Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa.
Advertisements

ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova
nerovnoměrného pohybu tělesa
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Co je pohyb?.
7. ročník Pohyb Klid a pohyb tělesa Křivočarý a přímočarý pohyb Dráha
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_156_trajektorie a dráha Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa,
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova
Pohyb a jeho druhy Co je to pohyb? Co všechno lze nazvat pohybem?
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_161_čas-úkoly pro přemýšlivé Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_157_rovnoměrný a nerovn. pohyb Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká.
Co je to pohyb ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Poznám definici pohybu a klidu. Zjistím, že pohyb je relativní. Pochopím význam pojmu vztažná.
Rychlost rovnoměrného pohybu
Jak můžeme popsat pohyb?
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_164_internetový čas Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_169_rychlost-fyzikální pohádky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká.
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Jan Stibůrek Miroslav Štěpánek Michaela Richterová
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Rudolf Novák Jiří Čáha Petra Vančurová Michala Procházková.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_175_čas-příklady Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_151_čínské délkové jednotky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_176_testík dráha, rychlost, čas Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_148_otázky a úkoly o staročeských jednotkách Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_174_čas-výpočet Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_147_staré české délkové jednotky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše,
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_178_rychlost-projektová úloha Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Kinematika 4. PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_165_čas-křížovka Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_166_rychlost Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_155_klid a pohyb těles-otázky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká.
Kinematika 5. ROVNOMĚRNÝ POHYB I. Mgr. Jana Oslancová
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_158_rov a nerov. pohyb-otázky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_145_dráha-seznámení s fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše,
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_162_časová pásma Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_173_rychlost-příklady Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa,
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_171_dráha-příklady Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_168_orienrační příklady rychlostí Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše,
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_172_rychlost-výpočet Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co se na obrázku pohybuje? Z tohoto pohledu. Z pohledu, když budeš sedět.
Procvičování znalostí z rychlosti rovnoměrného pohybu
Grafické znázornění pohybu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_FYZIKA
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Průměrná rychlost – úlohy II
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
KLID A POHYB TĚLESA.
POHYB Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_29.
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
MECHANIKA.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Co je pohyb?.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Transkript prezentace:

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_145_dráha-seznámení s fyz. veličinou Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 8. 7. 2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Seznámení popř. zopakování základních informací o dráze jako fyzikální veličině Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

I. Dráha – seznámení s fyzikální veličinou Dráha je fyzikální veličina, která nám udává délku trajektorie, kterou těleso urazí v určitém čase Značíme ji písmenkem s Základní jednotkou je metr (m) Odvozené jednotky jsou kilometr (km), decimetr (dm), centimetr (cm) a milimetr (mm) Víš jaké jednotky dráhy používají v anglicky mluvících zemích?

Pravidla pro převodní vztahy :1000 :10 :10 :10 Km m dm cm mm .1000 .10 .10 .10 V anglicky mluvících zemích se používají jednotky míle, yard, palec a stopa 1 míle = 1 609,4 m 1 yard = 0,9144 m 1 palec = 2,54 cm 1 stopa = 0,3048 m měřidla, kterými se dráha stanovuje jsou stejná jako měřidla délková (měřítko, pravítko, pásmo, krokoměr)

pásmo Měřítko pravítko

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_146_dráha-cvičení na převody jednotek Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 10. 7. 2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Cvičení na převody jednotek délky (dráhy) Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

II. Dráha – cvičení na převody jednotek 1. Převeď na cm 5m = … cm 20dm = … cm 800mm = … cm 93km = … cm 0,2dm = … cm 1,8m = … cm 2,6mm = … cm 0,0002km = … cm

Výsledky: 5m= 500cm 20dm= 200cm 800mm= 80cm 93km= 9 300 000cm 0,2dm= 2cm 1,8m= 180cm 2,6mm = 0,26cm 0,0002km= 20cm

18km = …m 240cm = …m 53dm = …m 11 000mm = …m 2. Převeď na m 18km = …m 240cm = …m 53dm = …m 11 000mm = …m 0,8km = …m 15,4dm = …m 82,6cm = …m 138,2mm = …m

Výsledky: 18km= 18 000m 240cm= 2,4m 53dm= 5,3m 11 000mm= 11m 0,8km= 800m 15,4dm= 1,54m 82,6cm = 0,826m 138,2mm= 0,1382m

9 200m = …km 800 000dm = …km 15 600cm = …km 2 000 000mm = …km 3. Převeď na km 9 200m = …km 800 000dm = …km 15 600cm = …km 2 000 000mm = …km 126,8m = …km 5 000cm = …km 1 836dm = …km 0,5m = …km

