemesla, posmrtný život, dějiny
Starověký Řím - počátky
STAROVĚKÝ ŘÍM.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Sjednocení říše TÉMATICKÝ.
POČÁTKY ŘÍMA.
Počátky starověkého Říma
Transkript prezentace:

Starověký Řím

Itálie Co lze říci o krajině a podnebí Itálie?

Které kmeny žily na území Itálie?

Historie starověkého Říma Doba královská 8.st. – 510 p.K. Řím Republika 510 – 27 p.K. Západořímská říše 395 - 476 Císařství 27 p.K. - 476 Východořímská říše 476 - 1453 Rozdělení říše 395

Doba královská 8.st.-510 p.K.  Latinové – jeden z italických kmenů Osady na sedmi pahorcích kolem řeky Tiberu Vznik osady Roma (Řím) Jazyk – latina Jak se nazývá písmo, kterým píšeme?

Pověst o založení Říma

Romulus a Remus Synové Rhey Silvie a boha Marta (Mars)

Založení Říma Dle legendy byl založen 753 BC.

Společenské zřízení  Vládli králové – doba královská Poslední z nich byli původem Etruskové

Etruskové  Sídla na sever od Říma Vyspělá civilizace Řemeslníci, obchodníci Výborní stavitelé – vynalezli klenutý oblouk Ovládli Řím Vybudovali kamenné domy, kanalizaci,dlážděné ulice, chrámy bohů

Etruskové Stavební památky Etruské město Hrobky s klenutým stropem

Etruskové Stavební památky

Etruskové Stavěli „města mrtvých“ – nekropole Bohatá pohřební výbava Civilizace záhadná Neznámý jazyk

Nekropole

Výzdoba hrobky

Konec doby královské  510 BC – vyhnán poslední etruský král Lucius Tarquinius Superbus Po jeho svržení začíná období republiky

Rozdělení obyvatel v Římě  PATRICIJOVÉ (pater – otec) potomci starých urozených římských rodů vlastnili většinu půdy jediní zastávali funkce úředníků povinnost sloužit ve vojsku PLEBEJOVÉ (plebs – lid) potomci přistěhovalců nebo zchudlí Římané rolníci, řemeslníci, obchodníci, bezzemci nemohli být voleni do úřadů povinnost sloužit ve vojsku

Patricijové a plebejové

Rozdělení obyvatel v Římě  Ženy – nebyly plnoprávnými občany Otroci – žádná práva, zpočátku méně

Klientelismus Bohatí a urození občané poskytovali chudým půdu, obhajovali je u soudů – patroni X klienti Komu se dnes říká klient? Kdo je označován za patrona (patronát)?

Orgány republiky  Volení úředníci – 2 konzulové Voleni pouze z řad patricijů Poradní orgán – senát – 300 členů, doživotní funkce Lidové shromáždění – volili úředníky, hlasovali o zákonech, rozhodoval o válce a míru, rozhodoval o trestech atd. Kdo je dnes označován jako konzul a senátor?

Boje plebejů s patriciji Plebejové chtěli stejná práva jako patricijové Secese – plebejové odešli z Říma, hrozili, že založí vlastní nové město – hrozilo oslabení římského hospodářství a vojska Ústupek patricijů – vytvořena funkce - tribun lidu – dva úředníci z řad plebejů Měli právo veta – mohli zrušit každý zákon nevýhodný pro plebeje

Právo veta Ve které organizaci a které státy mají tzv. právo veta?

Orgány republiky

Zákony dvanácti desek  Plebejové si vymohli sepsání všech zákonů s platností pro všechny občany Nahradily starší zákony, předávané jen ústně (a zneužitelné) Nakonec dosáhli možnosti být voleni do funkce úředníků (ale jen bohatí plebejové)

Zákony dvanácti desek Zákony byly vystaveny na veřejnosti

Římská expanze Po vyjasnění vnitropolitických problémů mohli Římané zahájit dobývání sousedních zemí na Apeninském poloostrově