Au tomobilov ý průmysl v ČR Souhrnné výsledky za rok 2010 Ing. Martin Jahn, prezident AutoSAP Zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Brno, 2. června.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Automobilový průmysl ČR v roce 2013 Základní údaje a fakta
Advertisements

1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Legislativa a životní prostředí Předkládá: Řídící tým „Legislativa a životní prostředí“ ve složení:
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Technologické platformy a dopravní výzkum
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Obnova vozového parku v České republice
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Hospodářská politika a zaměstnavatelské vztahy“ ve složení: Ing.
Kontakt, dotazy Dovozy ojetých osobních automobilů do ČR v roce 2014 Dovozy ojetých osobních automobilů do ČR v roce počty osobních automobilů ve.
Mobilový průmysl v ČR Automobilový průmysl v ČR Souhrnné výsledky za rok 2009 Ing. Martin Jahn, prezident Sdružení AP Brno, 3. června 2010 SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO.
První registrace nových osobních automobilů v zemích EU + EFTA za období 1990 až 2014 (z ) První registrace nových osobních automobilů Kontakt,
Směry hlavních činností AutoSAP Strategie AutoSAP pro další období Automobilový průmysl v České republice Souhrnné výsledky za rok 2011 Automobilový průmysl.
Brno, 2. června Sdružení automobilového průmyslu Technologická platforma „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ Strategická.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Přínos strojírenství pro Moravskoslezský kraj
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Průhonice, 7.dubna Technologická platforma „Vozidla pro udržitelnou mobilitu „Vozidla pro udržitelnou mobilitu (stručná informace o současném stavu.
Rozvoj technického vzdělávání Strategie a hlavní cíle týmu 81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Brno, 4. dubna 2013 Předkládá: Řídící tým.
Společné zasedání Rad ředitelů ZAP SR a Sdružení AP „Postavení automobilového průmyslu v ČR a aktuální problematika jeho firem“ Ing. Pavel Juříček, Ph.D.
Technologická platforma Vozidla pro udržitelnou mobilitu Vedoucí projektu: Ing. V. Volák, Ricardo Prague Vedoucí projektu: Ing. V. Volák, Ricardo Prague.
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) + workshop Technologické platformy „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ Průhonice, 5. června 2012 Sdružení automobilového.
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Projekt „AutoAdapt“ Projekt „AutoAdapt“ (stručná informace) Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
AutoSAP v období AutoSAP v období Co se nám podařilo 2.Kde je nutné pokračovat, zintenzivnit aktivity 3.Priority AutoSAP předpokládané.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Automobilové a motocyklové výstavy “ ve složení: Ing. Šípek Antonín,
76. zasedání Rady ředitelů (Brno, 2. června 2011)
Aktivity Sdružení automobilového průmyslu v oblasti vzdělávání Předkladatel: Jiří Černý, viceprezident TPCA Czech a viceprezident AutoSAP 75. zasedání.
81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Legislativa a životní prostředí Předkládá: Řídící tým „Legislativa a životní prostředí“ ve složení:
Regionální inovační struktura Karlovarského kraje Brno URBIS 2010.
Mobilový průmysl v ČR Automobilový průmysl v ČR Souhrnné výsledky za rok 2009 Ing. Martin Jahn, prezident Sdružení AP SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Podpora technického vzdělávání Portál „Auta nás baví“ Portál „Auta nás baví“ (stručná informace)
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Hospodářská politika a zaměstnavatelské vztahy“ ve složení: Ing.
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu TP „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ (stručná informace) Ing. Vladimír Volák, člen Představenstva.
Stav realizace 2011 Ondřej Rut Rada ředitelů AutoSAP
Automobilový průmysl v České republice
Hlavní činnosti AutoSAP (priority, aktivity, služby, informace) AutoSAP, prosinec 2013.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Pohled zaměstnavatelů na současný systém OV Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
Marketingový plán podniku
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Modernizace odborného vzdělávání OLOMOUC - pondělí 14. května 2018
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Au tomobilov ý průmysl v ČR Souhrnné výsledky za rok 2010 Ing. Martin Jahn, prezident AutoSAP Zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Brno, 2. června 2011