Výsledky: 9 200= 9,2km 800 000dm= 80km 15 600cm= 0,156km 2 000 000mm= 2km 126,8m= 0,1268km 5 000cm= 0,05km 1 836dm= 0,1836km 0,5m= 0,0005km

Převeď na zadané jednotky 0,63km = …m 712dm = …mm 0,06m = …cm 1,5km = …dm 92,3cm = …mm 230mm = …dm 0,68m = …cm 2,6km = …m

Výsledky: 0,63km= 630m 712dm = 71 200mm 0,06m= 6cm 1,5km = 15 000dm 92,3cm = 923mm 230mm= 2,3dm 0,68m= 68cm 2,6km= 2 600m

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_147_staré české délkové jednotky Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 12.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Rozšiřující informace o staročeských délkových jednotkách Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

III. Staré české délkové jednotky V českých zemích se o zavedení jednotné délkové soustavy poprvé pokusil Přemysl Otakar II. roku 1268. Velikost některých jednotek (např. loket, dlaň, apod.) se odvíjela od délky částí těla panovníka

Míle česká = 7 528m (časem se velmi měnila) Hon = 125,5m (vzdálenost, kterou zdravý člověk uběhl bez odpočinku) Provazec viničný = 38,25m Provazec rybářský = 13,15m Prut = 4,78m Sáh = 1,79m Loket = 0,6m = 60cm Píď = 0,2m = 20cm Dlaň = 0,08m = 8cm Zrno ječné = 0,005m = 5mm Zavedené jednotky se v jednotlivých částech země přeci jen trochu lišily.

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_148_otázky a úkoly o staročeských jednotkách Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 13.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Příklady k procvičení staročeských délkových jednotek Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

IV. Otázky a úkoly o staročeských jednotkách Seřaď jednotky od největší po nejmenší: palec, sáh, dlaň, zrno ječné, míle česká, loket, provazec rybářský, prut, provazec viničný Převeď na metry (můžeš použít kalkulačku) 1 hon a 2 pruty = …m 2 lokte a 4 pídě = …m 3 provazce rybářské = …m 10 dlaní a 3 pídě = …m 2 provazce viničné = …m Kdo měl delší cestu k babičce? „Historický“ Přemysl, který od ní bydlel 5 českých mil nebo „současný“ Otakar, kterého od babičky dělí vzdálenost 42km?

Odpovědi k otázkám a úkolům Česká míle, Hon, Provazec viničný, Provazec rybářský, Prut, Sáh, Loket, Píď, Dlaň, Zrno ječné 3. „současný“ Otakar

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_149_staré ruské délkové jednotky Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 14.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Rozšiřující učivo o starých ruských délkových jednotkách Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

V. Staré ruské délkové jednotky V Rusku se o sjednocení délkových jednotek jako první pokusil car Petr Veliký, který žil v letech 1672 - 1725 Versta = 1067m Sažeň = 2,1m (tj. obdoba českého sáhu) Fuť = 0,3m (stopa) Djujm = 0,025m = 2,5cm (palec) Sotka = 0,021m = 2,1cm Čerta = 0,0021m = 2,1mm (čárka) Točka = 0,00025m = 0,25mm (tečka)

Všimněte si, o kolik jsou délkové jednotky odvozené z částí těla panovníka větší než v Čechách, kde byl vzorem Přemysl Otakar II. Petr Veliký byl opravdu „veliký.“

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_150_staré ruské jednotky-otázky Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 15.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Úkoly k procvičení ruských jednotek délky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

VI. Otázky a úkoly o starých ruských jednotkách Co je víc? A) 5 sažní nebo 35 futí B) 1 verstva nebo 520 sažní C) 10 djujmů nebo 12 sotek Převeď na metry: A) 1 verstva a 3 sažně B) 12 futí C) 3 futě a 10 sotek Který chlapec uběhl delší trať? „Historický“ český Přemysl, který uběhl délku 10 provazců rybářských, nebo „historický“ ruský Voloda, který uběhl 1 verstvu a 2 sažně?

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_151_čínské délkové jednotky Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 17.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Rozšiřující učivo o délkových jednotkách používaných v Číně Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

VII. Čínské délkové jednotky Tak nás Číňané zase předběhli! A to o více než 1 400 let! V Číně totiž jako první sjednotil délkové jednotky císař Čchin Š´-Chuang-ti už 200 let před naším letopočtem. Tu = 161 130m Li = 644,52m (1 tu = 250 li) Pu = 1,79m Ch‘ih = 0,36m T‘sun = 0,036m (1 ch‘ih = 10 t‘sun)

Tyto délkové jednotky se používají v Číně dodnes (ovšem čínské děti se učí i „naši“ metrickou soustavu). Kvůli snadnějším převodům mezi oběma soustavami byla ve 20. století upravena jednotka 1 li tak, že v současné době odpovídá 500m.

