Spouštěče II Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. František Kocián Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /3 Autor Ing. František Kocián Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-AE-EP/2-EL-6/7 Název DUM Spouštěče II Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 26-57-H/01 Obor vzdělávání Autoelektrikář Vyučovací předmět Elektropříslušenství Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Základní pojmy, druhy spouštěčů, konstrukce spouštěčů, elektrické zapojení spouštěčů Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Základní pojmy, části spouštěče, druhy spouštěčů, pastorek, volnoběžka, cívka Datum 31. 1. 2013
Spouštěče II Náplň výuky Systém Bendix S vnitřním převodem S vnitřním planetovým převodem S vnitřním čelním převodem Spouštěče s permanentními magnety Dynamospouštěče Kontrola spouštěče
Systém Bendix U tohoto systému se pro zasunutí pastorku do záběru s ozubeným věncem využívá setrvačné s ozubeným věncem využívá setrvačné energie samotného pastorku. Pastorek (19) je uložen na pouzdru s pohybovým závitem (43) a má úmyslně posunuto těžiště mimo osu rotace. V okamžiku, kdy se roztočí hřídel rotoru (kotva spouštěče) (7), se vlivem setrvačnosti nemůže pastorek příliš urychlit, a proto se nebude otáčet, ale axiálně posunovat směrem k ozubenému věnci. Přijde-li zub do mezery, pohybuje se pastorek po šroubu ve směru osy, až dosedne na doraz (45) a točivý moment se bude přenášet ze spouštěče a motor. Dosedne-li zub na zub, nemůže se pastorek pohybovat ve směru osy a je stržen šroubem ze zubu do zubové mezery. Protože v okamžiku, kdy se pastorek posune do plného záběru na doraz, otáčí se rotor spouštěče značnou rychlostí a vzniklý náraz je tlumen pružinou (44) nebo lamelovou spojkou. Jakmile se Spouštěný motor rozběhne, udělí ozubený věnec pastorku impulz v opačném smyslu, ten se vyšroubuje ze závěru a vrátí se do výchozí polohy.
Systém Bendix Obr. 1: Spouštěč systému Bendix
S vnitřním převodem Rozměry i hmotnost elektrického spouštěče lze pro stejný požadovaný výkon zmenšit, zvětší-li se převodový poměr mezi hřídelem spouštěče a klikovým hřídelem. Obvykle se používá jeden převod tvořený pastorkem a ozubeným věncem na setrvačníku, převodový poměr je v rozsahu i = 8 až 16. Pro zvětšení převodového poměru mezi spouštěčem a spalovacím motorem je možno použít další převod, který je vestavěný přímo do spouštěče. Velikost převodového poměru vestavěné převodovky je i = 3,3. Celkový převod je dán součinem obou dalších převodů. Otáčky u spouštěčů s vnitřním převodem mají hodnotu 4 000 až 8 000 min-1. Zvýšení otáček motoru vede ke zvýšení účinnosti a navíc sníží hmotnost spouštěče až o 50 %. Motory spouštěčů – používají se stejnosměrné motory s permanentním magnetem.
S vnitřním planetovým převodem Použití planetového převodu je výhodné z hlediska zvětšení převodového poměru mezi pastorkem a ozubeným věncem, ale proto, že osy hřídelů rotoru a pastorku zůstávají souosé. Planetový převod je umístěn mezi rotor a vysouvací ústrojí. Na hřídeli rotoru je upevněno centrální (planetové) kolo. Centrální kolo zabírá do tří satelitů upevněných otočně na unašeči satelitů. Satelity zabírají do vnitřního ozubení korunového kola, které je pevně spojeno s pouzdrem statoru. V tomto případě se otáčejí vstupní hřídel rotoru a výstupní hřídel pastorku ve stejném smyslu a mezi oběma hřídeli je převod do pomala.
