Téma: Stařec a moře – E. Hemingway

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
©2008 Verze 1.3 Úkol: Zachraňte trosečníka, který ztroskotal na pustém ostrově. Ostrov je obklopen rozbouřeným mořem, ve kterém.
Advertisements

Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro 
Klamy a další zajímavosti
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Medvídek Pú.
Já a vše kolem mě..
Světová literatura po 1. světové válce
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
Sčítálek.
Ernest Hemingway Život a dílo
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_2060_ZEM
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Povídka, hlavní postavy
Začátek  Psal se rok 1503  Leonardo se chystal na svou každodenní procházku. Bylo slunečné poledne, když se procházel po předměstí rodné Florencie,
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Výuková prezentace pro 4. ročník ZŠ, Přirodověda Jan Mayer.
Literatura na počátku 20.století
Dopis od Boha.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Bruncvíkovi VY_32_INOVACE_17 Sada 9
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Nejlepší historka z rybolovu všech dob!. Mnohé rybářské historky jsou tak trochu těžko uvěřitelné, ale tenhle člověk má fotky jako důkaz... Slyšel jsem.
Tři prasatka Autor: Josef Hrůša.
Jakou událost si Židé o Velikonocích připomínají?
Téma: Romeo, Julie a tma - J. Otčenášek
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Němá barikáda – J. Drda
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Téma: Dobytí sev. pólu - Svěrák – Smoljak
Nevěřící Tomáš sestaveno s využitím obrázků Henryho Martina Český text: kanan.cz Copyright © Henry Martin Used by Permission.
Téma: Petr a Lucie – R. Rolland
Téma: Evžen Oněgin - A. S. Puškin
Téma: Zeď - J. P. Sartre VY_32_INOVACE_581.
Téma: Krysař – V. Dyk VY_32_INOVACE_597.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM Světová meziválečná próza
CIRKUS PŘEČTĚTE SI POZORNĚ POVÍDKU. Ráno na zelené louce za městem ještě nic nebylo. Rostla tam jen tráva, kterou nikdo nesekal. Když ale šel Jirka.
Téma: Slavík a růže – O. Wilde
Téma: Šťastný princ - O. Wilde
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Bylo nás pět – K. Poláček
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Téma: Lakomec - Molliére
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Napsala a vytvořila: Madlenka
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
Příběh o budoucnosti lidstva Já si například myslím že v roce 2696 bude náš svět strašně znečištěný, ale vyspělý.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh:
KOMU ZVONÍ HRANA Ernest Hemingway. 21. července 1899 – 2.července 1961 americký spisovatel, žurnalista, esejista představitel ztracené generace vyrůstal.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Popisuje: Vojtěch Zedek
Jestli chceš uskutečnit svůj sen, probuď se!
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Příchod Slovanů, praotec Čech.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro 
Ernest Hemingway.
Bylo nebylo ... Před dlouhou, dlouhou dobou existoval ostrov, na kterém žily všechny pocity člověka: dobrá nálada, smutek, vědění … a kromě ostatních různých.
Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro 
Americká próza mezi válkami
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

Téma: Stařec a moře – E. Hemingway VY_32_INOVACE_593

Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 3., 4 Obor vzdělávání: Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Tematická oblast: Rozbory textů k MZ - práce se čtečkou el. knih Vytvořeno dne: Únor 2014 Anotace: Práce s výchozím textem, příprava ke společné části státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ústní část), vypracování jednotlivých úloh spojených s textem, u každé se nachází její řešení VY_32_INOVACE_593

Výchozí text pro práci Žáci si společně najdou ve svých čtečkách elektronických knih zadaný text. VY_32_INOVACE_593

Výchozí text Byl už starý, vyjížděl sám v loďce na lov do Golfského proudu a teď tomu bylo čtyřiaosmdesát dní, co nechytil jedinou rybu. Prvních čtyřicet dní s ním jezdil chlapec. Ale po čtyřiceti dnech bez úlovku řekli chlapci jeho rodiče, že starý je už dočista a nadobro salao, což je nejhorší druh smolaře, a chlapec začal na jejich příkaz jezdit s jiným člunem, který ulovil tři pořádné ryby hned první týden. Stařec byl hubený, vyzáblý a zátylek měl zrytý hlubokými rýhami. Na lících mu vyvstaly hnědé skvrny kůže, zrohovatělé na ochranu před odrazem slunce v tropickém moři. Ty skvrny mu sahaly po stranách obličeje až dolů a ruce měl zjizvené hlubokými zářezy od toho, jak se lopotil s těžkými rybami na šňůrách. Žádná z těch jizev však nebyla čerstvá. Byly tak staré jako výmoly v bezrybé poušti. Všechno na něm bylo staré, až na jeho oči. Ty měly stejnou barvu jako moře a hleděly vesele a nezkrušeně. „Santiago,“ řekl mu chlapec, když šplhali na břeh, kam pak vytahovali loďku. „Mohl bych jezdit zase s vámi. Vydělali jsme nějaké peníze.“ Stařec kdysi naučil chlapce rybařit a chlapec ho miloval. VY_32_INOVACE_593

