STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 9. října 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český egyptologický ústav FF UK
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Egyptské božstvo a mumifikace
Sochařství staré, střední a nové říše
Egyptské pyramidy.
Osnova Základní údaje Úvod Faraoni Egyptští bohové Hieroglify François Champollion Papyrus Pyramidy Mumifikace Egyptské malířství Egyptská kultura Významná.
EGYPTSKÉ NÁBOŽENSTVÍ Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Starověký EGYPT.
EGYPT.
Název školy: Základní škola Planá nad Lužnicí, okres Tábor Autor: Mgr
Egyptské náboženství Bohatý, pestrý systém – více než 2000 jednotlivých bohů a bohyň. V různých částech Egypta většinou vládli jiní bohové. V Thébách (Vésetu)
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
EGYPT KLÁRA KOŘÍNKOVÁ 2010.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Starověký Egypt Náboženství
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
III/2 XV A
Starověký Egypt.
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
Kultura starého Egypta
EGYPT Země faraonů.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VÍTEJTE V „MUZEU KNIHY“.
Umění Egypta sochařství, malířství MgA. Lukáš Psík
Silvie Ullmannová Opava
Mytologie spojená s každoročními přírodními jevy:
Starověký EGYPT.
Sakkára Autor: Titul. Jméno Příjmení Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Egypt Země bohů.
Egyptští bohové.
Náboženství Pohřbívání Hieroglyfy
Dějepis Starověký Egypt 1.
Pohřbívání.
STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 2010 TAPDV /
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
4.-3.tis. až r.30.př.n.l.. ● monumentální většinou kamenná, světské stavby a chrámy (paláce) staví ze dřeva a hlíny ● projev náboženských idejí, kultu.
Pyramidy a zikkuraty. Pyramidy - jeden ze sedmi starověkých divů světa postaveny od 27. do 18.stol. př.n.l. přesný počet není znám vystavěné z cihel se.
STAROVĚKÝ EGYPT © Pavel Trtílek, 2008.
STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE
STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 13. října 2016.
Egyptská arabská republika (ve staré češtině Ejipt)
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
UMĚNÍ STARÉHO EGYPTU.
Starověký Egypt - život
STAROVĚKÝ EGYPT Jan Jakub Šipka.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_D6. 11 Autor: Mgr
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Starověké Řecko I. počátky.
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Kateřina Maznová egypt Pohřbívání.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Staroegyptské božstvo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 9. října 2014

3 300 př.n.l.: vznik prvních měst a chrámových komplexů na březích Nilu cca 3 000 př.n.l.: spojení Horního a Dolního Egypta našim znalostem o Egyptě vděčíme hlavně archeologii a písmu: (hieroglyfické, hieratické, démotické písmo) Rosettská deska (Jean- François Champollion)

bůh Usir na papyru z Knihy mrtvých (s hieroglyfickým komentářem)

Mytologie související s obřady: hypotézy o teatralitě náboženských obřadů byly jejich součástí i hrané pasáže? šlo o náboženská dramata? texty na stěnách chrámů a pyramid hráli je kněží?‏ šlo dokonce o dramata? pro svědčí: výskyt dialogů dramatická jednání proti: nedostatek důkazů

Mytologie spjatá s cyklickými přírodními jevy: každoroční záplavy na Nilu řízeny božskou dvojicí: Usir (Osiris) Eset (Isis)

Královský mýtus: posvěcoval faraonův nárok na trůn mytologickým precedentem: faraon je vtělením boha Hóra bohové Geb (bůh Země) a Nut (bohyně Oblohy) zplodili 4 děti: Usir (bůh plodnosti a úrody, první mytický vládce Egypta – „první faraon“)‏ Eset (Usirova manželka) Suteh (bůh pouští a sucha)‏ Nebthet (Sutehova manželka)‏

Nut se klene nad Gebem (mezi nimi bůh vzduchu Šov, vně je vícekrát zobrazen bůh Re na slunečním voze)

Eset a Usir

Suteh

Usir na mumifikačním loži (chrám v Abydu) Eset vpravo v antropomorfní podobě a též nad jeho falem coby krahujec; jejich nenarozený syn Hór stojí vlevo

Usir na mumifikačním loži (chrám v Abydu) Eset vpravo v antropomorfní podobě a též nad jeho falem coby krahujec; jejich nenarozený syn Hór stojí vlevo

u mumifikačního Usirova lože stojí Eset a Hór, Usir zvedá jednu ruku k hlavě a druhou si svírá falus, aby ho vydráždil k orgasmu (chrám v Abydu)

Eset zachraňuje Usira

záhrobní scéna: poslední soud – vážení srdce, mrtvý předstupuje před Usira a Eset (za asistence Anupa)

patron zesnulých Anup (řecky Anubis), kněží jeho kultu nosili jeho masky (při mumifikacích i v procesích)

