Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0616 Název projektu:Inovace výuky Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU-8-57 – DERIVACE FUNKCE XIII
Advertisements

EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zjištění průběhu funkce
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 07 Průběh funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-46 – DERIVACE FUNKCE II
PRŮBĚH FUNKCE Autor: RNDr. Věra Freiová
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY Autor: RNDr. Věra Freiová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
EU-8-52 – DERIVACE FUNKCE VIII
Funkce.
Vlastnosti funkcí Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
EU-8-51 – DERIVACE FUNKCE VII
EU-8-64 – DIFERENCIÁLNÍ POČET
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
2.1.2 Graf kvadratické funkce
Exponenciální funkce Körtvelyová Adéla G8..
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-53 – DERIVACE FUNKCE IX
Exponenciální a logaritmické funkce a rovnice
KONVEXNOST A KONKÁVNOST FUNKCE INFLEXNÍ BODY
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_92.
9.přednáška vyšetřování průběhu funkce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_91.
EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI
Derivace funkce. Velikost populace v čase t 0 je N (t 0 ). Velikost populace v čase t  t 0 je N ( t ). Přírůstek populace za jednotku času je [N(t) –
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
MIROSLAV KUČERA Úvodní informace Matematika B 2
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A10 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
PRŮBĚH FUNKCE.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
FUNKCE 17. Mocninná funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A11 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY. ROLLEOVA VĚTA: Mějme funkci , která má tyto vlastnosti: a) je spojitá v uzavřeném intervalu ‹a,b› b) v každém.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_32 Název materiáluPrůběh funkce.
Funkce a jejich vlastnosti
Cvičení V této kapitole můžete procvičit probrané téma. Jednotlivá cvičení obsahují správné řešení s postupem. Po zobrazení zadání se dalším(dalšími) kliknutím(kliknutími)
FUNKCE 15. Nepřímá úměrnost
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Derivace funkce Přednáška 2.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Funkce a jejich vlastnosti
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo a název šablony klíčové aktivity: EU-8 - Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Tematická oblast:Volitelný předmět matematika (matematický seminář) EU-8-63 – DERIVACE FUNKCE XIX (průběh funkce – co vás čeká na VŠ?) Anotace Na sedmi podrobně řešených příkladech si mohou žáci procvičit úlohy o průběhu funkce. Učiteli se nabízí úlohy pro individuální, skupinovou či domácí práci žáků. Úlohy jsou ukázkou toho, co čeká absolventy gymnázií v prvním semestru vysokoškolské matematiky – úvodu do matematické analýzy. AutorPaedDr. Milan Rieger JazykČeština Očekávaný výstupŽák dovede aplikovat získané poznatky diferenciálního počtu na zjištění průběhu funkcí. Klíčová slovaPrůběh funkce, parametrická rovnice přímky, obecná rovnice přímky. Druh učebního materiáluPracovní list / Animace / Obrázky / Testy Druh interaktivityAktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníStřední vzdělávání Typická věková skupina17 – 19 let Datum vytvoření

1) 3) 5) 4)  ŘEŠENÉ ÚLOHY – PRŮBĚH FUNKCE 6) Určete a, b  R v rovnici funkce f: y = a x 2 + b x tak, aby měla funkce f v bodě T [1; 2] ostrý lokální extrém. Potom vyšetřete průběh funkce f. Určete a, b  R v rovnici funkce f: y = a x 3 + b x 2 tak, aby měla funkce f v bodě T [1; 2] inflexní bod. Potom vyšetřete průběh funkce f. 2) 7) Sestrojte graf funkce f. Ukažte, že funkce f má tři inflexní body, které leží na jedné přímce. Vyšetřete průběh funkce f.

