Téma 2: Vizuální kultura – proměny paradigmatu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

Umělecké směry 19. století
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
SYMBOLISMUS konec 19. století
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Friedrich Nietzsche Kamil Závorka C4B.
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
6. Je dobro dáno povinností?
Friedrich Schelling Martin Mudruňka 7.AG.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Konstruovat objemy.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
IMPRESIONISMUS.
Husserlova teorie přirozeného světa
Tajemství abstraktní malby III.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Filosofie úvod do problému....
IMPRESIONISMUS.
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sociologie ?.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Předmět a metody dějin umění
„Pravdivý obraz“ Proměny paradigmatu Bernardo Strozzi, Stará žena před zrcadlem, cca 1615 Elsie Wright a Frances Griffiths, Víla podává Iris květiny, 1920.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vizuální kultura Úvod.
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Immanuel Kant Kritik čistého rozumu.
Umělecké ideje: moderna a avantgarda
Přední umělecké ideje 19. a 20. století
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Téma 2 Vizuální kultura – proměny paradigmatu (pokračování)
Esej Z fr. essayer, zkoušet. Literární žánr, jehož účelem není hluboce vyčerpávajícím způsobem analyzo-vat dané téma. Namísto vědeckého výkladu usiluje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VZTAHY UMĚNÍ A SKUTEČNOSTI Z HLEDISKA TVORBY I RECEPCE
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Friedrich Nietzsche Tak pravil Zarathustra
Téma 2: Vizuální kultura – proměny paradigmatu
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Předmět a metody dějin umění
Kapitoly z dějin umění I.
Filosofická antropologie
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Vizuální kultura Úvod.
Předmět a metody dějin umění
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Téma 2: Vizuální kultura – proměny paradigmatu Eve Sussman, 89 vteřin v Alcázaru, 2004, médijní instalace

Tři ideje obrazové racionality dle A. Gehlena Arnold Gehlen, Zeit-Bilder. Zur Sociologie und Ästhetik der modernen Malerei, 1960, 2. vyd. 1986 Řídící idea obrazové racionality: zahrnuje výstavbu, vnitřní strukturu a vztah tohoto obrazu k vnějšímu světu. V západoevropském umění rozlišuje tři ideje (paradigmata): Umění ideálního zpřítomňování Realistické umění Kubistické a abstraktní malířství (peinture conceptuelle – spočívající v teorii) Tak probíhá „proces redukce obsahu obrazu“. Zvyšuje se „suverenita estetického“ a zdůrazňuje se subjekt.

1) Umění ideálního zpřítomňování 2) Realistické umění (G 1) Umění ideálního zpřítomňování 2) Realistické umění (G. Courbet, 1855)

3) Konceptuální malířství (K. Malevič, 1915)

Variety abstrakce Vasilij Kandinskij, Improvizace 7, 1910 Mark Rothko, Bílý střed, 1950

Tři způsoby vizuální reprezentace reality dle N. Mirzoeffa Nicholas Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture, 1999: platí pro západní kulturní okruh v moderní době Obraz, do 1839 R. Barthes: Schopnost vytvořit „efekt reality“. 2) Fotografie, 1832-1982 P. Delaroche, 1839: „Od nynějška je malířství mrtvo.“ 3) Virtuální realita, od 1982 Speciální efekty fy Lucasfilms: „konec fotografie jako důkazu pro cokoli“. Tuto tezi N.M. nedávno korigoval.

Paul Delaroche (1797-1859)

Pravda vizuálního zobrazení: evropská moderna (dle K. P. Liessmanna) Immanuel Kant, Kritika soudnosti: autono-mie estetického skrze „nezaujaté zalíbení“ G. W. F. Hegel, Estetika: teze o konci umě-ní, které ztratilo „ryzí pravdivost a život-nost“ a „přesunulo se spíše do naší předsta-vy, než aby udržovalo svou někdejší nezbytnost ve skutečnosti“. Svoboda odsuzuje umění k nezávaznosti.