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_152_čínské jednotky délky-otázky Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 18.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Otázky a úkoly k procvičení čínských jednotek délky Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

VII. Otázky a úkoly o čínských délkových jednotkách Seřaď jednotky od nejmenší po největší: pu, li, t‘sun, tu, ch‘ih Vypočítej A) kolik tu je 1 500li B) kolik ch‘ih je 35 t‘sun C) kolik metrů je 5 pu Čtyři chlapci soutěží ve skoku do dálky. „Současný „ Oatakar říká: „Já skočil 260 cm.“ „Historický“ Přemysl odpoví: „Já 4 lokte a 2 pídě.“ Voloda na to: „Můj skok měří 1 sažeň a 1 fuť.“ Ming skočil 1 pu a 1 ch‘ih. Který z chlapců skočil nejdál?

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_153_dráha-křížovka Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 20.7.2011 Ročník použití VM osmý Vzdělávací oblast/obor Člověk s příroda/fyzika Anotace VM Křížovka k procvičení základních pojmů souvisejících s délkou jako fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

IX. Dráha - křížovka Vylušti křížovku a pokus se vysvětlit výraz, který jsi našel v tajence 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Základní jednotka délky. Druhé jméno českého krále, který jako první sjednotil délkové jednotky. Stará ruská jednotka délky odpovídající 2,1 m. Co je delší, sotka nebo djujm? Jméno ruského cara, který zavedl jednotnou délkovou soustavu. Jaká je nejmenší ruská jednotka délky? Tisícina metru je … Kolik má decimetr milimetrů? Anglická délková jednotka odpovídající 0,91 m. Když rozdělíme 1 tu na 250 dílů, získáme 1 … Tisíckrát více než metr je …

Křížovka – řešení 1 M E T R 2 O T A K R S A Ž E Ň 3 D J U M 4 P E T R 5 6 T O Č K A C E N T I M R 7 S T O 8 9 Y A R D L I 10 K I L O M E T R 11

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_154_klid a pohyb těles Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 21.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Základní poznatky o pohybu těles a o jeho principech Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

X. Klid a pohyb těles Popsat z fyzikálního hlediska pohyb lze celkem snadno. Popsat klid je ale problém (celý známý vesmír se totiž neustále pohybuje a najít v něm „opravdu klidné místo“ opravdu nejde). My ale potřebujeme někdy vyjádřit, že se těleso nehýbe (že stojí) a tak si musíme pomoci tím, že říkáme zda mění svou polohu vzhledem k jinému tělesu. Např. parašutista je v pohybu vzhledem k povrchu Země, ale v klidu vzhledem ke svému padáku. Řidič auta je v pohybu vzhledem k silnici, ale v klidu vzhledem ke svému sedadlu. Dům je v klidu vzhledem k Zemi, ale se Zemí se pohybuje vzhledem ke Slunci. (Vymysli další příklady)

Těleso se pohybuje, když mění svou polohu vzhledem k jinému tělesu. Zapamatujeme si: Těleso se pohybuje, když mění svou polohu vzhledem k jinému tělesu. O tělesu můžeme říci, že se pohybuje (nebo že je v klidu), jen když uvedeme vzhledem k jakému tělesu. Totéž těleso může být v pohybu vzhledem k jednomu tělesu v klidu a vzhledem k druhému v pohybu.

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_155_klid a pohyb těles-otázky Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 22.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Otázky a úkoly k procvičení učiva „Klid a pohyb těles“ Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XI. Klid a pohyb těles - otázky Alenka sedí v loďce a nechává se unášet proudem řeky. Je v klidu nebo v pohybu vzhledem A) k sedátku loďky B) ke stromu na břehu C) k vodě v řece? Uveď alespoň tři příklady těles, které jsou vzhledem k sobě v pohybu. Uveď alespoň dva příklady těles, které jsou vzhledem k sobě v klidu. Uveď příklad, kdy je jedno těleso zároveň v klidu i v pohybu k jiným tělesům. Proč je těžké popsat, kdy je těleso v klidu?

A) v klidu B) v pohybu C) v klidu Odpovědi na otázky A) v klidu B) v pohybu C) v klidu Např. Řidič jedoucího automobilu k silnici, pilot letícího letadla k Zemi, běžec vzhledem k divákům. Např. Parašutista ke svému padáku, řidič ke své sedačce. Např. Když jdeš do školy, tak tvůj batoh je vzhledem k tobě v klidu a vzhledem k cestě v pohybu. Protože žádné „skutečně klidné“ místo (tj. místo, kde se opravdu vůbec nic nehýbe) ve vesmíru není.