OBSAH PREZENTACE: Úvod (stručné představení publikace) 1.Postavení automobilového průmyslu v hospodářství ČR, vývoj základních ekonomických ukazatelů 2. Výroba vozidel 3. Dodavatelský průmysl 4. Členská základna 5. Projekty s účastí AutoSAP 6. Aktuálně řešená problematika

„Automobilový průmysl v ČR - - Základní údaje a fakta - - Základní údaje a fakta - - Aktualizace za rok 2010“. - Aktualizace za rok 2010“. Tato publikace je určena jen potřeby firem zapojených do činnosti AutoSAP a je k dispozici na internetových stránkách AutoSAP (v rubrice „Jen pro členy“) a na CD předávaném při prezenci na dnešní zasedání spolu s „ROČENKOU AutoSAP 2011“, „STATISTIKOU 2006 – 2010“ a již dříve vydanými publikacemi „SLOŽENÍ VOZOVÉHO PARKU v ČR“ (stav k ) a „POČTY PRACOVNÍKŮ A PRŮMĚRNÉ MZDY”(údaje za rok 2010).

Obsah publikace Publikace obsahuje v řadě ukazatelů ucelené dlouhodobé časové řady za obor automobilového průmyslu, které nejsou běžně k dispozici a z tohoto pohledu je možno jej považovat za unikátní. To umožňuje firmám AutoSAP nejen přímé porovnání výsledků za jednotlivá časová období, ale firmy mají možnost přímého porovnání jimi dosažených ukazatelů se statistickými průměry, mohou se zorientovat a posoudit, kde se nacházejí, resp. jakým způsobem se ubírá jejich vývoj v jednotlivých oblastech v současných ekonomických podmínkách. Základním účelem této publikace je poskytnout vrcholovým představitelům a odborným pracovníkům firem hlavní údaje zachycující současný stav a vývoj v automobilovém průmyslu ČR.

Základní makroekonomické ukazatele vývoje hospodářství ČR - HDP

Základní makroekonomické ukazatele vývoje hospodářství ČR - průmyslová produkce

Základní makroekonomické ukazatele vývoje hospodářství ČR - export

Základní makroekonomické ukazatele vývoje hospodářství ČR - zahr. obchodní bilance

Automobilový průmysl ČR v roce Postavení automobilového průmyslu v hospodářství ČR, vývoj základních ekonomických ukazatelů

Firmy AutoSAP – objem produkce v roce 2010: 600,838 mld. Kč, meziroční nárůst: 16,56 % Podíl firem AutoSAP na průmyslové produkci ČR v roce 2010: 18,06 %

Firmy AutoSAP tvoří rozhodující podíl celého autoprůmyslu ČR na tržbách z průmyslové činnosti Podíl firem celého autoprůmyslu ČR na průmyslové produkci v roce 2010: 21,20 %

Firmy AutoSAP – export v roce 2010: 477,322 mld. Kč, meziroční nárůst: 17,07 % Podíl firem AutoSAP na celkovém exportu ČR v roce 2010: 18,97%

Firmy AutoSAP mají v rámci celého autoprůmyslu ČR rozhodující podíl i na exportu Podíl firem celého autoprůmyslu ČR na exportu v roce 2010: 22,09 %

Směřování exportu českého autoprůmyslu: 85,2% do EU

Příspěvek AutoSAP k zahraničně obchodní bilanci ČR: + 319,058 mld. Kč, meziroční nárůst: 17,19 %

AutoSAP = dlouholetý „tahoun“ zahraničně obchodní bilance ČR do kladných hodnot

Počet zaměstnanců ve firmách AutoSAP se v roce 2010 stabilizoval na cca osob

Firmy AutoSAP mají podíl 2,85 % na počtu zaměstnanců v ČR, ale vytvářejí více než 20 % průmyslové produkce a exportu ČR!

Průměrná měsíční mzda ve firmách AutoSAP: Kč, meziroční nárůst: 5,88 %

Průměrná mzda ve firmách AutoSAP v roce 2010 byla 16,16 % nad průměrem ČR!