Mýtus ve vztahu k realitě: Eset každoročně Usira oplakávala záplavy na Nilu v čas výročí jeho vraždy hvězda Sirius (Eset) a souhvězdí Orion (říše mrtvých) královský mýtus měl vliv na nástupnictví faraonů víra v posmrtnou říši a věčný život Mléčná dráha coby nebeský Nil (řeka mrtvých) vedoucí duše po jejich smrti do záhrobí plodivé božské síly (vegetační božstva) v jiných kulturách např.: Ištar (Mezopotámie) Persefona a Démétér, Dionýsos (Řecko) Nián (Čína)

Usirova mysteria (Usirův kult): provozování pašijové hry z Abydu (hry o utrpení) uváděno patrně vždy počátkem jara téma: smrt a zmrtvýchvstání Usira, souboj Hóra se Sutehem, korunovace Hóra doba konání: cca 2.500 – 550 př.n.l. (každoročně) Hór ztělesňován patrně faraonem pouť do Abydu: symbolické vyjádření cesty duší do Usirovy říše zesnulých 2 části: pro veřejnost (boj mezi přívrženci Usira a Suteha) pro zasvěcené (Usirovo vzkříšení)‏

Průběh mysterií můžeme rozčlenit do 4 celků: 1) sváteční období začalo znovunalezením a balzamováním roztroušených částí Usirova těla, které je následně rituálně spojeno (politická funkce mýtu – sjednocení 42 egyptských krajů v politický i kulturní celek) 2) inscenování Usirova zmrtvýchvstání rituálním oživením jeho složeného těla (věčný život) 3) souboj Hóra se Sutehem 4) nastoupení Usirova syna Hóra na trůn Prameny: Ichernofretova stéla Šabakův kámen

Ichernofret: organizátor každoročních slavností v 19. stol. př.n.l. líčí průběh „pašijí“ (za vlády Senusreta III.): nejvýznamnější události z Usirova života byly spektakulárně předváděny (bitvy, průvody, zádušní obřady) hlavní role ztělesnili kněží davové scény obyčejný lid různé části cyklu se konaly asi na různých místech, ústředním místem byl Abydos celek trval několik týdnů či snad dokonce i měsíců (podobně jako i některá středověká mysteria) šlo skutečné o velkolepou divadelní podívanou? nebo jen o rituální úkon s divadelními prvky?

chrám v Abydu

Abydos: Usirova socha

Svědectví o existenci divadla: první „režijní kniha“ (období Střední říše) na papyru z Ramessea (součást jednoho z opisů Knihy mrtvých) popis mysteria o 46 dějstvích rukověť ceremoniáře pověřeného organizací mysterií rituální královské drama (provozováno v Hórově chrámu v Edfu) každoročně o svátku vítězství Hóra (Hór zabíjí Suteha) Eset a sedm štírů (období Nové říše) veršované drama zapsané na stěnách chrámu v Edfu bohové pojati jako běžní lidé, chór Emhebova stéla (2. tisíciletí př.n.l.) doklad o existenci profesionálních kočovných herců a jejich pomocníků‏

hrobka se sarkofágem zpěvačky Nehmes-Bastet (stáří cca 3 000 let, Údolí králů, objeveno roku 2012)

kryt sarkofágu s podobiznou zpěvačky Nehmes-Bastet (působila v chrámovém komplexu v Karnaku)

loutnistky (snad i hudební součást obřadů)‏

Patrný vliv egyptského divadla na antické Řecko: styky mezi civilizacemi východního Středomoří řecký historik Hérodotos zaznamenal 2 egyptské performance „Usir je egyptskou obdobou Dionýsa“ Egypťané nepokročili dál než k rituálním performancím každoroční opakování stejných obřadů Řekové však uváděli každoročně nové hry staré texty zpravidla znovu neuváděli

Literatura: Assmann, Jan – Smrt jako fenomén kulturní teorie (Praha, 2003) Boněk, Jan – 40 let v Egyptě: o nových objevech v egyptologii, o životě a záhadách osudu (Praha, 2006) Hart, George – Egyptské mýty (Praha, 1995 – 5. vydání)‏ Heller, Jan – Starověká náboženství: Náboženské systémy starého Egypta, Mezopotámie a Kenaanu (skriptum Komenského fakulty: Praha, 1978 a 1988)‏ Kozák, Jaromír – Aniho papyrus: nejkrásnější egyptská kniha mrtvých (Praha, 2006) Lexa, František – Náboženská literatura staroegyptská II. – Nářek Esetin a Nebthetin (Praha, 1997)‏ Tomek, Jiří – Bohové a faraoni (Praha, 2005)