Podstatná jména pro třeťáky Zpracovala: Mgr. Božena Holubová, ČJ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Podstatná jména Pády.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_356_3TR_CJ Autor: Lenka Nytrová.
46.1 Skloňování podstatných jmen - číslo a rod
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
PODSTATNÁ JMÉNA ( Český jazyk - 8. ročník )
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
Přídavná jména přivlastňovací
Číslo v digitálním archivu školy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
PODSTATNÁ JMÉNA.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Podstatná jména - opakování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Číslo v digitálním archivu školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.19 Název pro školu:
PODSTATNÁ JMÉNA SUBSTANTIVA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_452_Podstatná jména AUTOR: Mgr. Dagmar Petřeková ROČNÍK, DATUM:
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
START Ahoj děti! Chtěly byste se dozvědět něco víc o podstatných jménech? Pokud ano, tak klikněte na START.
Název školy:Základní škola, Husova 276, Podbořany, okres Louny Autor:Mgr. Dagmar Sachsová Název:VY_32_INOVACE_125_PODSTATNÁ_JMÉNA Téma: Druhy podstatných.
KDE JSOU MÍČE – NA, POD, ZA, PŘED aktivita
Začínáme s přídavnými jmény I Autor obrázků © Tomasz Nogol souhlasí s jejich zveřejněním na Metodickém portálu. Dostupné z Metodického portálu
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
PŘEDLOŽKY PŘED NÁMI S VČELKOU MIJOU
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
PODSTATNÁ JMÉNA Eva Velanová
BUĎTE POZORNÍ, AŤ SI TOHO ZAPAMATUJETE CO NEJVÍC..
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_13_ČJ_Podstatná jména_kost Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_12_ČJ_Podstatná jména_píseň Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VY_12_INOVACE_ČT4.09/2 Autor: Tereza Zástřešková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 4. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
VZORY PODSTATNÝCH JMEN ROD STŘEDNÍ Jméno: třída: Zopakuj si: podstatné jméno vzor koření hnízdo prase hospodářství slunce rizoto dříví pole ucho vejce.
Podstatná jména Jazyk a jazyková komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název:
Pády podstatných jmen.
VY_32_INOVACE_Sib_I_13 Podstatná jména
Číslo podstatných jmen
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Začínáme s podstatnými jmény I
Podstatná jména Opakování
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Metodický list: Slovní druhy 1. část
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Skloňování přídavných jmen po členu určitém
Podstatná jména Pád VY_32_INOVACE_1_ČESKÝ JAZYK_1_PODSTATNÁ JMÉNA-PÁD
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Podstatná jména pro třeťáky Zpracovala: Mgr. Božena Holubová, ČJ Rod, číslo a pád Zpracovala: Mgr. Božena Holubová, ČJ Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podstatná jména jsou: Názvy osob muž dítě Názvy zvířat lev kočka Názvy věcí křeslo lampa

Podstatná jména jsou také: Názvy činností lyžování psaní Názvy vlastností lenost pilnost

Házej klubíčka na názvy osob, názvy zvířat, názvy věcí a názvy vlastností. medvěd, talíř, zedník, lavice, pes, člověk, sešit, kočka, pracovitost, lev, lékař, pravítko, kůň, postel, učitel, hlava, ještěrka, televize, tužka, krabice, řidič, lenost, sova, taška, soused, hůl

Podstatná jména mohou být v různých tvarech. Doplň: tatínek svačina lev učitelka taška kočka kamarád bez _______ k ________ tatínka tatínkovi u ________ na ________ svačiny svačinu pro _______ za ________ lva lvem k _________ s _________ učitelce učitelkou v ________ do _________ tašce tašky u ________ na _________ kočky kočku pro _______ u ________ kamaráda kamaráda

Vyhledej v tomto textu podstatná jména. Pro život člověka je důležitý čistý vzduch, nezávadná voda a zdravá strava. Do zdravé stravy zařazujeme: bílkoviny, tuky, cukry, vitaminy,minerální látky a vlákniny. Zdraví člověka chrání vitamin C. Vitamin C najdeme v ovoci a zelenině. Pro naše zdraví je také důležitý pohyb. Každé ráno si trochu zacvičíme. Rozcvička určitě všem prospěje!

