Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké Přílepy Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Autor materiálu: Název materiálu: Sada: Předmět: Zařazení materiálu: Šablona: Číslo DUM: Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: Třída: Ověřující učitel: Lineární rovnice Mgr. Pavlína Ben Saidová Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Matematika, 8. ročník 32_01 32_01_03 Mgr. Pavlína Ben Saidová VIII
Metodické pokyny / anotace: Výukový materiál slouží k procvičování slovních úloh na téma lineární rovnice. Na barevném listě je vždy uvedeno zadání úlohy, kterou žáci sami počítají. Pro kontrolu, popř. jako pomoc při neúspěchu, slouží následující list. Zde je uveden zápis slovní úlohy, výpočet i slovní odpověď. Klíčová slova: slovní úlohy, lineární rovnice, zápis, výpočet, odpověď
LINEÁRNÍ ROVNICE 5x + 8 = 28 4a - 10 = - 2
První zahrada má výměru x m 2. Druhá zahrada má výměru o 48 m 2 větší než je trojnásobek výměry první zahrady. Oba pozemky měří dohromady m 2. Jaká je výměra obou zahrad?
První zahrada má výměru x m 2. Druhá zahrada má výměru o 48 m 2 větší než je trojnásobek výměry první zahrady. Oba pozemky měří dohromady m 2. Jaká je výměra obou zahrad? 1. zahrada ….. x m zahrada ….. 3x + 48 m celková výměra … m x + (3x + 48 ) = x + 48 = x = x = 600 Výměra první zahrady je 600 m 2, výměra druhé zahrady je m 2.
Určete pět po sobě následujících lichých čísel, jejichž součet je 75. 1, 3, 5, 7, 9???
Určete pět po sobě následujících lichých čísel, jejichž součet je číslo ……. x11 2. číslo ……. x číslo ……. x číslo ……. x číslo ……. x součet …….. 75 x + (x + 2) + (x + 4) + (x + 6) + (x + 8) = 75 5x + 20 = 75 5x = 55 x = = 75 Hledaná čísla jsou 11, 13, 15, 17 a 19.
V rovnoběžníku je velikost úhlu α o 22° menší než velikost úhlu β. Určete velikost všech čtyřech vnitřních úhlů čtyřúhelníku.
V rovnoběžníku je velikost úhlu α o 22° menší než velikost úhlu β. Určete velikost všech čtyřech úhlů čtyřúhelníku. úhel α ….. (x – 22) ° 79 ° úhel β ….. x ° 101 ° součet vnitřních úhlů … ° rovnoběžník má 2 úhly α a 2 úhly β 2. (x – 22) + 2. x = 360 2x – x = 360 4x – 44 = 360 4x = 404 x = 101 Dva úhly jsou velké 79°, dva úhly jsou velké 101°.
Tři kvádry mají celkový objem 146 dm 3. Druhý kvádr je o 6 dm 3 menší než první kvádr. Třetí kvádr má šestkrát větší objem než první kvádr. Určete objemy jednotlivých kvádrů.
Tři kvádry mají celkový objem 146 dm 3. Druhý kvádr je o 6 dm 3 menší než první kvádr. Třetí kvádr má šestkrát větší objem než první kvádr. Určete objemy jednotlivých kvádrů. 1. kvádr ….. x dm kvádr ….. (x – 6) dm kvádr ….. 6x dm celkový objem … dm x + (x – 6) + 6x = 146 8x – 6 = 146 8x = 152 x = 19 Jednotlivé kvádry mají objem 19 dm 3, 13 dm 3 a 114 dm 3.
Seznam použité literatury a pramenů: Kubisticke-svicky 03.ibm.com/software/lotus/symphony/gallery.nsf/GalleryClipArtAll/71D612E AB kvetla-cely-rok-kvetiny-pro-vsechna-rocni-obdobi.html