Český kritický realismus a naturalismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14
Realistický román.
Divadlo konce 19.století.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Kritický realismus v literatuře
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo:VY_32_INOVACE_24_10 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Alois Jirásek.
Poznáte klasiky české literatury?
KRITICKÝ REALISMUS V ČECHÁCH. CHARAKTERISTIKA časové zařazení: 80. léta 19. stol. snaha co nejrealističtěji, nejvěrněji popsat obraz společnosti výrazná.
Český kritický realismus
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Užití vektorového součinu
Etapy českého národního obrození
Eduard Manet Název školy
Náboženství - opakování
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Symbolismus Název školy
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Socioekonomická geografie - opakování
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Naturalismus v české literatuře
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Matyáš Bernard Braun Název školy
Úvod do počítačových sítí
Český jazyk – Karel Václav Rais – 8. ročník
Vývoj administrativního členění čr
Test číselné soustavy Název školy
Poetismus – jak se rodí báseň
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Historická tvorba – 19. stol.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
REALISMUS a NATURALISMUS Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová PRAVDIVOST?VĚROHODNOST?POZNÁNÍ?NEVYHNUTELNOST?OSUDOVOST?
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastEstetické vzdělávání PředmětČeský jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Městská tematika – Ignát Hermann
Naturalismus v české literatuře
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Ladislav Stroupežnický
Opakování z literatury 8. r.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Základní škola a Mateřská škola,Šumná,okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a.
Literatura na přelomu století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Kritický realismus - úvod
ČESKÁ LITERATURA DRUHÉ POLOVINY 19. STOLETÍ
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Český kritický realismus a naturalismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Český kritický realismus a naturalismus Označení DUM VY_32_INOVACE_01_3_03 Autor Mgr. Hana Máčalová Datum 2. 2. 2013 Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh Literatura 19. a 20. století Ročník 2. ročník www.zlinskedumy.cz

Český kritický realismus a naturalismus Charakteristika, představitelé, díla

Kritický realismus v Čechách Kdy se u nás objevuje kritický realismus? Charakterizujte tehdejší české literární dění. Co v naší próze předcházelo od poloviny 19. století? Na které autory tedy realisté navazují? Čím se liší od evropského kritického realismu? Podle témat a žánrů rozdělte český kritický realismus do 4 základních oddílů.

Venkovská próza Kteří autoři reprezentovali venkovskou prózu? Jaká základní témata zpracovávali? Co kritizovali v tehdejší venkovské společnosti? Jmenujte a charakterizujte zásadní romány tohoto období. V souvislosti s tematikou vysvětlete pojmy: VÝMINKÁŘI ROMÁNOVÁ KRONIKA EPOPEJ MONOGRAFICKÝ ROMÁN GERMANIZACE

Próza z městského prostředí Jaká témata jsou základem této prózy? Co bylo předmětem kritiky autorů? Které autory řadíme k této próze? Jmenujte a charakterizujte jejich nejznámější díla. Byla některá z nich zfilmována? Vysvětlete pojem ČRTA a přiřaďte jej k odpovídajícímu autorovi. Který z autorů je ceněn hlavně pro formu svých děl?

Historická próza Kteří autoři se věnovali historické próze? Charakterizujte jejich tvorbu a jmenujte nejznámější díla. Jaká témata byla tedy nejčastěji zobrazována? Které reálné postavy vystupují v románech? Které období české historie považovali za nejvýznamnější? Proč byla historická próza v tomto období tak vysoce ceněna?

Realistické drama Odkud čerpali čeští dramatici inspiraci ke svým hrám? Co kritizovali v tehdejší společnosti? Kdo je hlavní postavou her? Proč myslíte? Které autory řadíme do tohoto období? Charakterizujte jejich nejvýznamnější hry. Které hry byly zhudebněny a jakou formou? Proč jsou hry často divácky zajímavé i formálně? V kterém divadle byly hry tehdy inscenovány?

Český naturalismus Vysvětlete pojem naturalismus. Které české autory řadíme k tomuto směru? Jaká prostředí zobrazují? Co je tématem českých naturalistických próz? Vyberte nejznámější díla a charakterizujte je. Pokuste se charakterizovat hrdiny děl. Které tituly můžete zhlédnout ve filmové podobě?