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_156_trajektorie a dráha Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 23.7.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Základní informace o fyzikálním tématu „Trajektorie a dráha“ Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XII. Trajektorie a dráha Určitě jste někdy pozorovali hlemýždě, který lezl po zahradě a zanechával za sebou cestičku. Nebo jste se dívali na letadlo a sledovali mlžnou stopu, kterou na obloze zanechává. Podle cestičky i podle mlžné čáry jste si mohli představit, kterými místy šneček lezl, nebo letadlo prolétávalo. Tato čára, kterou těleso při pohybu opisuje se nazývá trajektorie pohybu tělesa. Zkusíš uvést další příklady? Trajektorie těles jsou různé. Podle tvaru trajektorie rozlišujeme pohyb přímočarý a pohyb křivočarý. Trajektorii přímočarého pohybu můžeme pozorovat např. když pustíme z výšky kuličku k Zemi.

Trajektorie křivočarého pohybu je např. let včely. Délka trajektorie, kterou pohybující se těleso opíše za určitou dobu se nazývá dráha

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_157_rovnoměrný a nerovn. pohyb Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 24.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Seznámení s fyzikálním tématem „Rovnom. a nerovn. pohyb“ Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XIII. Rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb Představte si, že běžíte po cestě a každých 10 sekund uběhnete 60m. Pak můžete říci, že při běhu konáte rovnoměrný pohyb. Rovnoměrný pohyb tedy je, když těleso za stejné doby urazí vždy stejné dráhy.

Takhle ale asi neběžíte, že Takhle ale asi neběžíte, že? Nejspíš vám zpočátku trvá, než naberete rychlost, pak běžíte jak nejrychleji umíte a ke konci jste vyčerpaní a zpomalujete. V tom případě je váš běh pohybem nerovnoměrným Nerovnoměrný pohyb je, když těleso za stejné doby urazí různé dráhy. Většina pohybů s nimiž se setkáváte, jsou pohyby nerovnoměrné Např. let ptáka, auto při rozjíždění, let kulky Mezi pohyby rovnoměrné patří Např. eskalátory, pásové dopravníky, jízda autem, které nemění rychlost.

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_158_rov a nerov. pohyb-otázky Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 25.7.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Otázky a úkoly k procvičení učiva „Pohyb těles“ Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XIV. Rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb – otázky a úkoly Kdy můžeme říci, že těleso koná rovnoměrný pohyb? Uveď alespoň tři příklady rovnoměrného pohybu tělesa. Musí být rovnoměrný pohyb přímočarý? Řekni proč si to myslíš Kdy těleso koná nerovnoměrný pohyb? Uveď tři příklady nerovnoměrného pohybu.

Odpovědi k otázkám a úkolům Těleso koná rovnoměrný pohyb, když za stejné doby urazí stejné dráhy. Eskalátor, pásový dopravník, otočný talíř v mikrovlnné troubě Nemusí (např. talíř v mikrovlnné troubě) Těleso koná nerovnoměrný pohyb, když za stejné doby urazí různé dráhy Automobil, který brzdí, nebo se rozjíždí, hozený míč, kámen vystřelený z praku

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_159_čas, seznámení s fyz. veličinou Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 27.7.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Základní informace o fyzikální veličině čas Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XV. Čas – seznámení s fyzikální veličinou Čas je fyzikální veličina, která udává vzdálenost mezi událostmi. Bez času by nikdy nevznikl náš vesmír a tedy ani my  Hmota, čas a prostor totiž vznikly najednou při události nazývané Velký třesk (Uměl by jsi vysvětlit o jakou událost šlo?) Čas značíme t Základní jednotkou času je sekunda (s). Odvozené jednotky jsou minuta (min) a hodina (h) Čas měříme různými typy hodin (náramkové, nástěnné, stopky) V minulosti byly oblíbené hodiny sluneční, vodní a přesýpací Když slavný Galileo Galilei dělal pokusy s volným pádem těles, měřil čas jejich letu podle tepu svého srdce

Převodní vztahy :3600 :60 :60 H min s .60 .60 .3600

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_160_čas-převody jednotek Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 28.7.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Příklady na procvičení převodů jednotek času Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XVI. Čas – příklady na převody jednotek Převeď na hodiny: 180min = …h 60min = …h 90min = …h 270min = …h 3600s = …h 7200s = …h 900s = …h 1800s = …h 2. Převeď na minuty: 3,5h = …min 10h = …min 6,25h = …min 7,1h = …min 600s = …min 300s = …min 180s = …min 150s = …min

Výsledky: 180min = 3h 60min = 1h 90min = 1,5h 270min = 4,5h 3600s = 1h 7200s = 2h 900s = 0,25h 1800s = 0,5h 3,5h = 210min 10h = 600min 6,25h = 375min 7,1h = 426min 600s = 10min 300s = 5min 180s = 3min 150s = 2,5min