Úkoly jste zvládli, tak se teď podíváme na něco nového.

U podstatných jmen určujeme: Rod mužský ženský střední Číslo jednotné množné Pád 1. – 7. pád A jak na to?

Číslo u podstatných jmen je jednotné, nebo množné. růžička králík poupě ta růžička, číslo jednotné ten králík, číslo jednotné to poupě, číslo jednotné Pokud si na podstatné jméno ukážeme slovy ten, ta, to, je v čísle jednotném.

Určujeme číslo u podstatných jmen. růže králíci poupata ty růže, číslo množné ti králíci, číslo množné* ta poupata, číslo množné Pokud si na podstatné jméno ukážeme slovy ty, ti, ta, je v čísle množném.

Zkuste to sami a určete číslo u podstatných jmen. kolotoč učitelé babička ženy kolo kuřata ten kolotoč číslo jednotné ti učitelé číslo množné ta babička číslo jednotné ty ženy číslo množné to kolo číslo jednotné ta kuřata číslo množné

Urči číslo u podstatných jmen. Zapisujeme takto: číslo jednotné č. j. číslo množné č. mn. autíčko kamarádi lev žákyně výkresy (to) autíčko č. j. (ti) kamarádi č. mn. (ten) lev č. j. (ta) žákyně č. j. (ty) výkresy č. mn.

A nyní sami určete číslo u podstatných jmen. domku zahrádka stromy květiny dědeček stín č. j. babička růžičky záhony poupata růžička králíci č. j. č. mn. č. j. č. mn. č. mn. č. mn. č. mn. č. j. č. j. č. j. č. mn.

Rod u podstatných jmen rozlišujeme: mužský, ženský a střední. králík, strom růžička poupě ten králík, ten strom rod mužský ta růžička rod ženský to poupě rod střední Když na podstatné jméno ukážeme slovem ten, je v rodu mužském, slovem ta, je v rodu ženském, a slovem to, je v rodu středním. PAMATUJ SI!

ZAPISUJEME: rod mužský r. m. rod ženský r. ž. rod střední r. s.

Tento úkol již zvládnete. Doplňte u podstatných jmen číslo a rod. pravítko keř jablka kočka holčičky obrazy ______________ ______________ ______________ ______________ ______________ ______________ č. j., r. s. ____________ ____________ ____________ ____________ ____________ ____________ světlo mrkev míče pera tričko den č. j., r. s. č. j., r. m. č. j., r. ž. č. mn., r. s. č. mn., r. m. č. j., r. ž. č. mn., r. s. č. mn., r. ž. č. j., r. s. č. mn., r. m. č. mn., r. m.

U podstatných jmen rozlišujeme pády. Podstatná jména svými různými tvary vyjadřují různé pády. Podstatná jména mění své tvary podle pádů – skloňují se. Rozlišujeme 7. pádů. O který pád jde, zjistíme pádovou otázkou. Pádové otázky: 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom?, (o)čem? 7. pád: kým, čím?

Při učení nám pomůže slovo babička. Babičku máme všichni rádi. Je na nás hodná, milá a hýčká nás. A to se nám líbí!