Vývoj mezd ve firmách AutoSAP a v ČR byl v letech 2008 až 2010 odlišný 2005/ / / / / /2009 míra inflace 1,9%2,5%2,8%6,3%1,0%1,5% růst mezd-firmy AutoSAP 5,7%6,6%7,2%6,9%1,5%5,9% růst mezd - ČR 5,0%6,6%7,2%7,8%4,0%2,0% Vývoj nárůstů průměrných mezd a míry inflace 0% 2% 4% 6% 8% 10% 12% 14% 16% 18% 20% 22% 24% míra inflace dle ČSÚ růst mezd - firmy AutoSAP růst mezd - Česká republika

Nárůst průměrné mzdy mezi roky 2010 a 2009 byl u dělnických profesí vyšší než u profesí ostatních Nárůst průměrné mzdy 2010/2009 u kategorie „D“ ,83 % přičemž u výrobních firem to bylo + 6,88 % Nárůst průměrné mzdy 2010/2009 u kategorie „THP“ ,07 % přičemž u výrobních firem to bylo + 4,95 %

Průměrná mzda ve firmách AutoSAP je ve většině krajů vyšší než „krajský průměr“

Automobilový průmysl ČR v roce Výroba vozidel

Výroba motorových vozidel v ČR v roce poprvé v historii vyšší než 1 milión ks: kusů

Rozhodující je výroba osobních automobilů: v roce 2010 bylo vyrobeno ks, meziroční nárůst 9,52 % (od roku 2004 nedošlo k poklesu)

S výjimkou autobusů meziročně vzrostla výroba všech silničních vozidel

Od roku 1993 do konce roku 2010 bylo v ČR vyrobeno cca 10 miliónů silničních vozidel

Výrobci motorových vozidel v České republice

Automobilový průmysl ČR v roce Dodavatelský průmysl

Recese měla na dodavatelské firmy velmi negativní vliv, v roce 2010 však došlo k výraznému oživení

Recese měla na dodavatelské firmy větší dopad než na finální výrobce

Dopad recese na export dodavatelů logicky kopíroval vývoj průmyslové produkce

Podíl dodavatelů na celkovém objemu produkce se meziročně téměř nezměnil – za rok 2010 = 46,50 %

Zvýšení produkce se u dodavatelů nepromítlo do výraznějšího nárůstu počtu pracovníků

Nárůst průměrné mzdy mezi roky 2010 a 2009 byl u dodavatelů vyšší než u finálních výrobců

Automobilový průmysl ČR v roce Členská základna

Ekonomické oživení se projevilo v opětovném růstu členské základny AutoSAP - v současnosti 156 firem

Mezi členskými subjekty AutoSAP dominují dodavatelé firem s zaměstnanci

Automobilový průmysl ČR v roce Projekty s účastí AutoSAP

A.Podpora technického vzdělávání Auta nás baví IQ Industry B.Rozvoj lidských zdrojů AutoAdapt C.„Technické“ projekty Technologická platforma „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ Asociace NGV Česká technologická platforma „Strojírenství“ Projekty s participací AutoSAP

Projekty AutoSAP na podporu technického vzdělávání Navazuje na projekt „IQ Auto“. Projekt IQ Industry“ je realizován od června 2010, AutoSAP spolupracuje s předkladatelem dle jeho požadavků. Portál „Auta nás baví“ má za cíl informovat o aktuálních podmínkách a možnostech studia na školách technického směru v daném regionu. Rok 2010: redesign portálu, zahájení komunikace na facebooku. Připravuje se vize pro budoucí období.

Pozice AutoSAP v oblasti technického vzdělávání Akreditační komise pro VŠ a VOŠ (zástupci AutoSAP) Sektorová rada pro strojírenství (zástupci AutoSAP) bude dále prezentováno

Projekt AutoSAP na rozvoj lidských zdrojů Projekt „AutoAdapt“ je zaměřen na zvýšení konkurenceschopnosti prostřednictvím dalšího profesního vzděláváním zaměstnanců. Byl MPSV schválen v 12 / Do projektu je zapojeno 19 firem AutoSAP. Financování z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Doba trvání: roky 2011 – bude dále prezentováno

„Technické“ projekty AutoSAP Projekt „Technologická platforma – Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ má za cíl vypracovat základní směr a témata pro budoucí technologický a inovační rozvoj a směry výzkumu a vývoje v rámci automobilového průmyslu. Financování v rámci operačního programu Podnikání a inovace (OPPI). Celkové náklady: 5,6 mil. Kč. Doba trvání: 2010 – 2012 Realizace zahájena: červen Byl již zpracován materiál Strategická výzkumná agenda – bude dále prezentováno