 ŘEŠENÍ ÚLOHY 1 Určete a, b  R v rovnici funkce f: y = a x 2 + b x tak, aby měla funkce f v bodě T [1; 2] ostrý lokální extrém. Potom vyšetřete průběh funkce f. y = a x 2 + b x y / = 2 a x + b Protože T  f, musí platit 2 = a + b. Dále musí platit 2 a x + b = 0 (funkce může mít lokální extrém v bodě, ve kterém je 1. derivace rovna nule), tedy 2 a + b = 0 (funkce má mít lokální extrém v bodě T [1; 2]). Máme tedy soustavu rovnic 2 = a + b  2 a + b = 0, která má řešení a = – 2, b = 4. f: y = – 2 x x zpět na přehled úloh

 ŘEŠENÍ ÚLOHY 2 Určete a, b  R v rovnici funkce f: y = a x 3 + b x 2 tak, aby měla funkce f v bodě T [1; 2] inflexní bod. Potom vyšetřete průběh funkce f. y = a x 3 + b x 2 y / = 3 a x b x y // = 6 a x + 2 b Protože T  f, musí platit 2 = a + b. Dále musí platit 6 a x + 2 b = 0 (funkce může mít inflexní bod v bodě, ve kterém je 2. derivace rovna nule), tedy 6 a + 2 b = 0 (funkce má mít inflexní bod v bodě T [1; 2]). Máme tedy soustavu rovnic 2 = a + b  6 a + 2 b = 0, která má řešení a = – 1, b = 3. f: y = – x x 2 zpět na přehled úloh

 ŘEŠENÍ ÚLOHY 3 Vyšetřete průběh funkce f. 1.Určíme definiční obor funkce. D(f) = R 2.Zjistíme průsečíky funkce s osami souřadnými. 3.Zjistíme, zda je funkce omezená (zdola, shora, oboustranně), sudá, lichá, periodická. Funkce f není omezenou, lichou, sudou ani periodickou funkcí v D(f). 4.Vypočítáme limity funkce v bodech nespojitosti a v nevlastních bodech.N Funkce nemá body nespojitosti. 5.Zjistíme asymptoty bez směrnice (vertikální asymptoty) a asymptoty se směrnicí. Funkce nemá vertikální asymptoty (f je spojitá v R) ani asymptoty se směrnicí (a = +  nebo a = –  ). zpět na přehled úloh

6.Výpočtem první derivace funkce zjistíme monotónnost funkce a její lokální extrémy. 7.Výpočtem druhé derivace zjistíme konvexnost či konkávnost funkce, inflexní body, najdeme rovnici tečen v inflexních bodech. y / = x 3 – 3 x 2 = x 2 ( x – 3 ) y / = 0  x 2 ( x – 3 ) = 0  (x = 0  x = 3) Funkce f je klesající v intervalu ( –  ; 3 >, rostoucí v intervalu < 3; +  ). Body podezřelé z extrému jsou x = 0, x = 3. Zjistíme znaménko 1. derivace funkce v okolí bodů podezřelých z extrémů. Funkce f nemá v bodě 0 lokální extrém, f(0) = 0. Funkce f má v bodě 3 ostré lokální minimum, y // = 3 x 2 – 6 x = 3 x ( x – 2 ) y // = 0  (x = 0  x = 2) Body podezřelé z inflexe jsou x = 0, x = 2. Zjistíme znaménko 2. derivace funkce v okolí bodů podezřelých z inflexe.  x  ( –  ; 0); f // (x) > 0  funkce f je ryze konvexní v intervalu ( –  ; 0 >.  x  ( 2; +  ); f // (x) > 0  funkce f je ryze konvexní v intervalu < 2; +  ).  x  ( 0; 2); f // (x). Inflexními body jsou body T 1 [ 0; 0 ], T 2 [ 2; – 4 ]. Směrnice tečny t 1 v bodě T 1 : k t1 = y / (0) = 0  t 1 : y = 0. Směrnice tečny t 2 v bodě T 2 : k t2 = y / (2) = – 4  t 2 : y + 4 = – 4 ( x – 2 )  t 2 : 4 x + y – 4 = 0.