3. Převeď na sekundy: 8min = …s 2,5min = …s 10min = …s 4,5min = …s 2h = …s 3h = …s 1,5h = …s 2,5h = …s 4. Převeď na uvedené jednotky: 2,1h = …min 150s = …min 7200s = …h 4500s = …h

Výsledky: 8min = 480s 2,5min = 150s 10min = 600s 4,5min = 250s 2h = 7200s 3h = 10 800s 1,5h = 5400s 2,5h = 9000s 2,1h = 126min 150s = 2,5min 7200s = 2h 4500s = 1,25h

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_161_čas-úkoly pro přemýšlivé Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 29.7.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda Anotace VM Problémové úkoly k tématu čas Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XVII. Čas – úkoly pro přemýšlivé V naší škole se rozbilo topení. Topenáři ho začali opravovat v úterý v 7:00 a uvedli ho do provozu za 102 hodin. Který den a v kolik hodin to bylo? Jindřich jede vlakem z České Lípy do Brna za svou milovanou dívkou. Z Lípy vyjíždí v 7:10. Nejprve musí do Lovosic, kam cesta trvá 120 min. Tam má 30 min čas na přestup. Pak pokračuje do Prahy. Tato část cesty trvá 2 hod a v Praze má ne přestup 15 min. Z Prahy do Brna trvá jízda 3,5h. V kolik hodin a minut přijede ke své dívce?

Výsledky úkolů V sobotu ve 13:00 V 15h 25 min

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_162_časová pásma Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 30.7.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Informace o časových pásmech Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XVIII. Časová pásma Aby to s tím časem nebylo tak jednoduché , není na Zemi stejný. Země je totiž rozdělena na 24 časových pásem. Základní časové pásmo, ke kterému se hodiny přičítají nebo odčítají je pásmo okolo nultého poledníku, který prochází hvězdárnou Greenwich v Anglii. Směrem na východ i na západ od Londýna je 12 časových pásem, kde se hodiny postupně odčítají nebo přičítají. Najdi na mapě a vypiš alespoň pět států, které jsou ve stejném časovém pásmu jako my.

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_163_časová pásma-otázky Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 31.7.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Otázky a úkoly k rozšiřujícími učivu z tematického okruhu čas Vytvořil: Jana Slabońová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XIX. Časová pásma - otázky a úkoly 1. Podívej se na mapu a řekni: a) Když je u nás 8:00, kolik hodin mají v Torontu b) Když jdou malí Japonci v Tokiu spát (je u nich 20:00), kolik hodin je u nás? 2. Ve kterém státě by jsi musel začít slavit Silvestr a kde by jsi musel skončit, abys ho za 1 den oslavil 24krát? 3. Letíš z Prahy do Káhiry. Let trvá 4,5h. Z Prahy vylétáš v 6:00 hod. Kolik hodin bude v Káhiře, když tam přistaneš?

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_164_internetový čas Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 2.8.2011 Ročník použití VM osmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Doplňující učivo z tem. okruhu čas Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XX. Internetový čas Internetový čas je nový způsob měření času. Jeho tvůrcem je známá švýcarská firma na výrobu hodin SWATCH, která jej zavedla v roce 1998. Zavedla jej z toho důvodu, aby při internetové komunikaci šly odstranit časová pásma a lidé si nemuseli pracně přičítat nebo odčítat hodiny. Pomocí internetového času si tak můžete domluvit schůzku nebo telefonát s kýmkoli na světě, aniž byste složitě přepočítávali časové zóny.

Internet time funguje takto: den (24 hodin) je rozdělen na 1000 dílků nazývaných beaty. 1 beat = 1 min a 26,4s V pravé poledne je tedy internetový čas @ 500, o půlnoci @ 000. Jaký je internetový čas, když máme 8 hodin ráno?

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_165_čas-křížovka Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 4.8.2011 Ročník použití VM sedmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Křížovka k procvičení pojmů z učiva o čase Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXI. Čas - křížovka Vylušti křížovku a pokus se vysvětlit pojem, který vyšel v tajence 1 2 3 4 5 6 7 8

Jaké jsou nejstarší používané hodiny? Jednotka internetového času? 60krát více než sekunda je … 3600 sekund je … Kdyby nebyl čas, nevznikl by ani … Kolik hodin je 240 minut? Příjmení slavného fyzika, který měřil čas podle tepů svého srdce Název firmy, která zavedla internetový čas

Křížovka – řešení 1 S L U N E Č Í 2 B E A T 3 M I N U T A 4 H O D I N R 5 6 Č T Y Ř I 7 G A L I E S W A T CH 8