S vnitřním planetovým převodem Obr. 2: Spouštěč
S vnitřním čelním převodem U tohoto typu spouštěče je vnitřní převod proveden jako čelní. Na konci hřídele rotoru je pastorek čelního převodu, pastorek zabírá do kola čelního převodu. Volnoběžka je umístěna uvnitř kola . Otáčivý pohyb kola se přenáší na zasouvací pouzdro. Volnoběžka, ani zasouvací pouzdro se společně neposouvají. Zasouvání se provádí zasouvací pákou, která působí přes zasouvací pružinu na hřídel pastorku. Konstrukce a činnost je prakticky stejná jako u jednostupňového spouštěče s výsuvným pastorkem. Jsou vyráběny spouštěče se sériovými motory, tak i s motory s permanentním magnetem.
S vnitřním čelním převodem Obr. 3: Popis spouštěče
Spouštěče s permanentními magnety Statorové budící vinutí je nahrazeno buzením s permanentními magnety Obr. 4: Schéma zapojení spouštěče s permanentním magnetem
Dynamospouštěče Jedná se o integrovaný systém: spouštěč – zdroj používá se výhradně u jednostopých vozidel spojeny přímo s klikovým hřídelem. Velikost je omezena nejvyššími přípustnými otáčkami při provozu na dynamo nevýhoda velká hmotnost a malá účinnost Obr. 5: Integrovaný systém spouštěč- alternátor – setrvačník
Kontrola spouštěče Kontrola spouštěče po opravě Kontrola spouštěče po opravě se provádí na zkušebním stavu ( stolici) při teplotě 20 °C ± 5 °C kontrola svorek (přechodové odpory), kontrola uhlíků + přítlačná pružina při předepsaných otáčkách kontrola výkonu, měříme napětí a zatěžovací proud chod naprázdno, dosažení předepsaných parametrů měření záběrového momentu, současně měříme napětí na svorkách, max. 3 sec
Kontrola spouštěče Kontrola spouštěče po opravě kontrola svorek (přechodové odpory), kontrola uhlíků + přítlačná pružina, výměna je nutná jsou-li jejich konce v úrovni vodítek komutátor – lesklý povrch bez znatelných rýh, nebo vypálených míst, velké rýhy = nutná demontáž + přetočeni na soustruhu, male rýhy = jemné smirkové plátno, povrch tímto přeleštíme vystouplá izolace mezi komutátorovými lamelami, nutná demontáž prohloubeni na 0,4-0,8 mm upravenou pilkou na kov volnoběžka - nesmi při záběru proklouznout, poškozený pastorek se vyměňuje i s volnoběžkou, kluzné ložisko – vůle 0,2 mm, axiální vůle 0,7 – 1,3 mm - elektrické závady, proměříme vinutí, izolační stav
Kontrolní otázky: Má spouštěč s planetovým převodem zasouvací páku? Nemá Má Záleží na velikosti spouštěče Jaké mají otáčky motory u spouštěčů s vnitřním převodem? 1 000 min-1 3 000 min-1 4 000 – 8 000 min-1 Obsahuje spouštěč s přímým vnitřním převodem volnoběžku? Ne Ano Dle typu vozidla
Kontrolní otázky – správné odpovědi Má spouštěč s planetovým převodem zasouvací páku? Nemá Má Záleží na velikosti spouštěče Jaké mají otáčky motory u spouštěčů s vnitřním převodem? 1 000 min-1 3 000 min-1 4 000 – 8 000 min-1 Obsahuje spouštěč s přímým vnitřním převodem volnoběžku? Ne Ano Dle typu vozidla
Seznam obrázků: Obr. 1: http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=26646 [vid: 13.1.2013] Obr. 2 : vlastní Obr. 3: http://kds.vsb.cz/mhd/konstrukce-alternatory.htm [vid: 13.1.2013] Obr. 4: vlastní Obr. 5: vlastní
Seznam použité literatury: [1] JAN, Z., KUBÁT, J., ŽDÁNKÝ, B., Elektrotechnika motorových vozidel II, Praha, AVID spol. sr.o., 2002, ISBN 978-80-87143-07-0 [2] ŠŤASTNÝ, J. a REMEK, B., Autoelektrika a autoelektronika, Praha, Nakladatelství T. Malina, 1994, ISBN 80-900759-6-7 [3] KUČERA, V., Elektrotechnika motorových vozidel, SNTL, Praha, 1976
Děkuji za pozornost