pomáhající poradenství na českém internetu Pavel Veselský
výchozí a současná situace IP v ČR vznikalo (20/21 AD) – jako inovace a „zdola“, navíc bez „opírání se“ o zahraniční zkušenosti, v neujasněném prostředí – bez jedné normotvorné autority bez jedné normotvorné autority (nepřehlednost, velké množství a částečný překryv tématických oblastí (př. sociální x zdravotní) neexistence jednotných pravidel hry, poskytování IP předcházelo hlubším úvahám o kvalitě odpovědí, nedostatek seriózní reflexe v odborné literatuře atp.) omezení ale i šance … současná situace … současná situace
celá řada subjektů (placené či neplacené IP): - individuální soukromí odborníci př. př. - větší či menší neziskové organizace př. př linky důvěry př. př. - specializované servery př. atp. př. atp.
2 základní formy IP a) ové poradenství nejrozšířenější a nejjednodušší forma IP, prostá výměna ů, př. př. b) webové poradenství zveřejnění dotazů a odpovědí na www stránkách (často formulář – okno pro dotaz) veřejná kontrola multiplikace efektu, tzv. pasivní poradenství př. př.
obě formy IP: výrazné limity dané nízkoprahovou povahou IP: komunikačně omezená forma kontaktu -nejistota ohledně situace tazatele – práce s „pevně daným málem informací“, -chybějící neverbální komunikace, -časové zpoždění, -nedostatek zpětné vazby, -větší riziko zneužití atp.
i přes určité klady této formy kontaktu (možnost si odpověď „připravit“ – intervize, anonymita a občas i veřejná kontrola anonymita a občas i veřejná kontrola vhodné pro určitou klientelu a typy dotazů) vhodné pro určitou klientelu a typy dotazů) omezená forma komunikace = omezené cíle poradenství: „poradenství se zaměřuje na orientaci klienta v jeho situaci, na jeho povzbuzení, poskytnutí informace, a nabídku nějakého konkrétního řešení (jež ale často spočívá ve zprostředkování kontaktu na interaktivnější formy pomoci)“ ~ typologie dotazů ~ kvalita odpovědí ~ typologie dotazů ~ kvalita odpovědí
„podobná“ typologie dotazů ~ způsob práce 1. zneužívající dotaz: „Je v Praze sníh vy sráči?“ 2. testovací dotaz: „Čím se dá zvýšit sebevědomí člověka, který ho má malé, skoro žádné?“ 3. naléhavý dotaz: „Zajímalo by mě, co je po smrti, za chvíli tam budu.“ „Zajímalo by mě, co je po smrti, za chvíli tam budu.“ 4. informativní dotaz: „Lze při skončení průkazky ZTP 2. st. prodloužit stávající,nebo musí být žádost o novou i s dodáním nového fota?“ 5. poradenský dotaz: charakteristický pro určité tém. oblasti, největší možnosti „práce“ s klientem tém. oblasti, největší možnosti „práce“ s klientem
s postupem času - „práce na kvalitě“, i s vědomím toho, že stanovování kritérií kvality může stát v opozici k tvořivému a individuálnímu přístupu a individuálnímu přístupu (nikdy nekončící proces?), a vlastně ani nemusí existovat konečná shoda na „kvalitě“ kvalita: náš postoj kvalita: náš postoj
IP: kritéria kvality – psychologické poradenství (zejména poradenský dotaz), odpověď je: Podporující, Respektující, Seriózní a Angažovaná (odpověď by měla mít PRSA) (odpověď by měla mít PRSA)žádoucí: - odpověď je empatická - odpověď obsahuje doporučení, informaci nebo radu - odpověď obsahuje povzbuzení, motivaci k další činnosti, výzvu k aktivitě výzvu k aktivitě - odpověď ponechává kompetenci rozhodnutí na klientovi nežádoucí: - neúcta k tazateli - manipulace - indukující, sugestivní tvrzení - prezentace pouze jediného možného řešení
kritéria kvality – ostatní tématické oblasti požadované: - odpověď obsahuje radu, doporučení či informaci či informacinežádoucí: - neúcta k tazateli - sugestivní tvrzení - vyhnutí se odpovědi („tohle není můj obor činnosti“) („tohle není můj obor činnosti“)
kvalita – vodítka pro odpověď, psychologické poradenství Vodítka aneb máte v odpovědi vše? - oslovení (tykání do 14-ti let) - ocenění snahy řešit problém - reflektování problému - vyjádření vlastního názoru, postoje, pojetí - doporučení k využití služby s vyšší mírou osobního kontaktu osobního kontaktu - závěr s povzbuzením
kvalita – vodítka pro odpověď, ostatní tématické oblasti Vodítka aneb máte v odpovědi vše? - oslovení (tykání do 14-ti let) - dle typu dotazu a uvážení: - ocenění snahy řešit problém - shrnutí problému - vlastní rada či doporučení k využití vhodné služby vhodné služby - závěr s povzbuzením
diskuze, otázky, a možná i odpovědi diskuze, otázky, a možná i odpovědi
děkuji za pozornost Pavel Veselský více na: Ztracená 36, Olomouc tel.: