Téma: Stařec a moře – E. Hemingway VY_32_INOVACE_593
Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 3., 4 Obor vzdělávání: Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Tematická oblast: Rozbory textů k MZ - práce se čtečkou el. knih Vytvořeno dne: Únor 2014 Anotace: Práce s výchozím textem, příprava ke společné části státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ústní část), vypracování jednotlivých úloh spojených s textem, u každé se nachází její řešení VY_32_INOVACE_593
Výchozí text pro práci Žáci si společně najdou ve svých čtečkách elektronických knih zadaný text. VY_32_INOVACE_593
Výchozí text Byl už starý, vyjížděl sám v loďce na lov do Golfského proudu a teď tomu bylo čtyřiaosmdesát dní, co nechytil jedinou rybu. Prvních čtyřicet dní s ním jezdil chlapec. Ale po čtyřiceti dnech bez úlovku řekli chlapci jeho rodiče, že starý je už dočista a nadobro salao, což je nejhorší druh smolaře, a chlapec začal na jejich příkaz jezdit s jiným člunem, který ulovil tři pořádné ryby hned první týden. Stařec byl hubený, vyzáblý a zátylek měl zrytý hlubokými rýhami. Na lících mu vyvstaly hnědé skvrny kůže, zrohovatělé na ochranu před odrazem slunce v tropickém moři. Ty skvrny mu sahaly po stranách obličeje až dolů a ruce měl zjizvené hlubokými zářezy od toho, jak se lopotil s těžkými rybami na šňůrách. Žádná z těch jizev však nebyla čerstvá. Byly tak staré jako výmoly v bezrybé poušti. Všechno na něm bylo staré, až na jeho oči. Ty měly stejnou barvu jako moře a hleděly vesele a nezkrušeně. „Santiago,“ řekl mu chlapec, když šplhali na břeh, kam pak vytahovali loďku. „Mohl bych jezdit zase s vámi. Vydělali jsme nějaké peníze.“ Stařec kdysi naučil chlapce rybařit a chlapec ho miloval. VY_32_INOVACE_593
Úkoly k výchozímu textu 1. Zařaď text k literárnímu druhu, lit. formě a lit. žánru. Vše na základě ukázky charakterizuj. 2. Na základě přečtené knihy zařaď úryvek do kontextu celého díla Stařec a moře. 3. Převyprávěj děj této povídky - novely. 4. Jaké jsou hlavní postavy díla? Vyjmenuj je a poté na základě četby charakterizuj tyto postavy. 5. Jaké je téma a hlavní myšlenka díla? 6. Zařaď dílo Stařec a moře do literárně historického kontextu. VY_32_INOVACE_593
Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Lit. druh: epika, lit. forma: próza, lit. žánr: novela 2. Ukázka pochází z počátku knihy, kde je představen stařec Santiago. 3. Santiago už dlouho nechytil žádnou rybu. Jeho přítel Manolin s ním jezdíval na moře, ale rodiče mu to zakázali, tudíž Santiago vyjížděl na širé moře sám. Jednoho dne se vydal mnohem dále, než jiní rybáři. Podařilo se mu ulovit obrovskou rybu (5,5 metrů mečounovitý marlin), kterou chtěl ukázat všem na břehu. Ryba s ním kroužila po moři dlouhé 3 dny ve dne v noci, dokud ji nezabil. Při zpáteční cestě díky žralokům, kteří ji ohlodali, přivezl ke břehu už jen kostru. Ostatní rybáři, když viděli kostru ryby a její rozměry, uznali, že Santiago je stále dobrý rybář. 4. Santiago, Manolin, rybáři z Havany. 5. Téma: boj člověka s přírodou, boj o přežití na moři, přátelství mezi starcem a chlapcem. 6. 1. polovina 20. století, další dílo: Sbohem armádo, E. Hemingway – ztracená generace autorů. VY_32_INOVACE_593
Výchozí text Právě v tom okamžiku ucítil náhlé škubání a cukání šňůry, kterou držel oběma rukama. Přišlo to ostře a tvrdě a těžce. Pustila se svým mečem do drátěného nástavce, pomyslel si stařec. To se dalo čekat. Musela to udělat. Ale mohla by z toho začít skákat a já bych byl radši, kdyby zůstala kroužit. Ty skoky předtím byly nutné, aby do sebe nabrala vzduch. Ale teď může každý skok rozšířit ránu, a mohla by se s háku utrhnout. „Neskákej, rybo!“ zaklínal ji nahlas. „Neskákej!“ Ryba udeřila o drát ještě několikrát a pokaždé, když pohodila hlavou, popustil stařec o kousek šňůru. Nesmím dovolit, aby si působila další bolest, říkal si v duchu. Na mé bolesti nesejde. Tu zvládnu. Ale ona by mohla bolestí začít zuřit. Po chvíli přestala ryba bušit do drátu a pustila se znovu do pomalého kroužení. Teď stařec soukal šňůru vytrvale k sobě. Ale přišlo mu zase mdlo. Nabral levičkou trochu mořské vody a šplíchl si ji na hlavu. Pak se pošplíchal ještě víc a promnul si zátylek. „Křeče nemám,“ řekl si nahlas. „Ryba se co nevidět vynoří a nějak to vydržím. Musíš to vydržet. Ani o tom nemluv!“ Opřel se vkleče o příď a přehodil si na chvíli šňůru zase přes záda. Odpočinu si, než vykrouží kruh směrem od loďky, a pak, až se zase přiblíží, vstanu a pustím se do ní, rozhodl se. Silně ho pokoušelo odpočívat na přídi a nechat rybu obeplout celý kruh bez přitažení šňůry. Ale když napětí šňůry ukázalo, že se ryba otočila a pluje zpátky ke člunu, stařec vstal a zase začalo natáčení jako na obrtlíku a houpavé potahování, který soukal vydobyté metry šňůry dovnitř. Tak utahaný jsem ještě v životě nebyl, pomyslil si, a začíná se zdvíhat pasát. Ale ten mi poslouží, abych dostal rybu do přístavu. Moc toho mám zapotřebí. VY_32_INOVACE_593
Úkoly k výchozímu textu 1. Charakterizuj jazykovou výstavbu díla. 2. Z jaké části pochází tato ukázka? Zařaď ji do kontextu celého díla. 3. Najdi v textu odborné označení pro druh větru, který pomůže Santiagovi dostat se zpět do přístavu. VY_32_INOVACE_593
Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Mnoho popisných a úvahových pasáží (jak stařec chytá rybu, promluvy starce k sobě, dodávání si odvahy a síly,…) 2. Ukázka pochází z části, kdy se Santiago pokouší dostat se zpět ke břehu i s rybou. 3. Je to pasát. VY_32_INOVACE_593
Další citační údaje (ISBN knihy) nebylo možné zjistit. Zdroje HEMINGWAY, Ernest. Stařec a moře [online]. Praha: Československý spisovatel, 1957. http://www.sesity.net/elektronicka-knihovna/starec-a-more.pdf Další citační údaje (ISBN knihy) nebylo možné zjistit. VY_32_INOVACE_593