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_166_rychlost Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 5.8.2011 Ročník použití VM osmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Informace k seznámení popř. zopakování tématu rychlost Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXII. Rychlost – seznámení s fyzikální veličinou Rychlost je fyzikální veličina, která udává v jakém čase urazilo těleso stanovenou dráhu Rychlost závisí tedy: a) na čase a to nepřímoúměrně (protože čím déle cesta trvá, tím je těleso pomalejší) b) na dráze a to přímoúměrně (čím větší dráhu v daném čase urazí, tím jedeme rychleji) Rychlosr značíme písmenem v Základní jednotka rychlosti je 1 metr za sekundu m/s Odvozená jednotka je kilometr za hodinu km/h

Převodní vztahy :3,6 m/s km/h .3,6 Při převádění jednotek rychlosti násobíme nebo dělíme 3,6. Je to proto, že 1 hodina má 3 600sekund, 1 km má 1000m => 3600 : 1000 = 3,6

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_167_převody jednotek rychlosti Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 6.8.2011 Ročník použití VM osmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Příklady k procvičení převodů jednotek rychlosti Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXIII. Převody jednotek rychlosti - příklady 1. Převeď na km/h 3m/s = …km/h 10m/s = …km/h 0,5m/s = …km/h 20m/s = …km/h 11m/s = …km/h 300m/s = …km/h 2. Převeď na m/s 36km/h = …m/s 18km/h = …m/s 90km/h = …m/s 10,8km/h = …m/s 14,4km/h = …m/s 7,2km/h = …m/s

Příklady – řešení 3m/s = 10,8km/h 10m/s = 36km/h 0,5m/s = 1,8km/h 20m/s = 72km/h 11m/s = 39,6km/h 300m/s = 1080km/h 36km/h = 10m/s 18km/h = 5m/s 90km/h = 25m/s 10,8km/h = 3m/s 14,4km/h = 4m/s 7,2km/h = 2m/s

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_168_orienrační příklady rychlostí Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 8.8.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Příklady rychlostních rekordů Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXIV. Orientační příklady rychlostí Plavec => 1m/s = 3,6km/h Chodec => 1,5m/s = 5,4km/h Dopravní motorová loď => 10m/s = 36km/h Cyklista – závodník => 12m/s = 43km/h Dostihový kůň => 20m/s = 72km/h Poštovní holub => 26m/s = 94km/h Lyžař na sjezdovce => 39m/s = 130km/h Vlaštovka => 67m/s = 240km/h Letadlo => 250m/s = 900km/h A jaká je tvoje rychlost např. při běhu na 60m a 800m?

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_169_rychlost-fyzikální pohádky Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 9.8.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Problémové úlohy k procvičení učiva o rychlosti Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXV. Rychlost – fyzikální pohádky Bylo nebylo, za sedmero horami a sedmero řekami (tj. 1400 km daleko) leželo fyzikální království. Král, který zde panoval prohlásil: „Kdo z žáčků tyršováčků vyřeší mé tři hádanky, dostane za ženu Fyzikandu (děvčata získají prince Fyzika) a půl království k tomu.

Hádanka první Princezna Fyzikanda miluje sport. Včera 90 minut plavala, 2 hodiny jezdila na svém koni a nakonec 30 minut běžela. Kolik km celkem urazila? (Použij tabulku rychlostí)

Hádanka druhá Jak daleko musel se zprávou letět poštovní holub princezny Fyzikandy, když vyletěl v 7:00, letěl do 12:00, pak hodinu a půl odpočíval a potom musel letět ještě 30 minut, než dorazil k cíli?

Hádanka třetí Kdo doletí dál? Vlaštovka, která poletí 2,5 hodiny, nebo poštovní holub, který poletí 7 hodin? X

Fyzikální pohádky - řešení Hádanka první: 1,5h plavání = 5,4km 2h jízdy na koni = 144km 0,5h běhu = 7,9km Fyzikanda celkem urazila 159,3km Hádanka druhá Poštovní holu letěl celkem 5,5h, takže uletěl 517km Hádanka třetí Vlaštovka za 2,5h uletí 600km Holub za 7h uletí 658km Takže holub uletí víc

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_170_dráha-výpočet Jméno autora VM JananSlaboňová Datum vytvoření VM 10.8.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Zopakování znalostí o dráze jako fyzikální veličině Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXVI. Dráha - výpočet Zopakujeme si: Dráha je fyzikální veličina, kterou značíme písmenem … Základní jednotkou je … Odvozené jednotky jsou … Jaké jsou převodové vztahy mezi jednotkami? Dnes se naučíme dráhu tělesa počítat. Na čem závisí jak daleko těleso dojede? Přeci na tom, jak rychle a jak dlouho jede.

s = dráha (m; km) v = rychlost (m/s; km/h) t = čas (s; h) Vzorec: s = v . t s = dráha (m; km) v = rychlost (m/s; km/h) t = čas (s; h)

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_171_dráha-příklady Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 11.8.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Úlohy k procvičení výpočtů na téma dráha Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXVII. Dráha - příklady Jaká je vzdálenost mezi stanicemi metra Florenc a Vltavská, když vlaková souprava při rychlosti 58,5km/h trasu projede za 80s? Kdo urazí za 12 min větší vzdálenost? Cyklista jedoucí rychlostí 17m/s, nebo havran letící rychlostí 54km/h?