Seznam použité literatury LITERATURA 1. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury (do devadesátých let 19. století). 3. vydání. Praha: Fortuna, 1995. 242 s. ISBN 80-7168-198-9 2. POLÁŠKOVÁ, T., MILOTOVÁ, D., DVOŘÁČKOVÁ, Z. Literatura: přehled středoškolského učiva. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2005. 207 stran. ISBN 80-902571-4-3

Řešení Kritický realismus v Čechách Konec 70. a 80. léta 19. století. V poezii ruchovci, lumírovci, v divadelnictví 1881 otevření Národního divadla, 1883 znovuotevření po požáru. Májovci – snaha o realistické zobrazení skutečnosti. Např. J. Neruda, V. Hálek, K. Světlá. Důrazem na posílení národního sebevědomí (hlavně venkovská a historická próza). Venkovská próza Próza z městského prostředí Historická próza Realistické drama

Řešení Venkovská próza K. V. Rais, T. Nováková, A. Stašek, J. Herben, J. Holeček, J. Š. Baar. Mezilidské vztahy, majetková nerovnost, společenské předsudky, zvyky a tradice aj. Špatné lidské vlastnosti (chamtivost, závist, nenávist), špatné vztahy mezi sedláky a chudými venkovany, mezigenerační problémy, snahu o germanizaci obyvatel aj. K. V. Rais – ZAPADLÍ VLASTENCI, ZÁPAD, KALIBŮV ZLOČIN, T. Nováková – DĚTI ČISTÉHO ŽIVÉHO, DRAŠAR, J. Š. Baar – PANÍ KOMISARKA aj. Výminkáři – rodiče dali statek dětem a stali se na nich závislí. Románová kronika – rozsáhlé prozaické dílo, popisující určité místo v určitém vývojovém období. Epopej – pojem z poezie, v próze rozsáhlé dílo, spojeno postavami. Monografický román – o životních osudech jedince Germanizace – snaha o poněmčení.

Řešení Próza z městského prostředí Zobrazení života různých vrstev městského obyvatelstva, důraz na charakteristiku literárních postav a prostředí. Kritika negativních jevů ve společnosti, projevů špatných lidských vlastností, často postavení žen ve společnosti aj. Karel Matěj Čapek-Chod, Ignát Herrmann K. M. Čapek-Chod – TURBÍNA, KAŠPAR LÉN MSTITEL aj. I. Herrmann – U SNĚDENÉHO KRÁMU, OTEC KONDELÍK A ŽENICH VEJVARA Např. Turbína, Kašpar Lén mstitel, Otec Kondelík a ženich Vejvara aj. ČRTA – krátký prozaický útvar, jehož základem je popis místa, osoby nebo situace, často minimalizován děj (Herrmann). K. M. Čapek-Chod – ceněna hlavně bohatá slovní zásoba a její užití.

Řešení Historická próza A. Jirásek, Z. Winter, V. Beneš Třebízský, J. Svátek. A. Jirásek – průřez českými dějinami od nejstarších dob po rok 1848, Z. Winter – důraz na středověk (i odborné historické práce), V. Beneš Třebízský – důraz na husitství. Nejvýznamnější epochy vývoje české společnosti – husitství, doba po bitvě na Bílé hoře, národní obrození aj. Např. Jan Žižka, Jan Campanus Vodňanský, kat Mydlář aj. Období husitské. Povzbuzení českého národního sebevědomí.

Řešení Realistické drama Hlavně z historie a z venkovského prostředí. Pokrytectví, závist, nenávist, chamtivost, postavení žen ve společnosti, alkoholismus aj. Převážně ženy, protože jejich tehdejší postavení bylo téměř nesvéprávné. L. Stroupežnický, bratři Mrštíkové, G. Preissová. NAŠI FURIANTI, MARYŠA, JEJÍ PASTORKYŇA, GAZDINA ROBA. Opery – L. Janáček: Její pastorkyňa, J. B. Foerster: Eva (podle Gazdiny roby). Častým užíváním nářečí pro charakteristiku prostředí. V Národním divadle.

Řešení Český naturalismus Odnož kritického realismu, důraz na nejnižší vrstvy společnosti, teze o determinaci člověka dědičností a prostředím. K. M. Čapek-Chod, V. Mrštík, J. K. Šlejhar. Městské i venkovské, často periferie společnosti. Témata – např. změna charakteru postavy na základě traumatického zážitku, duševní nemoci, mezilidské vztahy aj. K. M. Čapek-Chod – ANTONÍN VONDREJC, TURBÍNA, V. Mrštík – SANTA LUCIA, J. K. Šlejhar – KUŘE MELANCHOLIK. obecně velmi krutí lidé, kteří ubližují všem kolem (konkretizujte na základě znalosti děl). Např. Kuře melancholik, Turbína aj.