Jak si s tím poradíme? Babička stála vedle mě. Kdo, co stál vedle mě? Důležité je, správně se zeptat na dané podstatné jméno. 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Babička stála vedle mě. Kdo, co stál vedle mě? Babička. Ptáme se: kdo, co? 1. pád

Bez koho, bez čeho tam jdu? Ptáme se: bez koho, čeho? 2. pád Jak je to s 2. pádem? 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme,voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Jdu tam bez babičky. Bez koho, bez čeho tam jdu? Bez babičky. Ptáme se: bez koho, čeho? 2. pád

Ptáme se: ke komu, k čemu? 3. pád Začínáme tomu rozumět! 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Jdu k babičce. Jdu ke komu, k čemu? K babičce. Ptáme se: ke komu, k čemu? 3. pád

A jdeme dále! Vidím babičku. Koho, co vidím? Babičku. 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Vidím babičku. Koho, co vidím? Babičku. Ptáme se: koho, co? 4. pád

Nyní oslovujeme, voláme. Hurá! Rozumíme tomu! 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Babičko! Nyní oslovujeme, voláme. Babičko! Oslovujeme, voláme? 5. pád

A jak na 6. pád? Mluvila jsem o babičce! O kom, o čem jsem mluvila? 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Mluvila jsem o babičce! O kom, o čem jsem mluvila? O babičce. O kom, o čem? 6. pád

A je tady 7. pád! Šla jsem s babičkou! S kým, čím jsem šla? 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Šla jsem s babičkou! S kým, čím jsem šla? S babičkou. S kým, čím? 7. pád

Pochvala pro žáky! Seznámili jste se s pády u podstatných jmen. Za píli a pozornost vás chválíme. Teď už to zkusíte sami.

Určete pád u podstatných jmen. 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Sešit leží vedle mě. Kdo, co leží? Sešit. 1. pád Jdu tam bez sešitu. Bez koho, bez čeho? Bez sešitu. 2. pád Jdu k mému sešitu. Ke komu, k čemu jdu? K sešitu. 3. pád

Určete pád u podstatných jmen. 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Na stole vidím sešit. Koho, co vidím? Sešit. 4. pád Sešite! Koho oslovuji, volám? 5. pád Mluvím o mém novém sešitu. O kom, o čem mluvím? O sešitu. 6. pád

Určete pád u podstatných jmen. 1. pád: kdo, co? 2. pád: koho, čeho? 3. pád: komu, čemu? 4. pád: koho, co? 5. pád: oslovujeme, voláme 6. pád: (o)kom, (o)čem? 7. pád: kým, čím? Do školy jdu se sešitem. S kým, s čím jdu? Se sešitem. 7. pád Pochvala!

Sami určete pád podstatného jména. Správně se na podstatné jméno zeptejte a využijte předložku. Stojím před školou. Jdu do školy. Myslím na školu. Mluvím o škole. Jdu tam bez sestry. Jdu tam se sestrou. Myslím na sestru. Stojím před kým, čím?Před školou. 7. p. Jdu do koho, čeho? Do školy. 2. p. Myslím na koho, co? Na školu. 4. p. Mluvím o kom, o čem? O škole. 6. p. Jdu tam bez koho, čeho?Bez sestry. 2. p. 7. p. S kým, čím tam jdu? Se sestrou. Myslím na koho, co? Na sestru. 4. p.

Sami určete pád podstatného jména. Byla jsem v lese. Bydlíme za lesem. Jedeme k lesu. Vešli jsme do lesa. Hoši vstávali brzy. Umyli se studenou vodou. Cvičili na sněhu. Stáli před chatou. Běželi na oběd. Byla jsem v kom, čem? V lese. 6. p. Bydlíme za kým, čím? Za lesem. 7. p. Jdeme ke komu, čemu? K lesu. 3. p. 2. p. Vešli jsme do koho, čeho? Do lesa. Kdo, co vstával brzy? Hoši. 1. p. 7. p. Umyli se kým, čím? Vodou. Cvičili na kom, na čem? Na sněhu. 6. p. 7. p. Stáli před kým, čím? Před chatou. Běželi na koho, co? Na oběd. 4. p.

Výborně! Naučili jsme se určovat rod, číslo a pád u podstatných jmen. Velká pochvala pro pilné žáky! Výborně!