3. Gepard běží rychlostí 120km/h. Jakou vzdálenost uběhne za 15 minut 3. Gepard běží rychlostí 120km/h. Jakou vzdálenost uběhne za 15 minut? 4. Jakou dráhu ujede autobus za 40s, jestliže jede rychlostí 90km/h?

řešení 1300m Cyklista 30km 1000m

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_172_rychlost-výpočet Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 12.8.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Příklady k procvičení výpočtů na téma rychlost Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXVIII. Rychlost - výpočet Zopakujeme si: Rychlost je fyzikální veličina, kterou značíme písmenem … Základní jednotkou rychlosti je … Odvozená jednotka je … Pro převodní vztahy mezi jednotkami platí … Na čem závisí rychlost tělesa? Závisí na tom, jak dlouho se pohybuje a jak daleko se při tom dostane. Rychlost tělesa tedy závisí na jeho čase a dráze.

v… rychlost (m/s; km/h) s… dráha (m; km) t… čas (s; h) Vzorec: v = s : t = v = v… rychlost (m/s; km/h) s… dráha (m; km) t… čas (s; h)

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_173_rychlost-příklady Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 13.8.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Příklady k procvičení výpočtů na téma rychlost Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXIX. Rychlost - příklady Cyklista ujel 7km za 24 minut. Jaká byla jeho průměrná rychlost? Rychlík vyjíždí z Prahy v 16h 46min a do Bratislavy přijíždí ve 21h 40 min. Délka trati je 398km. Vypočti průměrnou rychlost vlaku. Kdo je rychlejší? Pepík, který uběhne 60m za 9,6s. Nebo Otík, který uběhne 50m za 7,8s?

Otík řešení 17,5km/h 81,2km/h Otík je rychlejší

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_174_čas-výpočet Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 14.8.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Příklady k procvičení výpočtů na téma čas Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXX. Čas - výpočet Zopakujeme si: Čas je fyzikální veličina, kterou značíme písmenem … Základní jednotka času je … Odvozené jednotky jsou … Pro převodní vztahy mezi jednotkami platí … Na čem závisí jak dlouho se těleso pohybuje? Na tom, jak rychle se pohybuje a jak daleko se při tom dostane. Čas je fyzikální veličina, kterou lze vypočítat z dráhy tělesa a z jeho rychlosti.

Vzorec: t = s : v = t = t… čas (s; h) s… dráha (m; km) v… rychlost (m/s; km/h)

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_175_čas-příklady Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 15.8.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Příklady k procvičení výpočtů na téma čas Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXXI. Čas - příklady Rychlík z Brna do Tišnova ujede vzdálenost 32km průměrnou rychlostí 22,2m/s. Jak dlouho mu cesta trvá? Za jak dlouho projede souprava metra úsek dlouhý 1,2km, když jede průměrnou rychlostí 13,3 m/s? Za jak dlouho doletí vrtulník záchranné služby startující z Vojenské nemocnice v Praze – Střešovicích k dopravní nehodě, která se stala na dálnici D1 u obce Jažlovice? Vrtulník musí uletět 22km průměrnou rychlostí 220km/h

Řešení 1h 37min nebo 1,616h 1,5min nebo 90s 6 min nebo 360s

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_176_testík dráha, rychlost, čas Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 16.8.2011 Ročník použití VM osmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Test sloužící ke kontrole, jak si žáci osvojili dané učivo Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXXII. Testík – dráha, rychlost, čas Cyklista ujede dráhu 180m za 30s. Jaká je jeho rychlost? a) 6m/s b) 90m/s c) 360m/s Auto jede po dálnici úsek 55km rychlostí 110km/h. Za jak dlouho ujede tuto trasu? a) 5min b) 30s c) 30min Co je to trajektorie? a) pomyslná dráha, kterou těleso urazilo b) rychlost, kterou těleso jelo c) silové působení pohybujícího se tělesa

4. Jak se vypočítá z času a rychlosti dráha. a) v = s / t b) s = v 4. Jak se vypočítá z času a rychlosti dráha? a) v = s / t b) s = v . t c) t = s / v 5. Urči, které tvrzení není správné. a) Veličina rychlost se značí v b) Základní jednotka rychlosti m/s c) Rychlost závisí na hmotnosti tělesa a na jeho teplotě

