PROČ DĚTI ZLOBÍ A NEUČÍ SE? Kája Černá
nemá žádný respekt před staršími lidmi a žvaní, místo aby pracovala,…“ „Dnešní mládež miluje luxus, chová se nemožně, neuznává autoritu, nemá žádný respekt před staršími lidmi a žvaní, místo aby pracovala,…“ SOKRATES – před více než 2000 lety
MOZEK Mozkový kmen: Je nejstarší částí našeho mozku. Zajišťuje přežití. Nepřemýšlí, neučí se. Limbický systém: Je centrem emocí. Posuzuje závažnost podnětů a podle toho je směřuje na patřičná místa v mozku. Hypocalamus – pozná, co to je. Amygdala – připojí pocit. LS často zachraňuje, i když to není potřeba. Mozková kůra: Z hlediska učení je to nejdůležitější oblast. Je mnohem pomalejší.
VYHODNOCUJE SITUACI - PODNĚT LIMBICKÝ SYSTÉM VYHODNOCUJE SITUACI - PODNĚT NEBEZPEČÍ OHROŽENÍ (nerozhoduje, zda jde o nebezpečí skutečné nebo domnělé) BEZPEČÍ ČINNOST MÁ SMYSL FYZICKÉ OHROŽENÍ PSYCHICKÉ A SOCIÁLNÍ OHROŽENÍ ČINNOST NEMÁ SMYSL OHROŽENÁ HODNOTA (strach z nezdaru, posmívání,…) OHROŽENÝ VZTAH (nebudou mě mít rádi, nebudou mě chtít, vyloučí mě) MOZEK DÁL NEŘEŠÍ ŠEDÁ KŮRA MOZKOVÁ MOZKOVÝ KMEN PROBÍHÁ PROCES UČENÍ ÚTĚK ÚTOK STRNUTÍ
Pocit bezpečí a lásky(základní potřeba) HLAD PO PODNĚTECH (opravdový důvěrný vztah) HLAD PO ČASE A VÝZNAMU (kdy to začne, jak dlouho to bude pokračovat a kdy to skončí, potřebuji, aby věci měly význam ) HLAD PO HLADECH (teplo, světlo, vylučování, pití, spánek,…)