Korupce ve veřejných zakázkách v kontextu institucionálního prostředí samospráv ČR Martin Kameník 3. 12. 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopady novely ZVZ na transparentnost veřejných zakázek v ČR Mgr. Martin Kameník, Oživení, o. s. Praha, 1. září 2011.
Advertisements

RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Správní právo Pojem správního práva.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Evropský sociální fond
Podmínky úspěšné realizace metodiky nového monitoringu Jiří Winkler, FSS MU Brno Projekt OP LZZ „Aktivní matching: Strategická podpora poradenství.
Hodnocení škol a školských zařízení
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejný zadavatel a vnitřní předpisy aneb kontrola předcházejí kontrole ÚOHS Brno, 27. listopadu 2007 Mgr.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Datum: Zpracovali: Tomáš Hirt, Daniel Hůle, Ladislav Toušek Analýza potřebnosti služeb sociální prevence v Plzeňském kraji Zadavatel:
Jiří SkuhroveczIndex – hodnocení zadavatelů veřejných zakázek zIndex - Hodnocení zadavatelů veřejných zakázek Jiří Skuhrovec Centrum aplikované.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Korupce a veřejné zakázky
ZÁKLADNÍ NÁSTROJ PROTI KORUPCI ING. PETR KAJNAR. SYSTÉM PRO OPTIMALIZACI NÁKUPŮ VE VEŘEJNÉM SEKTORU V PRAXI VYZKOUŠENÝ NÁVRH ŘEŠENÍ.
Techniky projektového řízení
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zkušenosti s dobrovolnou transparentností zadávání veřejných zakázek Mgr. Jan Farský starosta.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
Management - Organizování
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Prezentace projektu doktorského studia
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
OD KORUPCE K INTEGRITĚ Plnění protikorupční strategie v oblasti veřejných zakázek malého rozsahu Lenka Matějková Odbor pro koordinaci boje s korupcí Úřad.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek NIPEZ ISSS Hradec Králové 2012 RNDr. Jiří Svoboda MMR ČR Odbor veřejného investování.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
Strategie regionu, obce
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Teorie fiskálního federalismu
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Transparentnost a nastavení procesů zadávání veřejných zakázek s ohledem na ochranu zadavatele Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Otevřená data v České republice
Transkript prezentace:

Korupce ve veřejných zakázkách v kontextu institucionálního prostředí samospráv ČR Martin Kameník

Charakteristika trhu veřejných zakázek v ČR (2007)‏  oficiální normativní rámec - zákon č. 137/2006 o veřejných zakázkách  celková velikost trhu kolem 17,5% HDP mld. Kč  závazné zákonné postupy – podlimitní a nadlimitní VZ (s hodnotou nad 2 resp. 6 mil. Kč bez DPH) – 41% trhu  zadávání VZ výjimkou ze zákona – 59% trhu, většinu tvoří VZ malého rozsahu s hodnotou do 2 resp. 6 mil. Kč bez DPH – regulace pomocí interních směrnic zadavatele

Vymezení veřejně politického problému – korupce ve VZ Obecné vymezení:  snižuje efektivitu a hospodárnost veřejných výdajů  snižuje kvalitu veřejného rozhodování - deformuje definování a uspokojování veřejných zájmů v rámci veřejných projektů dodávaných soukromým sektorem  VZ představují korupčně atraktivní objekt svým objemem a platební jistotou veřejného sektoru Užší vymezení:  veřejné výdaje samospráv prakticky nepodléhají externí profesionální kontrole  určitá míra normativního vakua – zadávání VZ malého rozsahu bez regulace zákonem, není garantována profesionalita zadavatelů  decentralizované samosprávy mohou snadněji podléhat korupci – nižší transakční náklady vzhledem k nižší počtu rozhodovacích stupňů

Cíle práce 1.identifikovat indikátory institucionálních prostředí, které podporují transparentnost procesu zadávání VZ/generují korupční praktiky 2.vysvětlit charakter (profil) korupce v zadávání a realizaci VZ v samosprávách pomocí daných modelů institucionálních prostředí přítomných v procesu (resp. jejich indikátorů)‏ 3.vymezit společensky efektivní protikorupční institucionální prostředí a definovat účinnou protikorupční politiku