Řešení A) B) C) Trajektorie

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_177_rychlost-křížovka Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 18.8.2011 Ročník použití VM osmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Křížovka sloužící k upevnění pojmů vztahujících se k tématu rychlost Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXXIII. Rychlost - křížovka Vylušti křížovku a pokus se vysvětlit výraz v tajence 1 2 3 4 5 6 8 7

Kterým písmenem značíme čas? Kolik m/s je 7,2km/h? Jakou veličinu značíme písmenem v? Kolika násobíme při převodu hodin na sekundy? Kolik minut je 480 sekund? Kterou početní operaci používáme při výpočtu rychlosti? Kolik m/s je 108 km/h Desetina metru je …

Křížovka – řešení 1 T 2 D V A 3 R Y CH L O S T 4 3 6 5 O S M 6 D Ě L E 5 O S M 6 D Ě L E N Í 8 T Ř I C E 7 D E C I M T R

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_178_rychlost-projektová úloha Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 20.8.2011 Ročník použití VM osmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Projektová úloha k procvičení učiva rychlost Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXXIV. Rychlost . Projektová úloha Gratuluji! Právě se na vás usmálo štěstí a vy jste byli jmenováni šéfem provozu letecké společnosti TYRŠAIR se sídlem v České Lípě. K dispozici máte tato letadla: typ Cestovní rychlost (km/h) Dolet (km) Boeing 787 905 15 700 Boeing 720 862 6 800 Boeing 717 811 2 500 Douglas DC-9 904 2 100 ATR - 42 450 3 700 Pozn. dolet je vzdálenost, kterou letadlo uletí na 1 natankování

Při sestavování leteckého řádu musíte zajistit: Spoj do jednoho hlavního města libovolného státu Jižní Ameriky. Jaké letadlo a jaký stát vyberete a jak dlouho bude let trvat? Najděte 2 města pro pravidelnou linku stroje Douglas DC-9 tak, aby cestou nebylo nutné tankovat. Kolikrát zvládne Boeing 787 cestu do Paříže bez natankování? V jakém městě nejpozději musí Boing 717 doplnit palivo při letu do Tokia? Tak s chutí do toho 

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_179_průměrná rychlost Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 22.8.2011 Ročník použití VM osmý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Informace o průměrné rychlosti nerovnoměrného pohybu Vytvořil: Jana Slabońová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXXV. Průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu Určitě jste si všimli, že tělesa po celou dobu svého pohybu nemají stále stejnou rychlost. Např. automobil je pomalejší při rozjíždění i brždění než v průběhu cesty

Vy sami, když se rozbíháte a pak běžíte co nejrychleji, také měníte svou rychlost. Zatím jsme se zabývali příklady, ve kterých se tělesa pohybovala rovnoměrným pohybem. U tohoto typu pohybu je rychlost stále stejně velká.

Dnes nás budou zajímat tělesa, která konají pohyb nerovnoměrný Dnes nás budou zajímat tělesa, která konají pohyb nerovnoměrný. To znamená, že za stejné doby urazí různé dráhy. Průměrnou rychlost nerovnoměrného pohybu vypočteme tak, že součet všech dráh vydělíme součtem všech časů, které se vztahují k pohybu tělesa. Vzorec: vp = vp… průměrná rychlost (m/s; km/h) s… dráhy (m; km) t… časy (s; h) Uměl by jsi popsat, jak se liší výpočet rychlosti u rovnoměrného a nerovnoměrného pohybu?

Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_180_průměrná rychlost-příklady Jméno autora VM Jana Slaboňová Datum vytvoření VM 24.8.2011 Ročník použití VM devátý Vzdělávací oblast/obor Člověk a příroda/fyzika Anotace VM Ipříklady na výpočet průměrné rychlosti nerovnoměrného pohybu Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Tel: 487 829 220, fax 487 829 235

XXXVI. Průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu - příklady Pepík šel na vycházku, která probíhala takto: za první 3 minuty urazil 200m, pak 5 minut odpočíval a za posledních 10 minut ušel 1 km. Urči jeho průměrnou rychlost. Automobil zrychlil z nuly na 100km/h za 8s na dráze 0,6km. Jaká byla jeho průměrná rychlost?

Vp = Vp = 1,1m/s = 4km/h S1 = 200m t1 = 180s 2. S = 600m t = 8s Řešení S1 = 200m t1 = 180s S2 = 0 t2 = 300s S3 = 1000m t3 = 600s Vp = Vp = 1,1m/s = 4km/h 2. S = 600m t = 8s Vp = ? [m/s] Vp = ? [m/s] Vp = Vp = 75m/s = 270km/h