Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČASÍ = aktuální stav atmosféry Počasím se zabývá věda: meteorologie
Advertisements

Pří_013_Rozmanitost přírody_Počasí Autor: Zdeňka Bartlová
POČASÍ = STAV ATMOSFÉRY V URČITÉM OKAMŽIKU NA URČITÉM MÍSTĚ DO VÝŠKY 15 km Meteorologie = věda o počasí.
POČASÍ Meteorologie = věda o počasí
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
ENERGIÍ NABITÁ ATMOSFÉRA
Neživá příroda - vzduch
Neživá příroda - vzduch
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
POČASÍ.
Ovocné stromy v různých ročních obdobích
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Počasí.
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
Složky krajiny a životní prostředí
ATMOSFÉRA ZEMĚ Robert Řehák
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Krajina a životní prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Atmosféra – vzdušný obal Země
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Autor: Mgr. Lenka Němcová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Helena Uhříková
POČASÍ A PODNEBÍ Mgr. Petr Králík.
Atmosféra VY_32_INOVACE_00_ATMOSFÉRA autor: Helena Nováková
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
Autor: Mgr. Helena Nováková
ATMOSFÉRA Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Planety sluneční soustavy – Velké planety
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor: Mgr. Martina Vaculová
Pří_179_Rozmanitost přírody _ Srnec obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
Podnebí, podnebné pásy.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK ŠKOLA: ZŠ A MŠ J. A. KOMENSKÉHO V NOVÉM STRAŠECÍ AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_ATMOSFÉRA ROČNÍK: 6. ročník.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
VY_32_INOVACE_Vac_I_14 Atmosféra Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
PODNEBÍ A POČASÍ ČESKÉ REPUBLIKY
Anotace : Výuka předmětu Člověk a jeho svět
ZEMĚPIS - 6. ročník Atmosféra
ROČNÍ OBDOBÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Výtvarná výchova – 1. ročník, Ledové království
ATMOSFÉRA = vzdušný obal Země.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
ATMOSFÉRA.
ATMOSFÉRA Plynný obal Země
VY_32_INOVACE_11_Z4 7. POČASÍ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. ATMOSFÉRA Z_059_Planeta Země_Atmosféra Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro seznámení s atmosférou Materiál rozvíjí, podporuje nově získané vědomosti a dovednosti žáků Je určen pro předmět zeměpis a ročník 6. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: BRYCHTOVÁ, Šárka, Josef BRINKE a Josef HERINK. Planeta Země: Zeměpis pro 6. a 7. ročník základní školy. Praha 1: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-475-9.

ATMOSFÉRA Zeměpis 6. ročník

Atmosféra Atmosféra je plynný obal Země. Atmosféra se spolu s pevnou Zemí otáčí kolem zemské osy a obíhá kolem Slunce. Atmosféra je tvořena vzduchem.

Vzduch tvoří: vzácné plyny kyslík oxid uhličitý dusík ozon vodní pára . .

Složení vzduchu kyslík Je nutný pro dýchání. Bez kyslíku vydrží člověk naživu jen několik minut. dusík Dusíku je v atmosféře nejvíc. oxid uhličitý Je důležitý pro zelené rostliny. Ty jej přijímají a potom uvolňují kyslík. . ozon Je plyn, který ve vyšších vrstvách atmosféry pohlcuje nebezpečné ultrafialové záření.Ve velkých dávkách je životu škodlivý. vodní pára Je voda v plynném stavu. vzácné plyny

Počasí Meteorologie Je věda, která se zabývá Pedosférou Spodní částí atmosféry Hydrosférou Počasí Je okamžitý stav atmosféry do výšky 15 km od zemského povrchu. Počasí charakterizuje: Sluneční záření Teplota vzduchu Vlhkost vzduchu Srážky Tlak vzduchu Vítr Teplota půdy Oblačnost

Sluneční záření Je hlavním zdrojem tepla pro naši planetu. Množství dopadajícího slunečního záření ovlivňuje zejména teplotu vzduchu. Teplota Měříme ji teploměrem a uvádíme ve stupních Celsia (°C). Při 0°C led taje a voda mrzne. Vlhkost vzduchu Závisí na množství vodní páry ve vzduchu. Oblačnost Je meteorologický prvek, který popisuje zakrytí oblohy oblaky.Vodní pára se ve vzduchu sráží a vznikají oblaka. Někdy je celá obloha pokryta mraky, je zataženo. Jindy je jasno ( obloha je bez mraků) nebo oblačno ( obloha je částečně zakryta mraky).