8.Narýsujeme graf funkce. zpět na přehled úloh

 ŘEŠENÍ ÚLOHY 4 Vyšetřete průběh funkce f. 1.Určíme definiční obor funkce. D(f) = R 2.Zjistíme průsečíky funkce s osami souřadnými. 3.Zjistíme, zda je funkce omezená (zdola, shora, oboustranně), sudá, lichá, periodická. Funkce f není omezenou, lichou, sudou ani periodickou funkcí v D(f). 4.Vypočítáme limity funkce v bodech nespojitosti a v nevlastních bodech.N Funkce nemá body nespojitosti. 5.Zjistíme asymptoty bez směrnice (vertikální asymptoty) a asymptoty se směrnicí. Funkce nemá vertikální asymptoty (f je spojitá v R) ani asymptoty se směrnicí ( a = –  ). zpět na přehled úloh

6.Výpočtem první derivace funkce zjistíme monotónnost funkce a její lokální extrémy. 7.Výpočtem druhé derivace zjistíme konvexnost či konkávnost funkce, inflexní body, najdeme rovnici tečen v inflexních bodech. y / = 2 x – 3 x 2 = x ( 2 – 3 x ) y / = 0  x ( 2 – 3 x ) = 0  (x = 0  x = 2 / 3) Funkce f je klesající v intervalech ( –  ; 0 >,. Body podezřelé z extrému jsou x = 0, x = 2 / 3. Zjistíme znaménko 1. derivace funkce v okolí bodů podezřelých z extrémů. Funkce f má v bodě 0 ostré lokální minimum, f(0) = 0. Funkce f má v bodě 2 / 3 ostré lokální maximum, y // = 2 – 6 x = 2 ( 1 – 3 x ) y // = 0  x = 1 / 3 Bod podezřelý z inflexe je x = 1 / 3. Zjistíme znaménko 2. derivace funkce v okolí bodu podezřelého z inflexe.  x  ( –  ; 1 / 3); f // (x) > 0  funkce f je ryze konvexní v intervalu ( –  ; 1 / 3 >.  x  ( 1 / 3; +  ); f // (x) < 0  funkce f je ryze konkávní v intervalu < 1 / 3; +  ). Inflexním bodem je bod T. Směrnice tečny t v bodě T:

8.Narýsujeme graf funkce. zpět na přehled úloh

 ŘEŠENÍ ÚLOHY 5 Vyšetřete průběh funkce f. 1.Určíme definiční obor funkce. 2.Zjistíme průsečíky funkce s osami souřadnými. 3.Zjistíme, zda je funkce omezená (zdola, shora, oboustranně), sudá, lichá, periodická. 4.Vypočítáme limity funkce v bodech nespojitosti a v nevlastních bodech. Funkce f protíná osu x i osu y v bodě [ 0; 0 ]. Funkce f je lichou funkcí v D(f). Podle definice liché funkce platí: 1.  x  R; x  D(f)  – x  D(f) 2.  x  D(f); – f(x) = f (– x) Pokud je funkce f lichá, můžeme vyšetřovat průběh funkce v intervalu < 0; +  ). Graf funkce dorýsujeme pomocí středové souměrnosti podle počátku soustavy souřadné. zpět na přehled úloh

6.Výpočtem první derivace funkce zjistíme monotónnost funkce a její lokální extrémy. Funkce f je klesající v intervalech : Body podezřelé z extrému jsou x = – 3, x = 0, x = 3. Zjistíme znaménko 1. derivace funkce v okolí bodů podezřelých z extrémů. Funkce f nemá v bodě 0 lokální extrém f(0) = 0. Funkce f má v bodě – 3 ostré lokální maximum, v bodě 3 ostré lokální minimum. Funkce f má vertikální asymtoty v 1, v 2. Funkce f má asymptotu se směrnicí s 1 : y = x. 5.Zjistíme asymptoty bez směrnice (vertikální asymptoty) a asymptoty se směrnicí. Funkce f je rostoucí v intervalech ( –  ; – 3 >, < 3; +  ).

