Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území Bakalářská práce Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území Vedoucí: Dr. Ing. Jiří Horák Tomáš Karčmář, VŠB - TU Ostrava, obor Geoinformatika tomas.karcmar@volny.cz
Úkoly terénní průzkum v části Ostravy – Poruby vymezené ulicemi 17. Listopadu, Opavská, Francouzská, Nad Porubkou, Nábřeží SPB mapování základních služeb a obchodů Cíl vymezit spádová území jednotlivých typů prodejen, posoudit jejich rozmístění ve vztahu k počtu obyvatel
Použité programové produkty Microsoft Access 2000 ArcView GIS 3.2
Použité datové zdroje data z GIS Magistrátu města Ostravy vrstva ulic vrstva budov katastrální mapa letecký snímek zájmové oblasti analogová mapa Městského obvodu Poruba vytisklo Reklamní a grafické studio LEXEL, měřítko 1: 1000
Návrh metodiky sběru dat název provozovny ulice číslo popisné sortiment druh prodeje zodpovědný pracovník otevírací doba
Sběr dat v terénu Potíže při sběru dat zmapováno celkem 322 provozoven zahájen 28. srpna 2001 dokončen 29. listopadu 2001 Potíže při sběru dat „číslo popisné“ nezjištěno u 140 provozoven z 322 nedostupnost atributu „otevírací doba“
Příprava dat pro analýzu Naplnění databáze tabulky: provozovny1 ulice druh prodeje sortiment
Digitalizace umístění provozoven potíže se správným umístěním provozovny do vrstvy Propojení databáze s vrstvou provozoven
Analýza, vizualizace dat a jejich interpretace analýza umístění provozoven analýza počtu obyvatel a budov vymezení spádového území pro sortiment drogérie a lékárna
Analýza umístění provozoven Výskyt prodejen a služeb ve studovaném území
Analýza počtu obyvatel a budov Klasifikace obyvatel jednotlivých věkových skupin
Analýza počtu obyvatel a budov Procentuální podíl obyvatel ve věku 60 a více z celkového počtu obyvatel v domě
Analýza rozmístění drogérií selekce provozoven se sortimentem drogérie analýza pomocí Thiessenových polygonů analýza pomocí obalových zón
Analýza rozmístění drogérií Spádová území jednotlivých drogérií vymezená Thiess. polygony
Analýza rozmístění drogérií Obalové zóny kolem drogérií (100 m)
Počet obyvatel v servisních územích jednotlivých drogérií vytvořených na základě Thiessenových polygonů
Počet obyvatel v servisních území jednotlivých drogérií vytvořených na základě obalových zón
1N 7N 14N Spádová území jednotlivých drogérií včetně nově navržených
Obalové zóny včetně nově navržených drogérií (100 m)
Dnešní trend nakupování Tesco a Kaufland zákazník zde má větší výběr sortimentu (drogerie) ceny jsou nižší než ve specializovaných prodejnách do nákupu zahrne výrobky z více sortimentů k hypermarketům je kvalitní přístupová cesta k dispozici je sociální zařízení možnost občerstvení
Výhody a nevýhody metod Thiessenovy polygony nepočítá s budovami na hranicích polygonu jsou ovlivněny okrajovým problémem nevystihují vždy sledovanou oblast nezohledňují hlavní docházkové a dopravní trasy Obalové zóny nepočítá s budovami na hranicích zón menší vliv okrajových problémů velikost se dá libovolně stanovit dá se vytvořit více soustředných obalových zón
Možné využití Implementace na Internetu zjištění informací o prodejnách na území sortiment jednotlivých provozoven otevírací doby
Závěr pochopení rozmístění provozoven vzhledem k demografické situaci vymezení spádových oblastí vybraných druhů provozoven zhodnocení použitých metod v analýzách
Použitá literatura Maier, K. a Řezáč, V.: Ekonomika v území, Urbanistická ekonomika a územní rozvoj, vydavatelství ČVUT 1997. 95 s. ISBN 80-01-01691-9 Kusendová, D. a Štepitová, D.: Použitie nástrojov GIS v obchodno-služobnej aplikácii – bankomatové prevádzky v centre Bratislavy Turčan, M.: Speciální metody analýzy dat, 1996 Kusendová, D.: Využitie geografických informačných systémov v humánno-geografickom výskume http://gis.vsb.cz/Publikace/Sborniky/GIS_Ova/gis_ova_2001/sbornik/Referaty/kusendova.htm ESRI, Inc.: ArcView GIS, USA 1996 GEO INFO: červen 2001, ročník VIII
Děkuji za pozornost Tomáš Karčmář, VŠB - TU Ostrava, obor Geoinformatika tomas.karcmar@volny.cz