Silniční doprava
Rozdělení Osobní Nákladní Motorová Nemotorová
Evropská dálniční síť Co je to dálnice? Návrhová rychlost > 100km/h Šířka 27,5 m Mimoúrovňové křižovatky Stoupání a klesání musí dodržovat určitý parametr (závisí na typu terénu) V dlouhých stoupáních musí být stoupací pruh
Rozdíly v parametrech mezi jednotlivými zeměmi Západní Evropa 0,03 km/km2 Označení : A – Německo, Rakousko, Polsko, Chorvatsko,… M – Velká Británie, Irsko, Maďarsko,… O – Turecko H – Izrael
Silniční síť v ČR 0,7 km/km2 nejvýznamnějších silnic 55 653 km všech silnic
3 koridory 7 dálnic – 690 km Rychlostní silnice – 389 km Silnice I.-IV. třídy
Intenzita dopravy Rok od roku stoupá U nás více než 4,5 mil. automobilů Nejzatíženější komunikace je Jižní spojka v Praze a D1
Pozitiva x Negativa Výhody Nevýhody Relativní volnost pohybu Poměrná rychlost Komfort Ekonomicky výhodné na kratší vzdálenosti Přepraví za rok nejvíce osob Nevýhody Poměrně vysoké znečištění Zásah do přírody V blízkosti dálnic hluk
Zajímavosti Cena? Poplatky na dálnicích 1 km dálnice v ČR – 500 mil. 1 km dálnice v západní Evropě – 200-400 mil. Poplatky na dálnicích Dálniční známka ČR, Slovensko, Maďarsko, Švýcarsko, Rakousko Dálniční poplatky (povětšinou na soukromých dálnicích) Itálie, Francie, Bělorusko, Španělsko
Mýto v ČR Pro vozidla nad 12 t Od 1.1. 2007 Do 31.12. 2008 vybráno 11,7 mld.
Nejstrmější silnice: Baldwin street (NZ) Nejrovnější silnice – Nullaborská plán (146,6 km)
Zdroje http://www.dalnice-silnice.cz/CZ.htm http://www.ceskedalnice.cz/ http://www.rsd.cz/ http://www.mdcr.cz/