7.Výpočtem druhé derivace zjistíme konvexnost či konkávnost funkce, inflexní body, najdeme rovnici tečen v inflexních bodech. Bod podezřelý z inflexe je x = 0. Zjistíme znaménko 2. derivace funkce v okolí bodu podezřelého z inflexe. Funkce f je ryze konvexní v intervalech Inflexním bodem je bod T [ 0 ; 0 ]. Směrnice tečny t v bodě T: Funkce f je ryze konkávní v intervalech

8.Narýsujeme graf funkce. zpět na přehled úloh

 ŘEŠENÍ ÚLOHY 6 Vyšetřete průběh funkce f. 1.Určíme definiční obor funkce. 2.Zjistíme průsečíky funkce s osami souřadnými. 3.Zjistíme, zda je funkce omezená (zdola, shora, oboustranně), sudá, lichá, periodická. 4.Vypočítáme limity funkce v bodech nespojitosti a v nevlastních bodech. Funkce f neprotíná osu y, protože není definována v bodě 0. D(f) = R –  0  Funkce f není omezenou, lichou, sudou ani periodickou funkcí v D(f). Funkce f má vertikální asymtotu v: x = 0. 5.Zjistíme asymptoty bez směrnice (vertikální asymptoty) a asymptoty se směrnicí. Funkce f nemá asymptotu se směrnicí ( a = –   a = +  ). zpět na přehled úloh

6.Výpočtem první derivace funkce zjistíme monotónnost funkce a její lokální extrémy. Funkce f je klesající v intervalech ( –  ; 0 ), ( 0 ; 1 >. Bod podezřelý z extrému je x = 1. Zjistíme znaménko 1. derivace funkce v okolí bodu podezřelého z extrému. Funkce f má v bodě 1 ostré lokální minimum Funkce f je rostoucí v intervalu < 1; +  ).

7.Výpočtem druhé derivace zjistíme konvexnost či konkávnost funkce, inflexní body, najdeme rovnici tečen v inflexních bodech. Bod podezřelý z inflexe je Zjistíme znaménko 2. derivace funkce v okolí bodu podezřelého z inflexe. Funkce f je ryze konvexní v intervalech Inflexním bodem je bod T. Směrnice tečny t v bodě T: Funkce f je ryze konkávní v intervalu

8.Narýsujeme graf funkce. zpět na přehled úloh

 ŘEŠENÍ ÚLOHY 7 1.Určíme definiční obor funkce. 2.Zjistíme průsečíky funkce s osami souřadnými. 3.Zjistíme, zda je funkce omezená (zdola, shora, oboustranně), sudá, lichá, periodická. 4.Vypočítáme limity funkce v nevlastních bodech. D(f) = R; funkce f je spojitá v R. Funkce f není lichou, sudou ani periodickou funkcí v D(f). Sestrojte graf funkce f. Ukažte, že funkce f má tři inflexní body, které leží na jedné přímce. Sbírka úloh a cvičení z matematické analýzy – Boris Pavlovič Děmidovič, vydalo nakladatelství Fragment, 1. vydání, 2003, strana 121, úloha ISBN Funkce f je oboustranně omezená v D(f)  Graf funkce f bude ležet v tomto rovinném pásu. zpět na přehled úloh

5.Zjistíme asymptoty se směrnicí. Funkce f má asymptotu se směrnicí y = 0. 6.Výpočtem první derivace funkce zjistíme monotónnost funkce a její lokální extrémy. Body podezřelé z extrému jsou x 1, x 2. Zjistíme znaménko 1. derivace funkce v okolí těchto bodů. Funkce f má v bodě x 2 ostré lokální minimum Funkce f je rostoucí v intervalu, klesající v intervalech ( –  ; x2 >, < x1 ; +  ). Funkce f má v bodě x 1 ostré lokální maximum

7.Výpočtem druhé derivace zjistíme konvexnost či konkávnost funkce, inflexní body, najdeme rovnici tečen v inflexních bodech. Body podezřelé z inflexe jsou x 1, x 2, x 3. Zjistíme znaménko 2. derivace funkce v okolí těchto bodů. Funkce f je ryze konvexní v intervalech Inflexní body jsou: Funkce f je ryze konkávní v intervalu

8.Narýsujeme graf funkce.

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milan Rieger. 9.Ukážeme, že inflexní body I 1, I 2, I 3 leží na jedné přímce. zpět na přehled úloh směrový vektor přímky p Určíme parametrické rovnice přímky p pomocí bodů I 2, I 3. parametrické rovnice přímky p obecná (neparametrická) rovnice přímky p zjistíme, zda bod I 1 leží na přímce p Inflexní body I 1, I 2, I 3 leží na jedné přímce p: x – 4 y + 3 = 0.