Klasikové německé idealistické filosofie a estetiky Immanuel Kant (1724-1804) Kritika čistého rozumu, 1781 Kritika soudnosti, 1790 Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Fenomenologie ducha, 1806 Estetika, 1835-1838 Filosofie dějin, 1837

Pravda vizuálního zobrazení… 1. pokračování Arthur Schopenhauer, Svět jako vůle a představa: umělecké dílo jako smyslové zobrazení věčné pravdy. „Jeho jediným původem je poznání idejí, jeho jediným cílem sdělení tohoto poznání.“ Friedrich Nietzsche: „Pravda je ošklivá: Máme umění, abychom nezhynuli na pravdu.“ Konrad Fiedler: „Umění není falšováním skuteč-nosti, nýbrž jejím rozšiřováním. (…) nepodává věci tak jak jsou, nýbrž jak jsou viděny.“

Arthur Schopenhauer (1788-1860) německý filosof O vidění a barvách, 1816 Svět jako vůle a představa, 1819

Bohumil Kubišta, Schopenhauer (1908) Bohumil Kubišta, Dvojník (Dvojportrét, 1911)

Friedrich Nietzsche (1844-1900) německý filosof Zrození tragédie z ducha hudby, 1871 Tak pravil Zarathustra, 1883-1891 Mimo dobro a zlo, 1886

Max Klinger, Friedrich Nietzsche, 1902 Edvard Munch, Friedrich Nietzsche, 1906

Anselm Feuerbach, Ifigenia, 1871 Hans von Marees, Výjezd rybářů, 1873 komentář K. Fiedlera

Pravda vizuálního zobrazení… dokončení Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, 1936: „aura“ uměleckého díla, kvazináboženský status. „Avšak v okamžiku, kdy už nelze přikládat na uměleckou praxi měřítko pravosti, mění se i celková funkce umění. Namísto jeho rituální základny nastoupí základna konstituovaná jinou praxí: politikou.“ Günther Anders, Svět jako fantóm a matrice, 1956: „Jestliže událost se stává ve své reprodukované formě společensky důležitější než její původní podoba, pak se musí originál řídit podle své reprodukce, událost se musí stát pouhou matricí své reprodukce.“ Arthur C. Danto, Osvícení obyčejného, 1984: svět umění je „světem interpretovaných věcí“.

Teoretická reflexe proměn zobrazení Impresionismus a postimpresionismus Symbolismus a secese Impresionismus se téměř obešel bez teoretických textů, teorie i praxe postimpresionismu využívala poznatků soudobé vědy. Albert Aurier, manifest symbolismu ve výtvarném umění, 1890 (literární manifest Louis Moréas, 1886, Le Figaro) Paul Signac, D´Eugène Delacroix au Néoimpressionisme, 1899 Julius Meier-Graefe, Entwicklungsgeschichte der modernen Kunst, 1.vyd. 1904, závěrečná úprava po 1920 Ludwig Hevesi, Acht Jahre Sezession, 1905 Maurice Denis, Théories, 1920, shrnutí textů teoretika skupiny Nabis od 80. let 19. stol. Teorie Paula Cézanna (shrnul Joachim Gasquet) Teorie Vincenta van Gogha, z korespondence (bratr Theo)

Paul Signac Portrét Felixe Féneona, 1870 Obrazy neoimpresionistů nejsou ani studie, ani závěsné obrazy, ale příklady umění velké dekorativní hodnoty, které obětují anekdotický děj linii, analýzu syntéze, těkavost stálosti, a překonávají tak dosavadní pochybné metody zkoumání přírody svou nedotknutelnou pravdivostí. (D´Eugène Delacroix au Néoimpressionisme, 1899)

Paul Sérusier, Talisman, 1888 skupina Nabis Je třeba si uvědomit, že obraz dříve než představuje koně, bitvu, nahou ženu, nebo jinou anekdotu, je ve své podstatě plocha pokrytá barvami uspořádaná podle určitého pořádku. (Maurice Denis, Théories)

Paul Cézanne Mont Ste-Victoire, cca 1900 Přírodu nemůžeme reprodukovat, musíme ji repre-zentovat. Čím? Ztělesňujícími barevnými ekvi-valenty, které ji vytvoří. (Cézanne, in: M. Denis, Théories)

Paul Cézanne Zátiší s jablky, cca 1890 Čím je harmoničtější bar-va, tím je přesnější kresba. Dosáhne-li barva nejvyš-šího bohatství, je forma nejplnější. Kontrasty a souhra barevných tónů: v tom je tajemství modelace a kresby. (Cézanne, in: E. Bernard, Souvenirs sur Paul Cézanne) Nemá se říkat modelovat (tělesa), ale modulovat (barvy). (Cézanne, in: M. Denis, Théories)

Statut umění Vlastní interpretace Vídeňské secese Alfred Roller, 1898, Kolo Moser, 1902, A.R. 1903

Výstava Künstlerhaus, 1888 Viktoriánská karikatura, cca 1860

13. a 14. výstava Vídeňské secese, 1902