„Technické“ projekty AutoSAP „ Česká technologická platforma strojírenství“ (ČTPS) Cíl: podpora aktivit organizací ve prospěch rozvoje strojírenského průmyslu v ČR a s tím spojených vědeckých, výzkumných, technologických a inovačních aktivit. Asociace NGV“ (NGVA) Založena: srpnu 2009 Cíl: odborná platforma pro podporu implementace a provozu technologií pro využití zemního plynu a biometanu v dopravě.

Automobilový průmysl ČR v roce Aktuálně řešená problematika

Obnova vozového parku v České republice Na MPO ČR byla ustavena mezirezortní expertní skupina pro obnovu vozového parku. Výstup z činnosti této skupiny: „Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v ČR“ Podklad proběhl mezirezortním připomínkovým řízením v rámci něhož došlo ze strany AutoSAP ke komplexnímu přepracování. Po projednání v expertní skupině a vypořádání připomínek bude materiál dopracování bude předložen vládě ČR. „Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v ČR“ obsahuje celou řadu nástrojů a kritérií možných k využití pro motivaci motoristů k vyřazování starých vozidel, ekologickému chování a zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Zákon o odpadech (likvidace vozidel s ukončenou životností) Schválena tzv. „senátní novela“ zákona o odpadech, kterou připravilo MŽP ve spolupráci s AutoSAP a SDA. Tato novela mimo jiné odstranila požadavky na dodavatele, které byly nad rámec příslušné směrnice ES (např. povinnost poskytovat zpracovatelům vybraných autovraků v rozsahu požadovaném těmito zařízeními příslušné informace pro demontáž, skladování a zkoušky součástí, které lze opětovně použít). V současné době probíhají jednání s MŽP ČR o přípravě zcela nového zákona o výrobcích s ukončenou životností. Na MŽP by měla být ustavena společná pracovní skupina pro automobilový průmysl, která bude mimo zmíněný nový zákon projednávat další otázky mající vazby na automobilový průmysl (např. stacionární zdroje znečišťování a jejich posuzování, přidávání biosložek do motorových paliv, zákon o ochraně ovzduší apod.).

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR Materiál zpracovaný MŠMT byl připomínkován AutoSAP a uplatněno např.: - podpořit projekty a aktivity zaměřené na propagaci studia technických oborů; - zavést předmět „Polytechnická výchova“ na ZŠ; - povinná angličtina již od 3. ročníku ZŠ; - hodnocení výsledků vzdělávání žáků 5. a 9. ročníků ZŠ - povinně matematika, český jazyk a cizí jazyk - maturitní zkouška z matematiky na všech typech středních škol povinně - pro učitele odborných předmětů a praktického vyučování povinnost absolvovat alespoň 5ti denní odbornou praxi ve firmě a další vzdělávací semináře Připomínky zpracované AutoSAP byly ze strany MŠMT oceněny jako jedny z nejkonkrétnějších došlých, zapracovány do materiálu MŠMT a předloženy vládě ČR k dalšímu projednání.

Zákoník práce, Zákon o zaměstnanosti, materiál MPSV „Sociální reforma I.“, „Strategie konkurenceschopnosti MPO ČR“ a další legislativní normy a jejich novely Ve většině uvedených oblastí AutoSAP při zpracovávání připomínek a návrhů úzce spolupracuje se SP ČR a případně i s HK ČR. Členská základna AutoSAP je o připravovaných návrzích novel zákonů informována a současně žádána o zaslání připomínek. Bohužel však reakce firem na tyto žádosti jsou ve většině případů minimální. Avšak bez znalosti praktické problematiky a případných dopadů na firmy je však zpracování souhrnných stanovisek velmi obtížné a problematické. Zde si dovoluji požádat představitele všech firem, aby věnovali těmto žádostem sekretariátu svou osobní pozornost a pokud se firmy daná legislativa může významně dotýkat zajistili zpracování připomínek ve stanovených termínech. Děkuji.

Opletalova 55, PRAHA 1 Tel.: | Fax: Děkujeme Vám za práci pro český automobilový průmysl.