RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin.
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
VEGETATIVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ
Název Řasy Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Mechorosty (Bryophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.14/Li
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
MECHOROSTY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
vegetativní a sexuální rozmnožování, genotyp, odkopky, oddělky
Rostliny výtrusné Mechorosty nemají pravé kořeny, stonky, listy
Autor modulu: Ing. Radim Církva
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
Základy přírodních věd
vyšší rostliny, kormus, rodozměna, stélka, gametofyt, sporofyt
NIŽŠÍ ROSTLINY Jytka, Veronyka, Wendi By Veronyka.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
VÝTRUSNÉ ROSTLINY a Ryniofyty- Rhyniophyta
Rostliny.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Rozmnožování.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Modul: Charakteristika vyšších rostlin (cévnatých rostlin a mechorostů) Systematické postavení cévnatých rostlin a mechorostů v rámci podříše zelených.
Jiří Kec,Pavel Matoušek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
MECHOROSTY primitivní vyšší rostliny nemají pravé cévní svazky
Přírodní látky Hormony –různé chem. látky, ovlivňují živé buňky a procesy v nich – řídí a ovlivňují činnost buněk –rostlinné hormony = fytohormony – řídí.
Podříše: Nižší rostliny
MECHOROSTY = primitivní vyšší rostliny, primárně suchozemské
Otázky k přednášce 1. 1.Jaké jsou charakteristické vlastnosti rostlin na rozdíl od živočišných organismů na úrovni buňky, pletiva a celého organismu? Jaký.
Podříše VYŠŠÍ ROSTLINY (CORMOBIONTA)
SYSTÉM VYŠŠÍCH VÝTRUSNÝCH ROSTLIN
Nižší rostliny (Thallobionta).
Podříše: Vyšší rostliny
ROZMNOŽOVÁNÍ (REPRODUKCE)
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MECHOROSTY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
BRYOPHYTA. Mechorosty BRYOPHYTA - oddělení vyšších rostlin - vznik asi v devonu/karbonu - fosilie: Muscites (karbon); Sporogonites a Pallavicinites (devon)
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Rozmnožování rostlin Ověřeno: 6. ročník, VI. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické VY_32_INOVACE_26_Rozmnožování.
BRYOPHYTA. Mechorosty BRYOPHYTA - oddělení vyšších rostlin - vznik asi v devonu/karbonu - fosilie: Muscites (karbon); Sporogonites a Pallavicinites (devon)
Rozmnožování buněk
Fyziologie rostlin Zabývá se vnitřními životními pochody rostlin.
Vyšší rostliny.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Mechorosty.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
BOTANIKA.
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Rozmnožování rostlin Obr.1.
Transkript prezentace:

RŮST A VÝVOJ ROSTLIN

Růst rostlin není stejnoměrný periodicita růstu

Faktory růstu Vnější faktory Vnitřní faktory

Vnější faktory Světlo nedostatek světla etiolované rostliny Teplota - minimum, optimum, maximum - vernalizace (jarovizace) Voda

Vnitřní faktory- fytohormony Rostlinné hormony Organické sloučeniny „Cestují“ vodivými pletivy Fytohormony povzbuzující růst: auxiny, gibereliny, cytokininy Fytohormony brzdící růst: kyselina abscisová (ABA), etylen

Vývoj rostlin Ontogeneze: zygota smrt Vývoj vyšších rostlin: embryonální období vegetativní období období dospělosti období stárnutí

Vývoj rostlin Vegetační klid = dormance Vliv mají vnější i vnitřní faktory

Vývoj rostlin Fotoperiodismus: krátkodenní rostliny dlouhodenní rostliny neutrální rostliny

Rozmnožování rostlin

Rozmnožování rostlin Pohlavní rozmnožování Nepohlavní rozmnožování vznikají pohlavní buňky Nepohlavní rozmnožování Výtrusy = spory Vegetativní rozmnožování Využití vegetativního rozmnožování pro člověka Roubování

Rodozměna = metageneze Střídání pohlavní a nepohlavní generace v životním cyklu rostliny Gametofyt = pohlavní generace, vždy se jedná o haploidní stélku Sporofyt = nepohlavní generace, jedná se o diploidní stélku nebo kormus (rostlinné tělo) O!

Pohlavní rozmnožování Potomek vzniká oplozením (splynutím, fertilizací) haploidních pohlavních buněk, za vzniku diploidní zygoty (oplozená vaječná buňka rostlin obsahující diploidní počet chromozómů) potomstvo je geneticky heterogenní

Nepohlavní rozmnožování pomocí výtrusů (spor), nový jedinec vzniká z mateřského jedince spora je jednobuněčná, vzniká z ní haploidní jedinec Charakteristické pro: řasy, mechorosty a cévnaté výtrusné rostliny.

Vegetativní rozmnožování nový jedinec vzniká rozdělením mateřského jedince nebo oddělením některých jeho částí, jež dorostou, potomek se označuje termínem klon (má stejnou genetickou výbavu)

Využití vegetativního rozmnožování pro člověka Zahradnictví : roubování, očkování a řízkování Stonkovými řízky se množí pokojové rostliny, např. pelargónie, a dřeviny, např. vrba. Kořenové řízky se využívají u křene a maliníku Listové řízky u begónie či africké fialky.

Roubování