INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název výukového materiálu: Spojky Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Ročník: 8. Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_F8.18_spojky Autor: Mgr. Marcela Kubátová Datum: listopad 2012
Anotace: Vzdělávací materiál slouží k názornému vysvětlení zobrazování tělesa spojkou. Materiál je součástí e-learningu na školním webu.
Spojky - zobrazování Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
Paprsky význačných směrů paprsek, který je rovnoběžný s optickou osou paprsek procházející ohniskem paprsek procházející středem
Zobrazování spojkou: předmět je blízko spojky předmět je před ohniskem předmět je dále od spojky (vzdálenost je větší než dvojnásobek ohniskové vzdálenosti) předmět je dále od spojky
Zopakuj si: Jak a proč se rozdělují čočky? Kde je spojka nejsilnější? Jaké druhy spojek znáš? Nakresli jejich profil. Co to je lupa? Nakresli průchod významných paprsků spojkou. Narýsuj zobrazení předmětu lupou.
předmět je blízko spojky (lupa) obraz je: zvětšený přímý zdánlivý Jaké vlastnosti má obraz?
předmět je za ohniskem Jaké vlastnosti má obraz? obraz je: zvětšený převrácený skutečný
předmět je dále od spojky Jaké vlastnosti má obraz? obraz je: zmenšený převrácený skutečný
paprsek rovnoběžný s optickou osou
paprsek procházející ohniskem
paprsek procházející středem
Zdroje: Obrázky jsou rýsovány v ActivInspire, na který vlastní škola licenci.