Srážky Vznikají v oblacích. Kapičky vody v oblaku rostou. Jsou stále těžší a nemohou se udržet ve vzduchu. Padají na zem - prší. Pokud padají na zem v podobě ledových krystalků - sněží nebo padají kroupy. Tlak vzduchu I když nám vzduch připadá lehký, má určitou hmotnost. Protože je atmosféra velmi mocným obalem Země, tlačí na zemský povrch dost velkým tlakem. Vzduch proudí z místa s vyšším tlakem vzduchu do místa, kde je tlak nižší. Vítr Je proudící vzduch. Určujeme u něj směr ( odkud vítr vane) a rychlost ( kolik km urazí za hodinu).

Předpověď počasí Počasím se zabývají meteorologové. Měřením v meteorologických stanicích získávají údaje, které zakreslují do mapy. Podle údajů v mapě lze předpovědět, jak se bude počasí vyvíjet. Pro určení počasí je důležité znát hlavně teplotu a tlak vzduchu, množství srážek, rychlost a směr větru. Zjednodušenou meteorologickou (synoptickou) mapu je možno vidět každý den na televizní obrazovce.

Podnebí Počasí se s určitou pravidelností v daném místě opakuje. Vezmeme- li v úvahu všechny stavy počasí v daném místě za delší časové období, hovoříme o podnebí. Podnebí je průměrný stav ovzduší v určitém místě, stanovený z dlouhodobého sledování počasí. Podnebí určitého místa je dáno především jeho zeměpisnou polohou. V poslední době podnebí svou činností ovlivňuje i člověk.

Počasí během roku Jaro Začíná koncem března. Po zimě se začíná oteplovat, příroda se probouzí. Dny jsou delší a teplejší. Na stromech se objevují pupeny, rostliny začínají růst. Ptáci přilétají z teplých krajin. Léto Začíná koncem června. Jde o nejteplejší období roku. Dny jsou dlouhé a pozdě se stmívá. Rostliny kvetou, dozrává ovoce a obilí. Podzim Rostliny odkvétají a ze stromů opadává listí. Na stromech je hodně ovoce. Obilí je sklizeno a pole jsou zoraná. Některá zvířata si připravují zásoby potravin na zimu. Stěhovavá zvířata odlétají do teplých krajin. Zima Začíná v prosinci.  Rostliny přestávají růst a stromy jsou bez listů. Některým zvířatům naroste huňatější srst, která je chrání před chladem. Jiná zvířata celou zimu prospí.

Doplň křížovku. Tajenka zní:_________ Stav ovzduší v určitém okamžiku Meteorologický prvek popisující zakrytí oblohy oblaky Hlavní prvek, který tvoří vzduch Průměrný stav ovzduší na určitém místě Kapičky vody, které vznikají v oblacích O K E Á

ŘEŠENÍ: Tajenka zní: PLYNY Stav ovzduší v určitém okamžiku Meteorologický prvek popisující zakrytí oblohy oblaky Hlavní prvek, který tvoří vzduch Průměrný stav ovzduší na určitém místě Kapičky vody, které vznikají v oblacích P O Č A S Í B L N T K Y D E R Á Ž

Zdroje: File:Air composition pie chart.JPG. Wikimedia commons [online]. 23.6.2005 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Air_composition_pie_chart.JPG Soubor:Peter Stehlik 2010.08.03 003.jpg. PETER STEHLÍK. Wikipedie [online]. 2010, 5.8.2010 [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Peter_Stehlik_2010.08.03_003.jpg Top of Atmosphere. Wikipedie [online]. 2006, 20.7.2006 [cit. 2014-08-21]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A9ra#mediaviewer/Soubor:Top_of_Atmosphere.jpg