Úkoly k výchozímu textu 1. Zařaď text k literárnímu druhu, lit. formě a lit. žánru. Vše na základě ukázky charakterizuj. 2. Na základě přečtené knihy zařaď úryvek do kontextu celého díla Stařec a moře. 3. Převyprávěj děj této povídky - novely. 4. Jaké jsou hlavní postavy díla? Vyjmenuj je a poté na základě četby charakterizuj tyto postavy. 5. Jaké je téma a hlavní myšlenka díla? 6. Zařaď dílo Stařec a moře do literárně historického kontextu. VY_32_INOVACE_593

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Lit. druh: epika, lit. forma: próza, lit. žánr: novela 2. Ukázka pochází z počátku knihy, kde je představen stařec Santiago. 3. Santiago už dlouho nechytil žádnou rybu. Jeho přítel Manolin s ním jezdíval na moře, ale rodiče mu to zakázali, tudíž Santiago vyjížděl na širé moře sám. Jednoho dne se vydal mnohem dále, než jiní rybáři. Podařilo se mu ulovit obrovskou rybu (5,5 metrů mečounovitý marlin), kterou chtěl ukázat všem na břehu. Ryba s ním kroužila po moři dlouhé 3 dny ve dne v noci, dokud ji nezabil. Při zpáteční cestě díky žralokům, kteří ji ohlodali, přivezl ke břehu už jen kostru. Ostatní rybáři, když viděli kostru ryby a její rozměry, uznali, že Santiago je stále dobrý rybář. 4. Santiago, Manolin, rybáři z Havany. 5. Téma: boj člověka s přírodou, boj o přežití na moři, přátelství mezi starcem a chlapcem. 6. 1. polovina 20. století, další dílo: Sbohem armádo, E. Hemingway – ztracená generace autorů. VY_32_INOVACE_593

Výchozí text Právě v tom okamžiku ucítil náhlé škubání a cukání šňůry, kterou držel oběma rukama. Přišlo to ostře a tvrdě a těžce. Pustila se svým mečem do drátěného nástavce, pomyslel si stařec. To se dalo čekat. Musela to udělat. Ale mohla by z toho začít skákat a já bych byl radši, kdyby zůstala kroužit. Ty skoky předtím byly nutné, aby do sebe nabrala vzduch. Ale teď může každý skok rozšířit ránu, a mohla by se s háku utrhnout. „Neskákej, rybo!“ zaklínal ji nahlas. „Neskákej!“ Ryba udeřila o drát ještě několikrát a pokaždé, když pohodila hlavou, popustil stařec o kousek šňůru. Nesmím dovolit, aby si působila další bolest, říkal si v duchu. Na mé bolesti nesejde. Tu zvládnu. Ale ona by mohla bolestí začít zuřit. Po chvíli přestala ryba bušit do drátu a pustila se znovu do pomalého kroužení. Teď stařec soukal šňůru vytrvale k sobě. Ale přišlo mu zase mdlo. Nabral levičkou trochu mořské vody a šplíchl si ji na hlavu. Pak se pošplíchal ještě víc a promnul si zátylek. „Křeče nemám,“ řekl si nahlas. „Ryba se co nevidět vynoří a nějak to vydržím. Musíš to vydržet. Ani o tom nemluv!“ Opřel se vkleče o příď a přehodil si na chvíli šňůru zase přes záda. Odpočinu si, než vykrouží kruh směrem od loďky, a pak, až se zase přiblíží, vstanu a pustím se do ní, rozhodl se. Silně ho pokoušelo odpočívat na přídi a nechat rybu obeplout celý kruh bez přitažení šňůry. Ale když napětí šňůry ukázalo, že se ryba otočila a pluje zpátky ke člunu, stařec vstal a zase začalo natáčení jako na obrtlíku a houpavé potahování, který soukal vydobyté metry šňůry dovnitř. Tak utahaný jsem ještě v životě nebyl, pomyslil si, a začíná se zdvíhat pasát. Ale ten mi poslouží, abych dostal rybu do přístavu. Moc toho mám zapotřebí. VY_32_INOVACE_593

Úkoly k výchozímu textu 1. Charakterizuj jazykovou výstavbu díla. 2. Z jaké části pochází tato ukázka? Zařaď ji do kontextu celého díla. 3. Najdi v textu odborné označení pro druh větru, který pomůže Santiagovi dostat se zpět do přístavu. VY_32_INOVACE_593

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Mnoho popisných a úvahových pasáží (jak stařec chytá rybu, promluvy starce k sobě, dodávání si odvahy a síly,…) 2. Ukázka pochází z části, kdy se Santiago pokouší dostat se zpět ke břehu i s rybou. 3. Je to pasát. VY_32_INOVACE_593

Další citační údaje (ISBN knihy) nebylo možné zjistit. Zdroje HEMINGWAY, Ernest. Stařec a moře [online]. Praha: Československý spisovatel, 1957. http://www.sesity.net/elektronicka-knihovna/starec-a-more.pdf Další citační údaje (ISBN knihy) nebylo možné zjistit. VY_32_INOVACE_593