Modely institucionálních prostředí pro zadávání a realizaci VZ sociální kapitáldobrýšpatný aktér VZ soukromý veřejný

Vymezení výzkumného problému  prostředí pro zadávání a realizaci veřejných zakázek na místní úrovni je vymezeno komplexem formálních a neformálních institucí veřejného a soukromého sektoru  přítomnost či absence faktorů jednotlivých institucionálních prostředí ovlivňuje míru uplatnění klientelistických a korupčních aktivit při zadávání a realizaci veřejných zakázek Výzkumné otázky:  jaké faktory (či jejich absence) daných institucionální prostředí přispívají ke korupci?  jak se v praxi projevuje vliv jednotlivých definovaných modelů na míru korupce (korupční klima)?  do jaké míry se využívají dané modely institucionálních prostředích při zadávání a realizaci VZ?  jak významný je normativní rámec u “velkých” VZ a VZ malého rozsahu?

Volba hlavních teoretických konceptů  korupce jako sociální fenomén: funkce korupčních norem, vztah korupce vůči normativnímu rámci zadávání VZ (sociální dezorganizace, Weinberg, Rubington)‏  neformální sítě – holistický přístup: jako další forma organizace, jejich charakter, struktura a funkce sítí zapojených do procesu zadávání VZ (strukturální díry, Burt)‏  korupční směna: popis mechanismu, zdrojů a aktérů korupční transakcí (Della Porta, Vannucci)‏  sociální kapitál (good, bad): popis sociálního kapitálu, který přispívá či naopak omezuje korupci (Della Porta, Hayoz, Voicu)  protikorupční politika a transparentnost: strategie, nástroje, funkce (World Bank)‏  decentralizované vládnutí: vztah míry korupce a míry decentralizace (Shah)‏  veřejné investování: efektivita veřejných výdajů  rent-seeking: motivy korupce veřejných představitelů (Davoodi, Tanzi, Lambsdorff)‏

Metody kvantitativní: 1) sekundární analýza dat - odhad korupčního klimatu - monitoring médií: zmínky o problémech (selhání) při realizaci VZ - sbírky rozhodnutí ÚOHS (počet kolizí při zadávání se zákonem o VZ)‏ 2) obsahová analýza - úroveň normativního prostředí a transparentnosti veřejného zadavatele - zadávací směrnice měst - informace zveřejňované o VZ 3) komparace dvou volebních období (2002 – 2006, 2006 – 2010)‏ - porovnání četností vítězů VZ v jednotlivých obdobích kvalitativní: - polostandardizované rozhovory s politickými představiteli (radní) a zaměstnanci klíčových odborů (investice)

Zkoumaný vzorek a zdroje dat Vzorek: 4 krajská města v ČR: předpoklad nízkého/vysokého výskytu korupce, výběr měst bude podmíněn:  četností mediálních zpráv o problémech při výběrových řízeních  četností intervencí ÚOHS  kvalitou systému zadávání VZ z hlediska uplatnění protikorupčních opatření a implementace transparentních nástrojů Zdroje dat:  zadávací směrnice měst, obsahy internetových stránek  sbírky rozhodnutí ÚOHS  media monitoring  uveřejňovací systém VZ

Příklad: Kvalita a transparentnost zadávání VZ v okresních městech ČR vzorek: 71 okresních měst metoda: obsahová analýza zadávacích směrnic a informací na internetových stránkách – přítomnost/absence sledovaných indikátorů (QP index - kvalita pravidel, E-Info index – informace na webu)‏ Konstrukce QP Indexu: - rozsah platnosti pravidel - rozdělení kompetencí v procesu VZ - definování osobní odpovědnosti - oddělení politické/úřední pravomoci - regulace působení mandatářů - regulace víceprací - zadávání VZ malého rozsahu - informační povinnosti nad rámec zákona Konstrukce E-Info Indexu: zveřejněné informace o: - investičních záměrech - vyhlášených VZ - probíhající soutěži - uzavřené soutěži - doba zveřejnění informací

Výsledky výzkumu

děkuji za pozornost